דנים בטייסת הכיבוי: "הביאו קרטונים, לא מטוסים"
ועדת הפנים בכנסת דנה בדו"ח שפורסם לראשונה ב-ynet והציג שורת בעיות בהקמת טייסת הכיבוי. ח"כ יואל חסון תקף את רה"מ נתניהו: "היה פה בעיקר יחסי ציבור". מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים התקשה לתת תשובות לח"כים: "קורס חקירות כזה עוד לא עברתי". אנשי הליכוד נעדרו מהדיון החשוב
לדברי ח"כ חסון, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, "זה הכשל החמור ביותר, שגם הולך לצערי להיחשף גם על-ידי מבקר המדינה והבדיקות. היה פה בעיקר יחסי ציבור, בעיקר תדמית, לא הביאו לפה מטוסים, הביאו לפה קרטונים שהיוו תפאורה לתצלומים לראש הממשלה".
תפאורה לתצלומים של ראש הממשלה (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
הוא ציין כי הוא לא הופתע מהדו"ח שפורסם. "כשהפנו את תשומת לבי לפרסום ב-ynet אני לא הופתעתי מכיוון שהיה לי ברור מהרגע הראשון, מי שעסק בנושא הזה שמע את הזעקות של אנשי המקצוע. לא בוחנים את הדברים בהיבט מקצועי, אלא רק בהיבט של הכותרת בעיתון, של לבוא להצטלם מאחורי מטוסים, ואנחנו רואים שאין כאן כל כך טייסת כיבוי, יש פה טייחת שקרים".
ח"כ חסון הוסיף: "אני מצדיע בפני אנשי ראש הממשלה על האומץ: ביום שתהיה פה שריפה נוספת, וזה לא יעבוד וזה לא ייתן מענה, איזה אומץ יש להם. שלא לדבר על הזלזול בחיי אדם, אחרי מה שהיה באסון הכרמל".
המנכ"ל התחמק: "קורס חקירות כזה עוד לא עברתי"
מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, יעקב גנות, ניסה להגיב לטענות כי לא נרכשו מטוסי כיבוי מתאימים ואמר כי יש תיאום בין הגופים השונים. לדבריו, "בדיון עם מפקד הטייסת הוחלט לבדוק קניית מסוק כיבוי", לאור הלקחים שהופקו. חברי כנסת, בהם ח"כ יוחנן פלסנר, שבו והתפרצו לדבריו ודרשו תשובות לשאלות. "הייתי במשטרה 40 שנה,
קורס חקירות כזה עוד לא עברתי", אמר גנות שהתקשה לעמוד בקצב השאלות.
באשר לטענה העולה מן הדו"ח כי הטייסת אינה מתאימה לכיבוי שריפת ענק כמו זו שאירעה בכרמל, התחמק גנות ממתן תשובה ברורה. "זו הנחה שאני לא מכיר אותה, לא יודע על מה היא מתבססת, לא יכול להתווכח עם משהו שאני לא מכיר", אמר גנות, "התרחיש שבגינו למעשה קיבלנו את הדחיפה לקדם את הקמת הרשות זה התרחיש הבסיסי". בתגובה ביקש ממנו יו"ר הוועדה להכין עבודת מטה בנושא.
אחרי דו"ח מבקר המדינה שהצביע על כשלים מתמשכים בהיערכות שירותי הכבאות לחירום, והבטחותיו של ראש הממשלה נתניהו, להקים טייסת כיבוי חדשה ומודרנית, הדו"ח, שחובר במרכז המחקר והמידע של הכנסת לצורך הדיון בכנסת, הציג שורת בעיות בתהליך הקמת טייסת הכיבוי החדשה.
לא מתאימים לשריפות יער כמו בכרמל (צילום: אביהו שפירא)
בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) כי מטרת הדיון היא "שאנחנו כאזרחים וחברי כנסת רוצים לדעת אם חס וחלילה קורית שריפה היום בלילה או מחר בבוקר, אם יש לנו כבר מענים לדברים הללו,
שאזרחי המדינה יכולים להיות רגועים שכל הלקחים הופקו ואפשר להרגיע אותם שיקיריהם, ממונם ורכושם לא ייפגעו".
לדבריו, "לא יכול להיות שאנחנו כמדינה אין לנו משהו בסיסי בנושא של מטוסים לכיבוי והצלה". ח"כ כהן ציין כי "קיבלנו חומר מאוד מרוכז, טוב ומעמיק של מרכז המידע של הכנסת שמדבר בעד עצמו", אבל משרדי הממשלה טרם הגיבו.
נציב הכבאות הראשי, שחר איילון, אמר בדיון כי הכבאים יידעו להתמודד אם תתרחש בקיץ שריפת ענק. "אנחנו סבורים שבייעול נכון, העתקת כוחות, תגבור נכון אנחנו נוכל להתמודד כמו שצריך". הוא התייחס גם לדליפת הגז בנתניה ואמר כי היה "מהקשים שהתרחשו במדינת ישראל, ונדרש כוח גדול לכיבוי, חילוץ והצלה". לדבריו, "כל הכוחות נתנו גיבוי, כבאים מכל הכיוונים".
ח"כ יחימוביץ': די לייבש את הכבאים
ח"כ שלי יחימוביץ' תקפה את הממשלה על הלחץ שהיא מפעילה על הכבאים לקבל את הרפורמה. "כשיורדים לעומק הדברים מבינים כי בבסיס הרפורמה עמדה תשוקה יוקדת אחת להפוך את הכבאים פחות או יותר לעובדי קבלן". לדבריה, מאז אסון הכרמל לא נפתח קורס כבאים בגלל השאיפה לרפורמה. היא דרשה להפסיק "עם התרגילים של הייבוש כדי שכבאים יקבלו את הרפורמה".
לדברי המנכ"ל גנות, "כל הכבאים החדשים שאמורים להתגייס יגויסו בתנאים של דור ג' כפי שסוכם עם ההסתדרות. זאת אומרת, איש מאיתנו לא מתחמק ולא עושה פה תרגילים ולא מנסה לדחות את הגיוס כדי לגייס אותם בתנאים שונים לעומת מה שמקובל היום". הקורס הראשון יחל באוגוסט ובו 100 כבאים. התקן עומד כיום על 1,900 כבאים, מתוכם 1,600 מאוישים.
לפי הדו"ח, רק ארבעה מבין שבעת המטוסים בטייסת הכיבוי "אלעד" (על שמו של הנער אלעד ריבן, שנהרג באסון הכרמל) פעילים, והם נרכשו ללא התייעצות יסודית עם הגורמים המקצועיים.
במסמך נכתב שבטייסת חמישה מטוסים רגילים ושני מטוסים בעלי יכולת שאיבה ממקורות מים, אולם השניים האחרונים מושבתים מאחר שטרם הסתיימה הכשרת טייסים לתפעולם.
בנוסף, חשף הדו"ח כי רכישת המטוסים נעשתה ללא התייעצות עם שירותי הכיבוי הארצי, מה שמסביר אולי מדוע הם לא בהכרח מתאימים לתנאים בישראל.
נציג משרד הביטחון, רונן ברית, הגיב לטענות אלה ואמר כי "מי שביצע את הרכש זה מנהל רכש במשרד הביטחון לפי הגדרות של חיל האוויר בתיאום עם טפסר אמיר לוי". לדבריו, מנהל הרכש "לא החליט על דעת עצמו איזה מטוסים לקנות".
מלבד זאת, עולה מן המסמך ביקורת על האופן בו נרכש חומר הבעירה, ועל העובדה שכיום מצוי ברשות ישראל הרבה פחות חומר מהנדרש במינימום. ויכוח בין הגורמים המקצועיים בשאלה מי ירכוש את החומר, עיכב משמעותית את הרכישה.