הצלחה למחאה על רפורמת הקווים: "לא הסוף"
הסטודנטים ועיריית גבעתיים הצליחו לגרום למשרד התחבורה להקפיא את ביטול קו 45, ומבטיחים להמשיך במאבק. עיריית בני ברק מצטרפת לביקורת, אחרי שתושבים מחו על ניתוק אוטובוסים מבית החולים שיבא: "משימה בלתי אפשרית, ברגל יותר מהר"
אחרי הצלחת חרם הצרכנים על הקוטג' , מקווים תושבי גוש דן להגיע להישגים דומים גם במאבקם נגד הרפורמה בתחבורה הציבורית . ניצחון אחד כבר נרשם אתמול (ד') לזכותם של תושבי גבעתיים וציבור הסטודנטים, שהצליחו למנוע את ביטולו של קו 45, לפחות בינתיים.
רפורמה בתחבורה הציבורית - כל מה שרציתם לדעת ב-ynet:
- מה קורה לקו שלכם? האתר שאמור להסביר על השינויים
- מה דעתכם על הרפורמה? דברו על זה בפייסבוק של ynet
במשרד התחבורה הסכימו עוד קודם לכן לקיים סקר חדש ומשותף שיבחן שוב את כמות הנוסעים בקו, נוכח מחאת העירייה ואגודת הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב, אך לא חזרו בהם מכוונתם להפסיק את התנועה במסלול החל מיום שישי. בתגובה פתחו הסטודנטים ונציגי העירייה בקמפיין מחאה בפייסבוק, שגייס בתוך שעות מאות אוהדים, ובשיחה שהתקיימה אמש בין נציגי עיריית גבעתיים לבכירים במשרד בתחבורה, הוחלט על הקפאת השינוי עד לקבלת תוצאות הסקר.
הקמפיין נגד ביטול הקו. "מחאה ציבורית עניינית ואפקטיבית"
ראש העיר גבעתיים, ראובן בן שחר, החמיא בעקבות כך לשר התחבורה, ישראל כץ: "הוא הוכיח אומץ, מנהיגות וערכים כשקיבל את ההחלטה הנכונה והקפיא את ביטול הקו. במקביל, יערוך משרדו סקר צרכים מחודש, שאני בטוח שיוכיח כי הקו חיוני למאות רבות של סטודנטים מגבעתיים ועוד לרבים אחרים מכל אזור המרכז". ההתגייסות המרשימה של תושבי העיר והסטודנטים, כך טוען בן שחר, מוכיחה כי "ניתן להוביל מחאה ציבורית עניינית ואפקטיבית, לא רק על קוטג'".
גם בקריית אונו, שאף היא הייתה אמורה להיפגע מביטול הקו, קראו לציבור לא להישאר אדיש. "בימים האחרונים ראינו שהציבור בארץ מתעורר מאדישותו ומגלה מעורבות", העיד חבר מועצת העיר, אוהד רוזן, "וגם כאן - בשילוב ידיים בין חברי מועצה בערים שונות ונציגי הסטודנטים - הצלחנו להביא לביטול התוכנית. בכלל, מוטב היה אילו משרד התחבורה היה מתייעץ עם חברי המועצות המקומיות במקום להצניח תוכנית חלמאית על הציבור".
"סבא יזכה להרבה פחות ביקורים"
הבשורה צפויה להסב נחת לא רק לציבור הסטודנטים, שנסעו בקו באופן תדיר לאוניברסיטאות תל אביב ובר אילן, וכן למכללת סמינר הקיבוצים – אלא גם למאות בני אדם שהסתמכו עליו כדי להגיע לטיפולים רפואיים או לבקר קרובים המאושפזים במרכז הרפואי שיבא בתל השומר.
הסטודנטים מסודרים, אבל מה עם הנוסעים לבית החולים? (צילום: ירון ברנר)
עם זאת, עדיין צפויים להתבטל קווים נוספים שהובילו לבית החולים נוסעים מאזורים אחרים בגוש דן, והדאגה לא פגה. "גם אני וגם אשתי נאלצים להגיע מדי יום לבית החולים", סיפר יוסי מבני ברק, שבנו התינוק מאושפז בפגייה, "ועם השינוי זה יהפוך קשה יותר וייקח זמן כפול. ואני לא היחיד, יש הרבה אנשים שנוסעים קבוע לבית החולים לטיפולים, או כדי לבקר ולטפל בקרובים. כל הציבור הזה ייפגע".
"זה לא נתפס, אפילו ללכת ברגל זה יותר מהר", הוסיף שמעון, גם הוא ממבני ברק, שסבו מאושפז בשיבא זה תקופה ארוכה. לדבריו, כשהתקשר למוקד של משרד התחבורה כדי להבין כיצד עתה אמור להגיע לתל השומר,
עד כה, סיפר שמעון, הקפידו בני המשפחה לא להשאיר את הסב לבדו אף לא לרגע. "אנחנו אנשים עובדים, עסוקים, אבל אנחנו מחליפים משמרות ליד המיטה שלו ארבע פעמים ביום, ככה שכולם מתחלקים בנטל. זה לא היה דבר קל, אבל היה ניתן לעשות אותו. עכשיו, כל קרוב שמגיע יאלץ לנסוע שעתיים נוספות ביום.
"זה נפל עלינו כמו ברק משמים", הוא הוסיף, "זה עוול ואנו לא יודעים כיצד נסתדר. השימוש בקווים החדשים יהיה משימה בלתי אפשרית במסגרת יום העבודה שלנו, ואנחנו ניאלץ להפוך לחלוטין את כל סדר יומנו. זה בלתי נסבל", קבע שמעון, "וזה גם מהווה פגיעה ממשית בחולה עצמו ובמשפחה התומכת".
עיריית בני ברק: לזה לא הסכמנו
בינתיים התלונות מצטברות, אולם בפני מי ניתן להתלונן? לא ברור. "כשמתקשרים למוקד הקווים החדשים, המוקדניות אומרות 'מה אתה רוצה ממני? זה משרד התחבורה'", העיד שמעון, "ולנו הפונים אין עם מי לדבר. אפילו התנצלות ממשרד התחבורה לא שמענו".
בלשכת יו"ר וועדת המשנה לתחבורה ציבורית בכנסת, הרב ישראל אייכלר, ציינו כי קיבלו תלונות רבות בנושא מצד תושבי העיר בני ברק הסמוכה. "מדובר בקשישים, אנשים קשי יום ומשפחות שינותקו מדרך ההגעה המרכזית ולפעמים היחידה לבית החולים. אנו רואים בחומרה רבה את חוסר התחשבותו של משרד התחבורה באוכלוסיה זו", מסרו גורמים בלשכה. הם ציינו כי יו"ר הוועדה פנה בעבר בנושא זה למשרד ושם הובטח לו כי הנושא יטופל.
המצוקה של תושבי העיר ובמיוחד אלו שעושים דרכם לבית החולים, אף הביאה את עיריית בני ברק להצטרף למחאה. ראש אגף תשתיות בעירייה, חנוך זיידמן, סיפר ל-ynet כי הם פתחו במשא ומתן עם משרד התחבורה ודחה את הטענות כי היו שותפים מלאים לרפורמה. "אנו בעד הרפורמה ובעד שיתוף פעולה ושיפור השירות לציבור, אבל היו מספר נושאים עליהם לא הסכמנו. רבים מהם הצלחנו לשנות, אך נושא זה לצערי עוד נותר ללא מענה", ציין זיידמן בטרם נודע על שובו של קו 45 למפה. "אני כולי תקווה שבעיה זו תיפתר, ויפה שעה אחת קודם".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה לטענות לגבי הגישה לבית החולים בתל-השומר ש"מדובר בטענות חסרות כל שחר, שכן הקשר לבית החולים שיבא רק משתפר בתוכנית עבור תושבי גוש דן.
לשם המחשה, קו 139 העובר במרכז תל אביב ובדרום רמת גן אשר יופעל בתדירות גבוהה ועד חצות. קו 143 היוצא בתדירות גבוהה ושעות פעילותו הוארכו ישרת את תושבי חולון ובת ים להגעה לביה"ח.
"בנוסף, קו 135 הנו קו חדש בתכנית אשר ישרת את תושבי רמת השקמה לבית החולים", הוסיפו במשרד התחבורה. "כמו כן, ישנו קו 65 המשרת את תושבי רמת גן, קו 1 שישרת את תושבי רמת השקמה ,קו 55 שישרת את תושבי בקעת אונו ומרכז תל אביב וקווים 87 ו-187 שמשרתים את תושבי פתח תקווה לבית החולים שיבא".