מאצ'ו פיצ'ו: עומס המבקרים יהרוס את האתר?
במלאות 100 שנים לגילוי העיר האבודה של האינקה, השלטונות בפרו מתכוונים לסלול אליה כביש מהיר, בעוד אונסק"ו מביע דאגה גוברת. שימור מול שגשוג כלכלי - הויכוח נמשך
תיירים מאוד אוהבים את האתר המפורסם במאצ'ו פיצ'ו שבפרו. האם הם אוהבים אותו יותר מדי? בעוד נמשכות ההכנות לציין 100 שנים לגילוי המחודש של "העיר האבודה של האינקה", ארכיאולוגים מזהירים כי שטף התיירים במקום וניהול לקוי מאיימים על אחד מפלאי תבל.
>> הכל אני יכול: אטרקציות, טיולים ובילויים בחופש הגדול
בני האינקה בנו את מאצ'ו פיצ'ו על פסגת האנדים, בגובה של 2,430 מטרים מעל לפני הים,
לאתר המפורסם מגיעים כ-1,800 מבקרים מדי יום. כמות המבקרים המירבית שמתירים השלטונות היא 2,500 ליום. כפר חקלאי סמוך המשמש כנקודת יציאה לאתר הפך ברבות השנים לעיירה עם 4,000 תושבים, שבה גם מסעדות רבות ומלונות חמישה כוכבים.
לגלות את העיר האבודה (צילום: אמיר גור)
חואן חוליו גרסיה, המנהל האזורי מטעם משרד התרבות הפרואני אמר כי במקומות רבים באזור איבחנו המומחים שחיקה של הקרקע ופגיעה בצמחיה. חברות תיירות וגורמים מקומיים מפעילים לחץ כדי שיותר לעוד ועוד תיירים להגיע למקום, וטוענים כי האוכלוסיה המקומית רק תרוויח מכך.
"הרכבת מווסתת את זרם התיירים"
אנשי שימור טוענים כי ייגרם נזק בלתי הפיך אם יימשך הגידול בכמויות המבקרים, ומביעים דאגה בשל התוכנית לסלול כביש מהיר לעבר האתר. כיום, המבקרים נאלצים להגיע לאזור בצעידה, או בנסיעה פתלתלה ברכבת.
"בדרך זו או אחרת, הרכבת מווסתת את זרם התיירים. יש בה תפוסה מוגבלת ותפוסה זו היא שקובעת כמה אנשים יכולים להגיע לאתר. זאת בניגוד לכביש, שבו כל אדם או חברת תיירות יכולים להגיע לאזור ולנסות להיכנס לאתר", אמר גרסיה.
בינואר 2010 פקדו את האזור שטפונות שפגעו במסילת הברזל, תוך שהם לוכדים באזור כ-4,000 תיירים במשך חמישה ימים. בהיעדר דרך יבשתית, השלטונות נאלצו לחלץ אותם באמצעות מסוקים. בעיירה הסמוכה הורגש מחסור במזון באותו זמן. בספטמבר אשתקד אישר הפרלמנט הפרואני את סלילת הכביש החדש.
ההחלטה בדבר הכביש החדש עוררה מחאה מצד אונסק"ו, שהכריז על מאצ'ו פיצ'ו כאתר מורשת כבר ב-1983. לפני שלוש שנים טען הארגון כי יש במקום סכנה למפולות, וכי יש בו בעיות בשל פיתוח עירוני מואץ וכניסה בלתי חוקית לאתר. הסוכנות הבינ"ל איימה כי תכניס המקום לרשימת האתרים הנתונים בסכנה אם לא תבוטל תוכנית הסלילה.
קרלוס זוניגה, העומד בראש משרד התיירות של אזור קוסקו, טען מנגד כי הועברו לאונסק"ו הוכחות בדבר דאגת השלטונות לאתר, וכי הוחלט שההכנסות מתיירים יופנו לתחזוקת האתר. עד לאחרונה הופנו ההכנסות הללו לשלטון המרכזי בבירה לימה. גרסיה אמר כי התוכנית לסלילת הכביש נועדה לשבור את המונופול שיש לחברת הרכבות. המושל האזורי אמר כי המונופול פוגע בכלכלה המקומית.
ב-1991 ביקרו באתר כ-77 אלף תיירים. המספר זינק מאז פי עשרה ויותר וב-2009 – לפני שנהרסה מסילת הברזל - כבר עברו שם 800 אלף מבקרים. השלטונות תיכננו לציין 100 שנים לגילוי האתר בארוע רחב היקף שייערך באתר, אך נסוגו מהתוכנית בשל התנגדות מצד אונסק"ו.