שתף קטע נבחר

מהרכבת למאהל: מדינה בהזנחה פושעת

בשעות ההמתנה לקו 380 מבאר שבע לעבודה במרכז הרהרתי על ההזנחה הפושעת ועל השרים שמעדיפים את הכסא על פני התייצבות מול ליצמן וגפני המתנגדים לעבודות שדרוג הקו בשבת

שלוש שורות במדור שאלות ותשובות של אתר רכבת ישראל מספקות תשובה לשאלה מדוע אלפי אנשים מדרום הארץ איחרו היום לעבודה:

 

למה לא עובדים בשישי-שבת? (עבודות התשתית לשדרוג הקו)

"במטרה להקל על נוסעי הרכבת, רכבת ישראל הגישה בקשה להיתר עבודה בשישי-שבת, אך נענתה בשלילה".

 

הנה לפניכם המציאות: שיקולים קואליציוניים הובילו לסגירת הרכבת לשלושה שבועות, סגירה שלוותה כמובן בהבטחות, כמו תמיד, "למצוא פתרונות ולתגבר". אני זוכר באמת שתהיתי לעצמי - כיצד בדיוק הם מתכוונים לתת מענה לרכבת, שנוסעיה שקולים לכ-10 אוטובוסים לפחות? דפי המידע שחילקה הרכבת על השיפוץ הקרב לא כללו מספר טלפון לבירורים, לנציגי השירות לא היה כל מענה - לאף אחד לא היתה תשובה. נותר רק לחכות ולראות. ובכן, היום נוכחתי לראות במו עיני את משמעות אותו "התגבור".


ישבתי, חיכיתי, ראיתי וכתבתי. קו 380, הבוקר בבאר שבע (צילום: יוני זוהר)

  

כתבתי שורות אלו בשעה 9 בבוקר, בעודי ממתין בבית קפה שבתחנה מרכזית באר שבע מאז 7 בבוקר לעלות על אוטובוס קו 380 של אגד תעבורה לתחנת ארלוזורוב בתל-אביב. הקו "המתוגבר" יוצא פעם ב-45 דקות. כך נראית הבטחת הממשלה, ממש כמו יתר הבטחות הממשלה. לעבודה כבר איחרתי, כמו מאות אנשים כאן שאף אחד לא שם עליהם.

 

בעודי יושב כאן, מוקף דוחק בלתי נסבל, וברקע אנשים צועקים אם יש רופא שיעזור לאשה שהתעלפה ליד, הרהרתי על מחאת האוהלים בתל-אביב, על האנשים שלא מצליחים לגמור את החודש בגלל שכירות עושקת מצד בעלי דירות שיודעים שאנשים ישלמו כל מחיר. ולמה זה? כי אנשים גרים היכן שיש עבודה - ובתל-אביב, יש עבודה. מי כמוני יודע - נוסע שעה וחצי בכל בוקר כדי לפרנס את משפחתי, לא מאהבה יתרה למרכז, אלא משום שאין עבודה בדרום.

 

העולם הזה חשוב מהעולם הבא

וזה לב העניין - עם תחבורה ציבורית נורמלית, אנשים לא יצטרכו לגור בתל-אביב, הם יוכלו לגור ברחבי הארץ ולהגיע לעבודה, היכן שרק תהיה, בזמן סביר. אבל בשביל זה כנראה שצריך ממשלה שלא אשמה בהזנחה פושעת. והזנחה שכזו לא חסרה. הביטו סביב: הרופאים שובתים כבר יותר מ-100 ימים, לפניהם שבתו העובדים הסוציאליים, עכשיו מחאת האוהלים בתל-אביב, הקרטלים במוצרי היסוד, שכר המורים, מערך הכבאות המתפרק, והרשימה ארוכה - אז מה לעזאזל הם עושים שם בממשלה? האם יש הסבר אחר לברדק החוגג חוץ מהזנחה פושעת?

  

וחזרה לסבל הפרטי שלי, כאן בהמתנה לאוטובוס. עבודות התשתית ברכבת כבר מזמן היו מסתיימות, ובלי שיגרמו עוולה לאיש - אם היו מבצעים אותן בשבתות. אם רק מישהו בממשלה היה מחליט לשים את אזרחי המדינה לפני הכסא, הקואליציה, האינטרסים. אם רק למישהו בממשלה היה האומץ לעמוד מול אנשים כמו ליצמן, שסירב להקים חדר מיון מפאת כבוד הפלישתים הקבורים תחתיו, או גפני, שמסרב לשפץ את הרכבת בשבת - ולומר להם שעם כל הכבוד לעולם הבא, העולם הזה חשוב יותר. 

 

ואם רק אנחנו האזרחים לא היינו מסתנוורים בכל בחירות מחדש בססמאות על "המאבק מול הפלסטינים", ושוכחים לחלוטין שהמצב הנוראי אליו הגענו מבית - השביתות, העיצומים, הפקקים, הדיור, החינוך האלימות - כולם תוצאה של הזנחה. כאשר תחלחל ההבנה הזו, אולי מזרח ירושלים תפסיק להיות השיקול היחיד כאשר תשלשלו את הפתק לקלפי.

 

הכותב בן 27, תושב חדש בבאר שבע, נשוי ועובד בהרצליה. 

 

הצעות לטורים בנושא מחאת הדיור יתקבלו בברכה במערכת הדעות - opinions@y-i.co.il 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יוני זוהר
העולם הזה חשוב מהעולם הבא. יוני זוהר
צילום: יוני זוהר
מומלצים