"מבצע" לחודש: המס על הדלק יורד ב-31 אג'
בעקבות המחאה: רה"מ ושרי האוצר, התשתיות והחוץ סיכמו בצעד חריג להפחית את מס הבלו המוטל על הבנזין, למשך חודש אוגוסט בלבד. מובילי המחאה: "זה לעג לרש"
הסכמה בין האוצר לתשתיות: מס הבלו המוטל על מחירי הבנזין יירד ב-31 אגורות למשך חודש אחד, כדי לצמצם את העלייה במחירו. כך נודע ל-ynet. מהלך ההפחתה סוכם בישיבה שהתקיימה בצהריים בהשתתפות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר האוצר, יובל שטייניץ, שר התשתיות עוזי לנדאו ושר החוץ אביגדור ליברמן. לאחר ההחלטה העקרונית הסכימו שטייניץ ולנדאו על גובה ההנחה. המשמעות היא שמחיר הדלק יישאר הלילה בלא שינוי. מובילי מחאת הדלק מיהרו להגיב ואמרו כימדובר בלעג לרש.
בגלל שההפחתה היא זמנית, מחיר הדלק אמור לעלות אוטומטית ב-31 אגורות לליטר ב-1 בספטמבר. זאת בנוסף לתנודות במחיר - כלפי מעלה או מטה - שיחולו בהתאם למנגנון העדכון הרגיל המבוסס על מחירי הדלק באירופה. ככל הידוע, זאת הפעם הראשונה מזה שנים רבות שהממשלה מבטלת או מורידה מס למשך חודש אחד בלבד. כיוון שמדובר במהלך חריג, הוא עלול לעורר ביקורת ציבורית על כך שהבעיה תיפתר לטווח הקצר בלבד.
במשרד התשתיות מעדכנים מדי חודש את מחיר הדלק בהתאם למחיר הדלק בשווקים באירופה. המחיר היה אמור לעלות החודש בהתאם לנוסחה ב-25-30 אגורות. ההסכם התקבל אחרי לחצים ארוכים של שר התשתיות עוזי לנדאו על האוצר בנדון, בדרישה לא להעלות את מחירי הדלק הגבוהים גם כך.
בתחילת השנה הנוכחית התקבלה הקלה דומה: המס על הדלק היה אמור לעלות בשנים 2012-2011 בהתאם לחוק ההסדרים, אבל שטייניץ ולנדאו הודיעו בפברואר כי יבטלו את ההעלאה שתוכננה ל-2011.
הבוקר קרא שר התשתיות הלאומיות, לנדאו, להוריד את המסים על הדלק, כדי למנוע את הייקור הצפוי בתחילת החודש הקרוב. בכניסה לישיבת הממשלה היום אמר לנדאו: "מחירי הדלק עומדים לעלות, על פי הערכה בשיעור של בין 25 ל-30 אגורות, אלא אם יינקט צעד שישמור על יציבות המחירים. המסים שמטיל האוצר מהווים יותר מ-50% ממחירו של ליטר בנזין לצרכן. הדרך לשמור על רמה סבירה של מחירי הדלק היא הורדה במסים שמטיל האוצר - הבלו והמע"מ".
לנדאו הוסיף: "בנושא זה פניתי לראש הממשלה כבר לפני מספר חודשים. רחשי הלב של הציבור אמיתיים. אי אפשר להשית על הציבור מסים מעבר לכח הסיבולת. עלינו להודיע מיידית שמחירו של הדלק לא עולה ושהממשלה סופגת את העלויות, לפחות בחודשים הקרובים".
אמש פורסם, כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יבקש להוריד את מס הבלו כאשר את הפסד הכנסות המדינה ימומנו, כאמור, ממשרדי הממשלה. אתמול נשמעו טענות חוזרות מצד האוצר לכיוונו של משרד התשתיות הלאומיות בשאלה מדוע השר השר לנדאו אינו מוריד את מרווח השיווק של חברות הדלק, ובכך תורם לירידת מחיר ליטר בנזין.
מרווח השיווק הוא אחד ממקורות הרווח העיקריים של חברות הדלק, והוא מחושב כיחס שבין מחיר מכירת הבנזין בתחנות לבין מחיר הרכישה של הדלק מבתי הזיקוק, בניכוי הוצאות. כפי שנחשף ב"כלכליסט", בפברואר האחרון קיבל משרד התשתיות דו"ח שהוכן על ידי משרד רו"ח לאון אוליצקי שמצביע על אפשרות להורדת מרווח השיווק של חברת הדלק בטווח שבין 20 ל-35 אגורות לליטר.
עם זאת, 53% ממחיר הליטר שנמכר היום בתחנות הדלק (7.22 שקל, בתדלוק עצמי) מיוחס למיסים ישירים ועקיפים, כך שכדי להוריד משמעותית את מחיר הדלק יש לצמצם את היקף המיסוי שמוטל עליו.
לנדאו השיב הבוקר לביקורת שנשמע בנושא מרווח השיווק אמר השר: "מרווח השיווק קטן ביותר בהשוואה לנושאים האחרים, אז אי אפשר לתלות בו את הכל. אבל גם בתחום זה אנו עוסקים. צוות שהקמתי יגיע לסיכום בקרוב מאד, ואני מקווה שנוכל גם אנחנו לתרום את חלקנו ולהקל על הציבור, אבל אי אפשר לתת לבעיה פתרון מהשרוול מתוך היסטריה".
- הצטרפו לעמוד הפייסבוק של ynet כלכלה וצרכנות
בהכנת הידיעה השתתף צבי לביא