תשעה באב - הזמן הראוי לגאולה
תשעה באב, אהבת ישראל, ביאת המשיח והקשר בינהם
ימי חודש אב נחשבים לימים ראויים במיוחד להתגלות המשיח. אמנם אנו מצווים לחכות למשיח ולהאמין בכל יום בשנה שיבוא, אמונה שהתגברה במיוחד בדורנו – בו מתגשמים כל הסימנים שנתנו חז"ל על העת שלפני בוא הגאולה. בעיתויים מיוחדים כמו בחודש אב מתגברת יותר האמונה והציפייה.
מה המיוחד בחודש זה? במדרש נאמר: "עלה אריה (שהוא כינוי לנבוכדנצר מלך בבל, עליו נאמר הפסוק "עלה ארי מסובכו") במזל אריה (חודש אב) והחריב את אריאל (כפי שמכונה בית-המקדש בפסוק "הוי אריאל אריאל") על מנת שיבוא אריה (הכוונה לקדוש-ברוך-הוא, שנאמר עליו "אריה שאג מי לא ירא") במזל אריה ויבנה אריאל". חז"ל רומזים כאן שדווקא בחודש זה, חודש אב, יש סיכוי גדול שהקדוש-ברוך-הוא יבנה את בית-המקדש.
זו גם הסיבה שהשם המלא של החודש הוא "מנחם אב", להדגיש כי בחודש זה צפויים אנו להתנחם בנחמת הגאולה על-ידי המשיח, שנקרא מנחם.
מתוך כל ימי החודש, היום המסוגל ביותר לביאת משיח הוא תשעה באב! חז"ל מספרים כי ביום זה, ברגע שאחרי החורבן, נולד המשיח. כלומר, מיד עם החורבן מינה הקדוש-ברוך-הוא אדם מישראל בכוחות שיאפשרו לו להתגלות כמלך המשיח ולגאול את עם ישראל (מסיבה זו אומרים בתפילת מנחה של תשעה באב את תפילת "נחם", רמז לנחמה שהתהוותה בו ביום עם לידת המשיח, כלומר המנחם).
עובדה זו משתלבת היטב עם דברי המדרש: שהחורבן התרחש על מנת שיהיה בניין מחדש, שהרי ההיתר להרוס בית כנסת הוא רק במטרה לבנות במקומו אחד גדול יותר. לפיכך מיד עם החורבן נולד המשיח, שהוא מי שינצח על בניית בית-המקדש השלישי, החדש, שיעמוד לנצח.
גם לשבת זו, השבת שלפני תשעה באב, יש זיקה מיוחדת לגאולה השלמה. השבת נקראת "שבת חזון", על שם ההפטרה הנקראת בה הפותחת במילה "חזון", ואמר על כך הצדיק רבי לוי יצחק מברדיצ'וב זצ"ל, כי בשבת זו מראים לנשמתו של כל יהודי בחיזיון ("חזון") את בית המקדש השלישי. אם כן מובן שגם זה עיתוי ראוי ביותר להתגלות משיח צדקנו.
המפתח לגאולה: אהבת ישראל
מסופר על הצדיק רבי רפאל מבארשד, שהיה נוהג להקדיש מאמצים רבים כדי להשכין שלום ואהבה בין אדם לחברו ובין איש לאשתו. רבים היו פונים אליו ומבקשים את עזרתו ועצתו, והצדיק היה מקדיש חלק גדול מזמנו עבור ענין נעלה זה.
באחד השנים, ביום תשעה באב, לאחר שסיים הצדיק את התפילה ואמירת הקינות, הזדרז להיכנס לבית משפחה, שהמריבה הייתה מצויה בה, בכדי להשכין שלום בינו לבינה.
שאלוהו תלמידיו בתמיהה: "רבנו? בתשעה באב? וכי לא מצא הרב זמן מתאים יותר מיום זה כדי להשכין שלום?"
נענה רבי רפאל ואמר: "דווקא ביום זה עלינו לעשות ולעמול למען השלום יותר מבכל יום, שהרי בגלל שנאת חינם נחרב בית המקדש". וכשתתבטל הסיבה ניגאל מיד...
שבת שלום.
הרב גבריאל אביכזר הוא רב המרכז לדוברי עברית, חב"ד ניו-יורק.