פעילי המאהל הטיחו בשר כץ: "נחזיר האזרחות"
שר התחבורה ביקר שנית במאהל ברוטשילד והציג תוכניתו לחיבור הפריפריה למרכז. הפעילים קראו: "רוצים בתים, לא רכבות". סטודנט הביך את השר כששאל כמה אחוז מתקציבו הוקדש לביצוע בפועל, והוא לא ידע
בפעם השנייה השבוע מגיע שר התחבורה, ישראל כץ, למאהל המחאה בשדרות רוטשילד בתל-אביב. הפעם הוא מלווה בצוות מקצועי ממשרדו, על מנת להציג בפני דיירי האוהלים את תוכניתו החדשה לשינוי פני התחבורה הציבורית בישראל. אולם לא כל הפעילים התרשמו. סטודנט הצליח להביך את השר כששאל כמה אחוז מתקציב משרדו הופנה לביצוע. "קיבלתי ציון נכשל", הודה השר שלא ידע את התשובה.
השר כץ ציין בפתח דבריו כי הפיק לקחים מפגישתם האחרונה במאהל, "ואני חושב שהמסר הוא שבסופו של דבר לא ניתן לפתור דברים ללא הידברות. אני נמצא כאן כשר בממשלה וחבר בקבינט הכלכלי-חברתי שאמור לשבת על המדוכה", אמר השר, אך הוסיף כי "אני מאלה שמאמינים שבמקביל לגיבוש המתווה, כל אחד צריך לעשות בתחומו כדי להביא לפתרונות".
מחאת האוהלים - כל הכתבות בעמוד המיוחד של ynet
כץ פתח אז בהצגת תוכניתו, המכונה "נתיבי ישראל", והכריז כי מטרתה לחבר את ישראל באמצעות רכבות מהגליל, מהנגב ומירושלים למרכז. "בתוך שנים תהיה פה מדינה אחרת, יותר מחוברת, יותר שוויונית. השוויון בתשתיות בכל אזורי הארץ ייתן הזדמנות שווה לכל אחד לגור פה ולעבוד שם, ולהקים מפעלים בכל מקום".
השר כץ במאהל. שדרוג התשתיות יעלה 27.5 מיליארד שקל (צילום: ירון ברנר)
מלבד כץ, הגיעו למאהל גם בכירים במשרד התחבורה, ברכבת ישראל, בחברה הלאומית לדרכים, בנתב"ג ועוד. צ'רלי סלומון, בכיר במשרד התחבורה, ציין כי עלות התוכנית נאמדת ב-27.5 מיליארד שקלים, שיתווספו לתקציבים קודמים שנועדו לרשת את המדינה. "אני ביקשתי להציג רק דברים מתוקצבים", הבהיר כץ, "חזון זה דבר טוב, אבל באנו לדווח מהם הדברים שמתבצעים".
בשלב זה התפרץ אחד השומעים בקהל וקרא: "מאיפה המיליארד? למה לא נותנים לדיור?". אחרים צעקו "אנחנו רוצים בתים, לא רוצים רכבת". אחד הנוכחים צעק במגפון בזמן הדיון עם השר: "רבותיי אנחנו מניחים פח אשפה בתחילת שדרת האוהלים כדי שכולם יוכלו לזרוק אליו את תעודות הזהות והדרכונים. אנחנו לא רוצים להיות אזרחי המדינה יותר".
במהלך הדיון פנה לשר כץ סטודנט שהגיע מהמאהל בשדרות בן-גוריון בת"א, ישי מישור, והצליח להביכו כששאל: "האם אתה יודע כמה אחוזים מתקציב משרדך הלכו בשנה שעברה ובשנה שלפניה לטובת ביצוע?״. הקהל הגיב במחיאות כפיים לשאלה והשר הודה כי הוא לא יודע לענות באחוזים. ״אז אני אספר לך״, המשיך הסטודנט, ״רק 87 מתוך 100 אחוז תקציב שקיבלת הלך לטובת ביצוע, ואני מבקש לדעת לאן הלכו 13 אחוז הנותרים״.
"קיבלתי ציון נכשל בידע כמה אחוז תקציב נוצל״, הודה השר. הוא ניסה להעמיד את הסטודנט על טעות בנתונים וזה השיב לו: ״אם האנשים פה היו יודעים כמה זה 13 אחוז תקציב בשקלים, לא היית נראה עכשיו כל כך זחוח".
"אל תתעסק בדיור, יש מספיק עבודה בתחבורה"
השר כץ ציין בדבריו כי "הסטודנטים הם בעלי המניות" בתוכניתו, אולם הם נותרו פחות מרוצים: "אנחנו בעלי המניות מנסים מזה שבעה חודשים להביא לידיעת משרד התחבורה ונתיבי איילון הרבה מאוד בעיות שאנחנו עומדים בפניהן", סיפרה אחת הפעילות, אילאיל, שמחתה על הרפורמה בתחבורה הציבורית.
"כל הרבעים מחוץ למרכז תל-אביב די נותקו ודי בבעיות. כל יום אנשים מבוגרים אומרים אני לא יכול לצאת מהבית כי לקחו לי את קו האוטובוס. למה לא הקשיבו לנו?", היא תהתה, "אנחנו לא נראים סהרוריים או מתלהמים, אבל גלגלו אותנו מכל המדרגות ואמרו לנו תעשו מעברים ותלכו ברגל".
"הזדמנות שווה לכל אחד לגור פה ולעבוד שם" (צילום: ירון ברנר)
"יש לי הרגשה שכל אחד שמדבר מהממשלה דואג רק לכיסא שלו", ציין סטודנט ממכללת ספיר בשדרות. "הנה משהו חשוב שתעביר הלאה: זה לא פוליטיקה, זה החיים שלנו, זה העתיד של הילדים שלי, זה העתיד של הסבא הזה. איך אתה מצפה שנאמין לך כשהצגת תכנית גרנדיוזית ואתה אומר שתיושם בין שנה לארבע שנים. הרכבת הקלה בי-ם לקחה 14, אתה מצפה שנאמין לך?".
"כאחד שמגיע מהפריפריה, אני מאוד מסכים עם מה שאומרים פה", ציין גלעד מאגודת הסטודנטים של אוניברסיטת ת"א. "כביש 6 הוא מזמן לא כביש של האזרחים, המחירים בו מופקעים, והגיע הזמן שהמדינה תכיר בזה ותשים סוף להפרטה". לדבריו, גם המחירים ברכבות אינם מאפשרים לרבים מהתושבים להשתמש בהם תדיר. "גם במסגרת הרפורמה שונו כבר 30 קווים, ואני חושב שאם היה שיתוף אמיתי של הציבור, היו פחות פשלות", הוסיף.
"נתגבר רכבות כשתהיה הפגנה גדולה"
השר התייחס לטענות נגד הרפורמה והסביר כי "אני השתכנעתי שמצב התחבורה הציבורית בגוש דן הוא על הפנים. אתם יותר מומחים ממני לתחבורה נטו, אני מומחה בלקחת את סדר העדיפות ולקחת החלטות ולעמוד בחזית. הרי יכולתי לא לקבל החלטה. בגלל שהשתכנעתי שהשיטה החדשה היא יותר נכונה, הוריתי לבצע ודחפתי לבצע.
"כל מה שלא נכון, יתוקן", הבטיח השר, "והתיקונים ייעשו בלי לשנות את השיטה החדשה. אני לא הולך להרפות מהרפורמה בגוש דן עד שכולם יגידו שהיא יותר טובה ממה שהייתה. כל הדברים האלה לא יקרו בעוד 9 שנים, כבר השנה ובשנה הבאה הם יתחילו לקרות. אני אשמח לשמוע הערות, וגם אנשי המקצוע יהיו קשובים".
הפעילים בקהל סיפרו לשר גם כיצד נתפסה הרכבות לא מוכנות בערב הפגנות הענק ברחבי הארץ, והוא הבטיח: "אם תהיה עוד הפגנה גדולה, אפנה לרכבת ישראל לתגבר את הרכבות. בהפגנה הקודמת, כשאנשים נתקעו ברכבות, האשימו אותי אבל אף אחד לא פנה אלינו ולא ידענו".
הפעילים תהו: "מאיפה הכסף? למה לא נותנים לדיור?" (צילום: ירון ברנר)
טרם הגעת השר חילקו הסטודנטים במאהל רוטשילד מסמך דרישות בתחום התחבורה, כשבין סעיפיו החזרת קו 27, שבוטל ולא נמצא במקומו מענה ראוי, החזרת קו 45 בתדירות המקורית, הגדלת מספר נתיבי תחבורה ציבורית כדי לאפשר לאוטובוסים להגיע בזמן, ומתן הנחה של 50 אחוז לסטודנטים בכל סוגי התחבורה הציבורית החל משנת הלימודים הקרובה, בהתאם להחלטת ראש הממשלה. הסטודנטים סיכמו את המסמך באומרם: "אדוני שר התחבורה, אל תתעסק בדיור. יש מספיק עבודה בתחבורה הציבורית הכושלת של מדינת ישראל".
"אתם מנותקים מהעם"
השר כץ שמע לא מעט טענות קשות במהלך ביקורו האחרון במאהל. בין היתר, הטיחו בו פעילים כי "אני חושב שזה חשוב שהגעת, כי
אתם מנותקים מהעם. בתחום הדיור הגיעו מים עד נפש כתוצאה מהרבה ממשלות, אבל אתם ממשיכים בדיוק באותו הכיוון. תבינו שהמרחקים בין האנשים הפשוטים לאלו שעומדים בראש הפירמידה זה מה שיהרוס לכם. העם נמאס לו ואם לא תבינו את זה, אתם בבעיה. אי-אפשר לרמות את כולם כל הזמן, זה לא עובד, אנשים לא טיפשים".
נגד השר הופנו גם טענות הקשורות למצבה של התחבורה הציבורית בישראל, והוא השיב: "כשאני מחליט, אני מבצע. בחודש הבא נפתח הקו הישיר מת"א לבת-ים, חולון וראשון לציון. 8-10 דקות לבת ים, 16 דקות לראשון ובחודש הבא תיפתח הרכבת ליבנה. אנחנו סוללים עכשיו את רשת הרכבות הזו ואני עושה את זה, אבל זה לוקח קצת זמן. תוך ארבע שנים תהיה כאן מדינה אחרת".
ynet העביר את המפגש בשידור חי. צילום: אסי כהן