שתף קטע נבחר

נחמה כפולה ומושלמת

הדבר שמאפיין את חיי היהודי, את התורה ומצוותיה, את החורבן ואת הנחמה, הוא שני הממדים שיש בהם – הממד הגשמי והממד הרוחני. דבר תורה לפרשת "ואתחנן"

אנו נמצאים בשבת מיוחדת מאוד הנקראת "שבת נחמו". זוהי השבת שלאחר תשעה באב, והיא הראשונה משבע שבתות הנחמה בהן מנחם אותנו הקדוש-ברוך-הוא על אבלנו על חורבן בית המקדש. בשבע השבתות הקרובות נקרא פסוקי נחמה, בהם ה' מבטיח לנו את הנחמה המושלמת – ביאת המשיח ובנין בית המקדש השלישי.

 

ובשבת זו נקרא את הפטרת פסוקי הנחמה הנפתחת במילים: "נחמו נחמו עמי". חכמינו ז"ל מסבירים, שאמירת הנחמה בלשון כפולה ("נחמו נחמו"), באה לרמז על כך שבני ישראל "חטאו בכפליים, לקו בכפליים, ומתנחמים בכפליים". ובמקום אחר אומרים חכמינו ז"ל: "לפי שמצוותיה כפולות, נחמותיה כפולות".

 

הכפל הזה דורש ביאור. מהו חטא כפול, עונש כפול ונחמה כפולה? אפשר לדבר על חטא קטן וחטא גדול, עונש קטן ועונש גדול, אבל מהו חטא כפול ועונש כפול, וממילא גם נחמה כפולה? ועוד, מה פירוש המושג "מצוותיה כפולות"?

 

מבואר בספרי החסידות, שכשהתורה מדברת על כפל, הכוונה היא לשני ממדים של אותו הדבר. ואכן, הדבר שמאפיין את חיי היהודי, את התורה ומצוותיה, את החורבן ואת הנחמה, הוא שני הממדים שיש בהם – הממד הגשמי והממד הרוחני.

 

יהודי מורכב משני הממדים הללו – מגוף ומנשמה. שניהם יחד יוצרים מציאות אחת של יהודי. שלמותו היא כאשר שני הממדים הללו שלמים, כשהוא עובד את ה' הן בגופו והן בנפשו.

 

גם המצוות מכילות שני ממדים אלה: יש בכל מצווה הצד הרוחני שבה, הכוונה והרגש שבה, ויש הצד הגשמי שבה, הדרך שבה מקיימים את המצווה בפועל.

 

זו כוונת דברי חז"ל: "מצוותיה כפולות". בכל מצווה יש תוכן כפול, צד רוחני וצד גשמי. כאשר חז"ל אומרים שבני-ישראל חטאו בכפליים, הכוונה שהם חטאו בשני הממדים הללו, הם פגמו הן בצד הגשמי של התורה והמצוות והן בצד הרוחני-ערכי שבהן.

כתוצאה מכך, גם העונש היה כפול והחורבן התבטא אף הוא בשני הממדים הללו, חורבן גשמי וחורבן רוחני. יכול היה להיות מצב של חורבן גשמי, אבל ברוחניות היה נשאר האור והגילוי. אולם הם "לקו בכפליים", לא רק בחורבן הגשמי, אלא גם בהסתר רוחני.

 

גם בית-המקדש הכיל שני ממדים אלה. מצד אחד, היה המקדש בניין גשמי, בעל מידות מוגדרות ומוגבלות. ומצד שני האיר בו אור אלוקי אין-סופי. החורבן פגע לא רק בבניין הגשמי, אלא גם בהארה הרוחנית, ולכן זו מכה כפולה.

 

וכאשר תבוא הנחמה, תהיה אף היא נחמה כפולה, בשני הממדים הללו. הנחמה תביא לא רק שלמות של הבניין הגשמי, אלא גם שלמות של ההארה האלוקית הרוחנית.

 

שלמות כפולה זו תושג על-ידי המלך המשיח, שנשמתו היא הנשמה הכללית והכוללת של כל הנשמות, נשמה שיש בה כל השלמויות. לכן המשיח יביא נחמה כפולה ושלמות בכל המובנים, ומזה תבוא השמחה הגדולה והשלמה של הגאולה, שתבוא בקרוב ממש.

 

שבת שלום, ונזכה במהרה לנחמה השלמה.

 

הרב מאיר קבקוב הוא רב קהילת "בית מנחם", פארקצ'סטר, ברונקס.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"המשיח יביא נחמה כפולה ושלמות בכל המובנים". הרב מאיר קבקוב
מומלצים