חשיפה: המכוניות זולות? הרווחים בכל זאת עצומים
יותר ויותר מכוניות זולות נמכרות בישראל, עם תג-מחיר בין 60 ו-70 אלף שקל. הצרכן מסוגל אמנם לרכוש סוף סוף מכונית מהניילון במחיר של 5 ספרות בלבד, אבל המדינה והיבואנים גוזרים את הקופון כמו תמיד. רוצים לדעת כמה?
גם במכוניות קטנות, כולם עושים עליכם קופה. בשנה האחרונה החלו להימכר בישראל כמה דגמים של מכוניות קטנות ("מיני"), במחירים אטרקטיביים במיוחד. בין 60 ו-68 אלף שקל אפשר למצוא כיום שלל מכוניות חדשות, כמו יונדאי i10, קיה פיקנטו וסוזוקי אלטו. אם תשאלו את יבואני המכוניות הקטנות האלה, הם ודאי יספרו לכם כי הרווח על כל מכונית כזו, קטן עד זניח. אלא שמבדיקת ynet עולה כי יש פער עצום בין המחיר לצרכן, והמחיר ליבואניות.
ומי המרוויח העיקרי? את הכסף הגדול מרוויחה כמובן קופת האוצר. גם כאשר אתם רוכשים מכונית קטנה וזולה, הזכאית להטבת-מס משמעותית, מגיעים תשלומי מסים שונים - כמו מס קנייה, מע"מ ובחלק מהמקרים גם מכס - לכ-20 אלף שקל בממוצע. והיבואניות? גם עליהן אין שום סיבה לרחם. על כל אחת מהמכוניות הסופר-זולות, במונחים של השוק המקומי, הם מרוויחים בין 10,000 ו-15 אלף שקל.
מידע שהגיע לידי ynet מאפשר לחשוף לראשונה את מחירי כמה מהמכוניות האלה, לפני רווחי המדינה והיבואניות:
מחיר לצרכן* | מחיר ליבואנית** | מרווח יבואנית | מסים | |
יונדאי i10 | 63,900 | 28,000 | 15,400 | 20,500 |
קיה פיקנטו | 61,900 | 30,600 | 8,300 | 23,000 |
שברולט ספארק | 67,500 | 31,500 | 11,600 | 24,400 |
סוזוקי אלטו | 59,900 | 28,600 | 10,700 | 20,600 |
פיז'ו 107*** | 67,990 | 31,800 | 15,090 | 20,900 |
* המחירים לצרכן לא כוללים אגרת רישוי
** על-פי בדיקת ynet; כל המחירים מעוגלים, מלבד המחיר לצרכן
*** השבוע החל מבצע מכירה של ה-107, במחיר של 60,000 שקל
אז כמה הן עולות ליבואניות?
המכוניות הקטנות והזולות, עם מנוע בנפח ליטר, תיבת הילוכים ידנית, החלו להגיע לישראל רק ב-2009. עד אז - כך טענו תמיד היבואניות השונות - לא כדאי היה לייבא אותן. גם בגלל ביקוש נמוך מאד, וגם מכיוון שהרווח עליהן היה נמוך מדי עד זניח. אלא שרשות המסים הנהיגה ב-2009 רפורמה שנועדה לעודד רכישת מכוניות "ירוקות", הפולטות כמות מופחתת של מזהמים. באופן טבעי, מכוניות קלות עם מנוע קטן מייצרות זיהום מועט יחסית, ולכן הן היו זכאיות להטבת-מס מרבית, המגיעה ל-15 אלף שקל.
הטבת מס זו אינה מגיעה במלואה לכיס הלקוח. שיטת חישוב ההטבה אינה שקופה לצרכנים, וכך מסוגלות היבואניות "לגלגל" חלק לא קטן ממנה לכיסיהן. המדינה מקבלת את נתח המסים שלה והיבואניות מרוויחות הון, תודות למרחב תמרון רחב. והצרכן? הוא משלם לכאורה מעט, אך אינו יודע עד כמה הוא מממן את המדינה ובעלי היבואניות.
הסיפור של יונדאי הזולה
קחו למשל את יונדאי i10, בגרסתה הזולה ביותר: עם מנוע בנפח 1.1 ליטר ותיבת הילוכים ידנית, מחירה לצרכן הפרטי הוא 63,900 שקל. נשמע ממש מעט, אלא שחברת כלמוביל רוכשת אותה בכ-28,000 שקל בלבד. כאן נכנסת לתמונה מדינת ישראל, וגובה מכס ומס קנייה בגובה של קצת יותר מ-11 אלף שקל. הפער בין המחיר אחרי מסים והמחיר לצרכן לפני מע"מ, מגיע לכסי היבואנית (בטבלה - מרווח היבואנית).
ראוי לציין כי זה אינו רווח נקי: סכום זה משמש לכיסוי עלויות שונות, כמו אחסון, שיווק ומכירה, ולעתים גם מימון עסקות "טרייד-אין". על הסכום של המחיר אחרי מסים ומרווח היבואנית, מחושב המע"מ. במקרה של ה-i10, נהנית קופת המדינה מהכנסה נוספת של כ-8,800 שקל.
אם גם אחרי חישוב המסים וההכנסות המיוחסות ליבואניות, נראים לכם מחירי המכוניות הקטנות נמוכים - כדאי שתבדקו מה קורה בעולם. מחיריהן של המכוניות האלה במערב אירופה נמוך בשיעור של כ-20% ואף יותר. בהולנד למשל, מהמדינות היקרות באירופה, מחירה של i10 נמוך בכ-25% ממחירה בישראל. זאת, למרות שגם שם נהנית המדינה מהכנסה נאה במיוחד, וכמובן שגם היבואנית המקומית מרוויחה את שלה.
ישראל | הולנד | |
יונדאי i10 | 63,900 | 48,800 |
קיה פיקנטו | 61,900 | 47,800 |
שברולט ספארק | 67,500 | 49,300 |
סוזוקי אלטו | 59,900 | 46,250 |
פיז'ו 107 | 67,990 | 52,376 |
* מחירים בהולנד: מחושבים לפי שער של 5.14 שקל ליורו
ומה עם מחירי המשפחתיות?
למרות הפערים במחירים, הרחבת היצע המכוניות הקטנות בשוק הישראלי היא אחת הבשורות המשמחות היחידות עבור הצרכנים הפרטיים בשנים האחרונות. עד לפני כשנתיים, המכוניות הזולות ביותר שנמכרו בישראל היו יקרות בכ-15 אלף שקל שקל בממוצע מאלו שמשווקות כיום. אמנם המחיר הזול דורש כמה פשרות, ובעיקר - בחירה בתיבת הילוכים ידנית - אך הצלחת המכוניות הקטנות מתבטאת בטבלת המכירות, ומעידה כי יש לקוחות רבים שמוכנים להתפשר.
עם זאת, העיוותים בשוק הרכב הישראלי מונעים מהמכוניות האלה מלממש את מלוא השפעתן. למשל, מחיריהן הנמוכים עוד לא הצליחו לגרום להוזלה במחירי המכוניות המשפחתיות. אחת הסיבות העיקריות לכך היא ענף הליסינג, אשר יחד עם ציי הרכב הגדולים, אחראי לרכישת כמחצית מהמכוניות החדשות בישראל - לרוב בהנחות של עשרות אחוזים. חלק גדול מפעילות הענף מבוסס על מחירי מחירון, וכל הוזלה עלולה לגרום לזעזועים.
מאזדה 3* | |
מחיר ליבואנית | 47,000 שקל |
מכס | 3,290 שקל |
מס קניה | 32,490 שקל |
מרווח יבואנית | 20,670 שקל |
מע"מ | 16,550 שקל |
מחיר לצרכן | 120,000 שקל |
* מחיר מאזדה 3: על-פי מכתב של משרד התחבורה, 2/2011
כדי להבין את הבעיה, שימו לב לדברי עורך דין המייצג את אחת מהיבואניות הגדולות, שמסביר למה האינטרס של היבואניות הוא דווקא להעלות מחירים: "המשמעות של העלאת מחיר המחירון של כלי רכב מסוים, הינה שחברות הליסינג הרוכשות את אותו כלי רכב יכולות להציג בדו"חות הכספיים רווח גבוה יותר... כלומר, ככל שמחיר המחירון גבוה יותר, האטרקטיביות של כלי הרכב לחברות הליסינג עולה".
בשיחות שלא לייחוס, מודים בכירים ביבואניות הרכב כי התלות במכירות לחברות הליסינג מונעת מהם מלהוזיל את מחירי המכוניות. עם זאת, חלק מהבכירים סבורים כי זה רק עניין של זמן עד שיישבר "מחסום הליסינג", ותחול הוזלה גם במחירי המכוניות המשפחתיות.
פניית ynet לחמש היבואניות הביאה תגובה אחידה: "אין תגובה".