שתף קטע נבחר
 
צילום: gettyimages

קומיקס מצולק: גיבורי העל מאז אסון התאומים

עד לאסון התאומים, קריסה של שני מגדלים נראתה מינורית בקומיקס, כמו מוות של אלפי אנשים חסרי פנים שהעצים את הסיפור. אך הפיגוע הענק שינה את שגרת הגיבורים, וגרם אפילו לסופרמן לוותר על אזרחותו במקום להציל מטוס מהתרסקות

ביום א' ה-11 בספטמבר יצויין עשור לאסון מגדלי התאומים, אירוע שזעזע את העולם בכלל ואמריקה בפרט. בעשור שחלף הביעו האמריקנים את כאבם במגוון מדיומים, החל מקולנוע וספיישלים טלוויזיוניים - וכלה במוזיקה וספרות. מדיום נוסף בו הונצח האסון הוא המדיום שאולי מזוהה ביותר עם אמריקה: הקומיקס.

 

סופרמן מרים המטוסים. אבל מי יציל את המגדלים? (עטיפת הקומיקס) (עטיפת הקומיקס)
סופרמן מרים המטוסים. אבל מי יציל את המגדלים?

 

עוד כתבות בערוץ הקומיקס:

 

פעולת ההנצחה תחזור על עצמה שוב ביום א', היום בו העיתונים ברחבי ארצות הברית מפרסמים את מדורי הקומיקס שלהם, ה-funny papers , שם ראו חיים לראשונה סנופי, גארפילד פופאי ודמויות רבות אחרות. השנה לכבוד האירוע, חברו 93 מיוצרי הקומיקס המתפרסמים בעיתונים - על מנת להקדיש את הקומיקס שלהם לקורבנות הפיגוע.

 

מתוך "ספיידרמן", העוסק באסון התאומים. כאן כבר אין מי שיציל   (עטיפת הקומיקס) (עטיפת הקומיקס)
מתוך "ספיידרמן", העוסק באסון התאומים. כאן כבר אין מי שיציל

 

בארצות הברית קיימת מסורת בת למעלה מ-100 שנה של פרסום רצועות קומיקס קצרות בעיתונים היומיים, כשהטון שלהן נע בין בדיחות בסגנון "קלווין והובס" או "בלונדי", עד לקומיקסים יותר סאטירים ופוליטים כמו "דונסברי". הקומיקסים יצורפו לעיתונים כמוספים נפרדים שיודפסו בצבע, כיאה לקומיקסים של יום א' (הקומיקסים של ימי חול בדרך כלל קצרים יותר ובשחור לבן) ויהיו זמינים גם באינטרנט באתר המוקדש לנושא.

 

אסון מתוך המשבצת

במשך השנים מאז הפיגוע, חל עיסוק רב ישירות ובעקיפין בצלקת שהותיר אחריו. הקומיקס האמריקני התמודד עם הנושא באופן ישיר לראשונה כבר בנובמבר 2001. באותו חודש חברת Marvel פרסמה את אחת מחוברות ספיידרמן שלה בכריכה שחורה. בתוך החוברת, הכותב ג'י מייקל סטראזינסקי, המוכר כיוצר סדרת המד"ב "בבילון חמש", מעמת את ספיידרמן עם האסון, כצופה המום מן הצד.

 

בחוברת, האילמת ברובה, רואים את גיבורי העל של מארוול, עובדים שכם לשכם לצד כוחות ההצלה. בחלק אחר של החוברת רואים נבלים שונים כגון דוקטור אוקטיפוס ומגנטו כשהבעות צער ויגון על פניהם. סטראזינסקי אף דאג כי תצוייר דמעה הזולגת במורד לחיו של אחד הנבלים הראשיים של מארוול, דוקטור דום. החוברת זכתה לביקורות שנויות במחלוקת. מצד אחד של המתרס היו אלו שראו בה מחווה יפה, ומהצד השני היו מי שהתבטאו נגד פרסום סיפור שכזה, בעולם בו אירועים קטסטרופלים רבי נפגעים - הם עניין שבשיגרה.

 

סופרמן החדש. מצדיע לכבאים    (עטיפת הקומיקס) (עטיפת הקומיקס)
סופרמן החדש. מצדיע לכבאים

 

ואכן, אסונות המשתווים למגה פיגועים בקנה המידה שלהם, הם שגרה יומית בעולם המאכלס גיבורים כל יכולים. סופרמן מצריך נבל שישתווה לו, ובקרב טיטאנים כזה - תמיד יש נזק הקפי. דוגמה לאירוע כזה ניתן למצוא בסיפור של DC קומיקס מ-1990, בו חייזר בשם מונגול משמיד עיר שלמה על שבעה מיליון תושביה.

 

בין החודשים יולי וספטמבר 2001 פרסמה Marvel סיפור בחוברות אקסמן המתאר את חורבן האי גנושה, בו ישבו מוטנטים רבים, במתקפת טרור. במתקפה נספים מיליונים. בסצנה, שבדיעבד מעוררת חלחלה לאור התזמון שלה, מהלכים חברי קבוצת הגיבורים חסרי אונים בין ההריסות והגופות. עד אז, בתוך עולם הקומיקס - קריסה של שני מגדלים נראית מינורית, ומוות של אלפי אנשים חסרי פנים למטרת העצמת הסיפור היה תמיד לגיטימי. אך אסון התאומים שינה את התפיסה, כשנתן שמות לכל אותם ניצבים.

 

הצייר שהיה אמון על ציור החוברת של ספיידרמן, גו'ן רומיטה ג'וניור, צייר ותיק ומוערך שצייר מאות קרבות עקובים מדם בחייו המקצועיים, סיפר בראיון שלאחר האסון, כי התקשה מאוד רגשית לצייר אימג'ים דומים מאוד לאלו אותם צייר בעבר ללא קושי.

 

סופרמן הולך לטייל

לפני אסון התאומים, התמונה של גיבור על אשר פועל לצדו של שוטר או כבאי היתה בלתי נתפסת. לרובנו חקוקה בזיכרון הקולקטיבי סצינה בה סופרמן מציל בקלות מטוס שעומד להתרסק, מהקומיקס או מהטלוויזיה. אך בעולם האמיתי, אין באמת גיבור חזק מספיק כדי לתפוס מטוס. הפיגוע חשף את מי שהפכו לגיבורים במציאות: אותם כבאים, שוטרים ושאר כוחות ההצלה האנושיים.

 

חברת מארוול אימצה את הגישה הזו בחודש דצמבר 2001 כשפרסמה ספר פוסטרים המציב אנשים רגילים לצד גיבורי העל  - כגיבורים שווי ערך. ההכנסות מהספר נתרמו לקרן מגדלי התאומים. גם חברות הקומיקס האחרות פירסמו ספרים שהכנסותיהם נתרמו לקרנות שונות למען נפגעי האסון, כאשר בכריכת הספר של DC, סופרמן מסתכל על פוסטר של אנשי ההצלה ואומר: "וואו".

 

אסון התאומים הציב בפני תעשיית הקומיקס המיינסטרימית-האמריקנית בעיה חדשה. לפני האסון, היו מקרים רבים בהם אירועים אמיתיים התערבבו במציאות הבדויה שבדפי החוברות. לדוגמה, קומיקסים בהם גיבורי על נראו נלחמים בגרמניה הנאצית (ובראשם כריכת החוברת בה קפטן אמריקה חובט בהיטלר), או קומיקסים שפורסמו בתקופת המלחמה הקרה, והיו מלאים בנבלים סובייטים. אך זו הפעם הראשונה שהגיבורים ניצבו מול אירוע שהתרחש כשהיקף הנזק שלו שודר למיליוני צופים כאן ועכשיו, והפך את הגיבורים לחסרי אונים מולו.

 

במציאות של הקומיקס מניעת הפיגוע היתה אמורה להיות עניין של מה בכך - גם לגיבור העל הזניח ביותר. מלבד החוברת של ספיידרמן לא היה מקום בקנון הקומיקסאי להתייחסות ישירה לאירוע כזה. הפתרון של התעשייה היה, למעשה, לא להתמודד ישירות עם האירוע - אלא עם השלכותיו.

 

ה- Invincible. גיבור עבור דור שאיבד את תמימותו   (עטיפת הקומיקס) (עטיפת הקומיקס)
ה- Invincible. גיבור עבור דור שאיבד את תמימותו

 

הביטחון הקולקטיבי של ארצות הברית התערער, כבר לא סמכו על גיבורי העל הישנים הכל-יכולים, והשוק היה פתוח לגיבורים מסוג חדש. הדוגמא הבולטת לגיבור מסוג זה הוא בעל השם האירוני Invincible (בלתי מנוצח). הקומיקס בהוצאת Image שנכתב על ידי רוברט קירקמן (יוצר קומיקס הזומבים "The Walking Dead" שהפך לסדרת טלוויזיה), יצר גיבור על אנושי מנקודת מבט חדשה.

 

קירקמן ביסס את הדמות על הארכיטיפ הקלאסי של גיבור על אמריקני: תיכוניסט רגיל שמפתח כוחות בלתי רגילים, אשר חושי הצדק והמוסר שלו מחייבים אותו להשתמש ביכולותיו לטובת הכלל. מעין סיפור ספיידרמן מודרני, לדור שאיבד את

תמימותו.

 

בראש ובראשונה, הטון של הסיפור ריאליסטי יותר. Invincible הוא גיבור על שנאלץ להתאמץ בצורה שלא היתה אופיינית עד כה על מנת לנצח. הוא חוטף מכות, נפצע, מדמם, עצמותיו נשברות - ואובדן הוא מצב שאינו זר לו. הוא מבצע טעויות בעלות השלכות מרחיקות לכת. יש לו קוד אתי - אך גם הוא נשבר לעיתים, בניגוד לדמויות כמו באטמן או סופרמן - שגם אם איבדו את היקרים להם, לעולם לא יחצו את הגבול.

 

בעולם שיצר קירקמן אין אף דמות שביטחונה מובטח. כולם חיילים במערכה - וכמו חיילים אמיתיים הם עשויים להיפגע ואפילו למות. אך בסופו של דבר, הרוח והצדק ינצחו על אף המחיר הכבד והאבדות הרבות. מכאן שהכתיבה בכיוון יותר ריאליסטי היא מגמה גורפת שניתן לראות בתעשית הקומיקס כולה בעשור שחלף. הגיבורים עוד קיימים, אך הם כבר לא כל יכולים - וגם הם עלולים לטעות.

 

שינוי נוסף שניתן לראות הוא באופן שבו הם מתייחסים אל העולם הסובב אותם. שניים מגיבורי העל הבולטים ביותר בעולם הקומיקס, שינו לחלוטין את שיטת הפעולה שלהם בעשור האחרון. באטמן, לוחם הפשע המתבודד, הקים ארגון גיבורים בין לאומי כדי להלחם בארגון טרור שמטרתו היחידה היא זריעת הרס וחורבן. באטמן האמריקני מספק נשק ותקציב לעושי דברו ברחבי העולם, על מנת לסייע להם להגן על עצמם ובכך גם על גוטהם שלו, נשמע מוכר?

 

לעומתו, סופרמן, איקונה אמריקנית נושנה בערך כמו מיקי מאוס, בייסבול ופאי תפוחים - איבד את אמונו בארצות הברית. במשך שנה שלמה טייל איש הפלדה ברגל ברחבי היבשת, על מנת לגלות מחדש ולהתחבר לאותם ערכים אמריקנים שהתערערו אצלו, כנראה שלא בהצלחה יתרה. בחוברת שפורסמה לאחרונה, סופרמן מוותר על אזרחותו האמריקאית ומכריז על עצמו כאזרח העולם. זהו אמנם סיפור זניח יחסית, שלא נכנס לקנון, אבל עצם אישורו על ידי העורכים ב-DC הוא אירוע חסר תקדים.

 

הדוד סם: מבקר המדינה

החודש DC מאתחלים את כל החוברות ומתחילים מחדש מחוברת מספר 1 בכל הסדרות שלהן, כך שסופרמן מוצג מחדש כבר לא כשומר הדרך האמריקנית וחברו הטוב של הנשיא, אלא כגיבור מעמד הפועלים, שלאו דווקא הולך יד ביד עם החוק - מעין ברוס ספרינגסטין בגלימה שדורש צדק חברתי.

 

וגם לדוד סם יש מה להגיד. "The Big Lie"  (עטיפת הקומיקס) (עטיפת הקומיקס)
וגם לדוד סם יש מה להגיד. "The Big Lie"

 

גם היום ארצות הברית עדיין מלקקת את פצעיה ומעכלת את מה שקרה, כפי שניתן לראות מקואליציית הקומיקסאים של העיתונים, אך הם לא היחידים שנותר להם מה לומר בנושא. ההוצאה Image תפרסם לכבוד העשור סיפור קומיקס בשם "The Big Lie", המספק נקודת מבט ביקורתית וקונספירטיבית כלפי הפיגוע.

 

"Holy Terror". העולם טרום החיסול   (עטיפת הקומיקס) (עטיפת הקומיקס)
"Holy Terror". העולם טרום החיסול

 

כותב הסיפור ריק ויטץ' סבור שלא סיפרו לציבור האמריקאי את כל האמת, ושישנם חורים בדיווחים על השתלשלות האירועים שהובילו לנפילת התאומים. בסיפור שכתב, פיזיקאית חוזרת אחורה בזמן לשעה לפני התנגשות המטוסים במגדלי הסחר העולמי, על מנת להציל את בעלה. הבעל עובד בחברה להערכת סיכון, ולא מזהה את אשתו שהתבגרה בעשור. בעוד הזמן אוזל, היא מנסה לשכנע את בעלה שהאסון אכן עומד להתרחש, בזמן שהוא סקפטי, מטיל ספק ומוצא דרכים הגיוניות לפרום את הטיעונים שלה.

 

את הסיפור מקריין "הדוד סם", האייקון האמריקאי שבעצמו לא בטוח שהוא קונה את הגירסה של וושינגטון לאירועים. זו כנראה הפעם הראשונה שחלה הסתכלות ביקורתית בקומיקס על נושא שנחשב עד כה בגדר טאבו. זהו אינו הקומיקס היחיד שרואה אור החודש העוסק בהתמודדות עם אסון התאומים. יוצר הקומיקס המוערך פרנק מילר (300, Sin city) מוציא החודש דרך ההוצאה החדשה Legendary Comics פרויקט עליו עבד במשך עשור.

 

"Holly Teror" נולד במוחו של מילר כפנטזיית נקמה לאחר אסון התאומים, בכיכובו של באטמן - דמות אותה כתב מילר בעבר. הסיפור שבמקור נקרא "Batman Holy Terror" התכוון לשלוח את האביר האפל בעקבות ארגון הטרור שאחראי לפיגוע: אל-קאידע.

 

לאחר שהתחוור כי הפרויקט הזה אלים מדי בכדי להיות סיפור באטמני, עבר הסיפור הוצאה מ-DC (בעלת הזכויות על באטמן) ל-Legendary ושם הדמות שונה לפיקסר. מילר בעבודתו מקווה לתעל את תחושת הזעם של הציבור האמריקאי לדפי הקומיקס. השאלה הנשאלת מכל הדוגמאות האלה, היא האם אחרי עשור שבסופו התבשרנו על מותו של ראש אל-קאידע אוסמה בן לאדן, הזעם הזה עוד רלוונטי, או שארצות הברית נמצאת במקום חדש, עם נקודת מבט שונה על המצב? את התשובה נמצא כנראה בטבלת המכירות של חוברות הקומיקס החדשות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גיבורים חדשים בקומיקס מאז האסון. לא גיבורי על, אלא אנשים אמיתיים
עטיפת הקומיקס
לאתר ההטבות
מומלצים