עודד קוטלר ינהל את תיאטרון אנסמבל הרצליה
השחקן, המחזאי והבמאי עודד קוטלר, שהקים את פסטיבל עכו ואת תיאטרון נוה צדק יחליף את אופירה הניג בניהול התיאטרון ההרצלייני. בשיחה עם ynet אמר: "זה ההבדל בין כלבו לבוטיק, נכון היו עושים רבים מידידיי לו היו חוזרים למקום הצנוע והרעב"
השחקן, הבמאי והמחזאי עודד קוטלר (74) נבחר לתפקיד מנהלו האמנותי של תיאטרון אנסמבל הרצליה. קוטלר, ששימש בעברו כמנהל האמנותי ומייסד פסטיבל עכו לתיאטרון אחר ותיאטרון נוה צדק, ייכנס לתפקידו החדש בחודש הבא, ובעיריית הרצליה מקווים שאחרי התהפוכות שידע התיאטרון והובילו לסיום תפקידה של אופירה הניג, יוביל קוטלר את האנסמבל לדרך חדשה.
בשיחה ראשונה עם ynet אומר קוטלר: "אם כבר להיכנס לקלחת, אז דווקא מול אותם ענקים ומול הפקות המיוזיקלים שצצות מכל עבר. אני אוהב את הרעיון להיכנס למקום אינטימי, קטן, שיכול לאפשר עשייה משמעותית ונוקבת".
אין חשש שנקודות המחלוקת בין הנהלת האנסמבל לבין אופירה הניג יעיבו על תפקידך החדש?
"אני חושב שהם יודעים מי אני ומבינים את גבולות הגזרה. חשוב לי לומר שאני מאוד מעריך את כל מה שעשתה אופירה הניג. אני מעריך את דרכה. גם בעיריית הרצליה יש הרבה כבוד והערכה כלפיה.
אני לא נכנס לסיבות שבגללן רצו בעירייה להחליף קדנציה. לנהל עוד מוסד מרכזי בתל-אביב זה לא משהו שמעניין אותי.
"אנחנו עדים היום לפריחה דווקא במקומות שמאפשרים עשייה אחרת. ראינו את זה בבאר-שבע, שם התיאטרון בראשותו של שמוליק יפרח פורח. לפני זמן קצר איש לא ידע לאיית את שמו של שמוליק, וכעת הוא הוכיח שאפשר להצליח גם באזור לא צפוי. כמובן שיש את מיקי גורביץ' שהולך בניגוד לכל העדר ועושה דברים נפלאים בתיאטרון החאן, שהוא מוסד קטן ומקסים. יש עוד אופציות ששם מתרחש הקסם מבלי לפגוע בהו-הא של הטייקונים".
יש דברים מעטים שלא נגעת בהם, אבל החיפוש אחר אלטרנטיבות תמיד היה אצלך בדם.
"נכון. זה מעגל חוזר. אחרי שניהלתי את תיאטרון חיפה, עם כל זרי הדפנה וההערכה, אמרתי לצ'יץ': 'אני שבע אבל אני רוצה להרגיש שוב את הרעב'. לא ביקשתי כסף, ביקשתי מקום. כך נולד תיאטרון נווה צדק. אותו דבר קרה בפסטיבל עכו לתיאטרון אחר. המקום הזה פתח לי את הלב. נכון היו עושים רבים מידידיי הטובים, מנהלי התיאטראות הגדולים, לו היו חוזרים אל המקום הצנוע והרעב, זה שלא מאפשר הכל. זה מעניין ויוצר דינמיקה מיוחדת. אני יודע שאני מדבר אל הרוח, אבל זה צריך להיאמר".
"דברים מעניינים יכולים לקרות רק בחממות"
קוטלר מדגיש כי ההליכה להרצליה מכוונת. "לו הייתי מחפש את היכלי התרבות הגדולים של תל-אביב, הייתי ניגש למכרזים אחרים, אבל לא עשיתי את זה מכיוון שאני חושב שהדברים המעניינים יכולים לקרות היום רק בחממות. קחי את הקאמרי, גם בו ההצגות המשמעותיות נוצרות דווקא על הבמות הקטנות. בין הקצוות הרפרטואריים יש מדפים שלמים של מחזאוּת נפלאה שאף אחד לא נוגע מחמת הבהלה לזהב".
קוטלר ימשיך במקביל גם את עבודתו כשחקן, בין היתר בהצגות "ארגנטינה" של בועז גאון ו"תפוחים מן המדבר" של סביון ליברכט וכבמאי ההצגות "המסיבה של אביגיל" בתיאטרון הספריה ו"סורגים" בסמינר הקיבוצים. "זו עסקת חבילה, זה היה ברור לכל הצדדים הנוגעים בדבר מלכתחילה", הוא אומר. לגבי אנסמבל השחקנים שהותירה אחריה הניג אומר קוטלר: "הקבוצה שאופירה הניג בנתה קטנה ומצוינת.
יש שחקנים שפרשו כאות הזדהות ומחאה בעקבותיה כמו נמרוד ברגמן וסאלווה נקארה ואני מצר על כך ומעריך את זה. עם אלה שנשארו רק אשמח לעבוד".
איך הרצליה יכולה להתמודד מול תל-אביב בשטח התיאטרון, ולמעשה למה לה?
"אין ספק שהמרכז הגדול של העשייה התיאטרונית הוא תל-אביב. אי אפשר לשנות את זה. כך זה גם בלונדון, בפריז ובניו-יורק. אבל דברים טובים יכולים לקרות גם מחוץ לעיר הגדולה. אנחנו לא מתחרים במסגות היותר מרכזיות אלא נותנים את הטעם האחר. זה ההבדל בין כלבו לבוטיק. לשניהם יש ערך.
"אני יודע שנמצא דרך לעודד את הקהל התל-אביבי להגיע להרצליה ולהיכנס לאולם, שהוא אחד המקסימים בארץ, כדי לראות תיאטרון אינטימי, לא המוני, לא גדול. המלחמה המעניינת בעיניי היא דווקא על הקהל המקומי. אני צריך ללמוד את מידת החיבה שרוחשים תושבי הרצליה לתיאטרון שלהם. אני לבטח אנסה לחבב עליהם את התיאטרון".
מעיריית הרצליה נמסר: "עודד קוטלר נבחר לאחר תהליך בחינה יסודי ועמוק במסגרתו ראיינה וועדת החיפוש יותר מ-20 מועמדים. ראש עיריית הרצליה, יעל גרמן, מברכת על המינוי ומאחלת לקוטלר הצלחה בהמשך יצירת תיאטרון ייחודי, מרתק ואיכותי".