שוורצנגר ברוסית: מיכאיל פורצ'נקוב מגיע לישראל
השחקן מיכאיל פורצ'נקוב יגיע ארצה כאורח פסטיבל Kinotavr לקולנוע רוסי. בראיון ל-ynet הוא מדבר על הניגוד בין הוליווד לטרקובסקי ובין דמוקרטיה לממשל ועל הרימייק ל"קומנדו" של שוורצנגר: "אני בפוליטיקה, אבל לא בדרך של ארני"
השבוע יערך בסינמטקים בישראל פסטיבל Kinotavr המוקדש לקולנוע רוסי. האירוע, שמתקיים לראשונה בישראל בתמיכת חברת yes, ייפתח מחר (ג') ויינעל ארבעה ימים לאחר מכן. במהלכו יוקרנו סרטים רבים שהופקו ברוסיה בשנים האחרונות וחלקם אף הפכו לשוברי קופות במדינה.
בין האורחים שיגיעו לישראל כדי לכבד בנוכחותם את האירוע, גם השחקן והבמאי מיכאיל פורצ'נקוב - מהבולטים באנשי הקולנוע העכשווי ברוסיה. הפסטיבל מגיע קצת יותר משבוע אחרי זכייתו של אלכסנדר סוקורוב בפרס אריה הזהב בוונציה על סרטו "פאוסט", שמביא את סיפורו הקלאסי של גטה בעיבוד מחודש.
- אלכסנדר סוקורוב הרוסי זכה באריה הזהב
- רוצים לקרוא עוד על קולנוע? היכנסו לפייסבוק שלנו
פסטיבל Kinotavr יספק לקהל הישראלי הצצה לקולנוע הפופולרי ברוסיה, הנבדל בסגנונו ובנושאיו מיצירת המופת של סוקורוב ושל גאוני הקולנוע הגדולים של ברית המועצות. גם פורצ'נקוב מייצג דור חדש, ששואב השראה מהוליווד וכמו במקרה של פאוסט, מוכר את נשמתו לשטן האמריקני - לפחות לדעת הוותיקים.
"כשמדברים על הפקות ענק, עם כסף גדול ורווחים גדולים, זה לא סוד שהנוסחאות של הוליווד, כדרך לעשות כסף מקולנוע, עובדות", מסביר פורצ'נקוב בראיון ל-ynet. "עם זאת, אם אתה לוקח בחשבון את ההצלחה הגדולה של סרטים רוסיים בפסטיבלים בינלאומים ובשוק המקומי של צופים מתוחכמים יותר, אפשר לראות שאין איום על הקולנוע הרוסי - זוהי עדיין אסכולה קולנועית ייחודית".
הוליווד לרוסים, פואטיקה רוסית למבקרים
האסכולה הייחודית הזאת נשענת על היוצרים הפיוטיים שזכו לתהילה בכל רחבי העולם - מסרגיי אייזנשטיין ודז'יגה ורטוב ועד "המשורר של הקולנוע" אנדריי טרקובסקי וכמובן ניקיטה מיכאלקוב. עם זאת, לפי פורצ'נקוב, גם בימים עברו, עת פעלו גאונים אלו תחת השלטון הסובייטי, הצופים הגיעו בהמוניהם דווקא לצפות בסרטי אקשן ופעולה.
פורצ'נקוב בטריילר ל-"Sky Court"
"טרקובסקי לא הביא את ההמונים לבתי הקולנוע, אפילו בתקופה הסובייטית", קובע פורצ'נקוב בן ה-42. "שוברי הקופות היו סרטי אקשן וקומדיות, כך ששום דבר לא באמת השתנה. פשוט, האסכולה הרוסית נתפסה כמתוחכמת יותר כי זה מה שהעולם רואה בפסטיבלים". אם כך, גם סוקורוב לא מביא עמו כנראה בשורה גדולה לבני ארצו, אלא בעיקר למבקרים המערביים.
פורצ'נקוב נולד בלנינגרד ב-1969 - בעיצומה של המלחמה הקרה. בצעירותו, הוריו היגרו לפולין ושם גדל עד 1986. הוא יצא לבירת אסטוניה, טאלין (אז בתחומי ברית המועצות), כדי ללמוד בבית הספר הצבאי-פוליטי שבעיר, אולם לא סיים את לימודיו והתגייס לחיל ההנדסה הקרבית של הצבא האדום. עם שחרורו, החל בלימודי משחק והשתלב בתיאטראות בלנינגראד. משם נסללה הדרך גם לקריירה קולנועית.
רוב הסרטים בהם השתתף פורצ'נקוב היו סרטי קומדיה ואקשן. ב-1994 הציג את פניו לראשונה לקהל הרחב בקומדיה הרומנטית "גלגל האהבה" ומשם המשיך לסדרת הטלוויזיה "סוכן לביטחון פנים", שם יכול היה להפגין את הרקע הצבאי שלו כאלכסיי ניקולייב. מכאן ואילך גילם לוחמים קשוחים ("9th Company", "Diary of a Kamikaze ") ובעיקר ברנשים (רבים מהם אנשי צבא) מאוהבים, בקומדיות רומנטיות ("Soldier's Decameron", "אהבה גדולה").
איזה תפקידים אתה מעדיף - אקשן או קומדיה?
"האמת היא ש-80 אחוז מהתפקידים שלי הם בתיאטרון. ברוב המקרים מדובר בתפקידים דרמטיים וזוהי האהבה האמיתית שלי".
ארני ואני
הסרט היחיד שפורצ'נקוב ביים היה "D-Day" מ-2008 - רימייק דובר רוסית לסרט הפעולה "קומנדו" מ-1985 בכיכובו של ארנולד שוורצנגר. על פי פורצ'נקוב, שגם כיכב בתפקיד הראשי של איבן (הגירסה המקומית של ג'ון מטריקס, איש הצבא שמוחזר לפעילות בכפייה על ידי פוליטיקאים מושחתים, שמעוניינים לחסל את מתנגדיהם), מדובר בשחזור של אחד הלהיטים הגדולים בברית המועצות של לפני הפרסטרויקה.
פורצ'נקוב עושה שרירים ב"D-Day"
"היה כיף גדול לעשות את הסרט", אומר השחקן והבמאי, שגם הפיק את הסרט. "היה לנו צוות נפלא ונהניתי מכל רגע. אם חושבים על שנות השמונים המאוחרות, זה היה הסרט הכי פופולרי - אחד הסרטים המערביים הראשונים שאנשים ברוסיה ראו באותה תקופה. מה שמצחיק הוא שהקהל אליו יועד הסרט - נערים בגילאי 12-17 - בכלל לא הבינו על מה הסרט, בעוד שהצופים בני ה-30 ומעלה הרגישו נוסטלגיה כשצפו בו".
בשנות ה-80, צ'אק נוריס, סילבסטר סטאלון ושוורצנגר עצמו כיכבו בסרטי אקשן שהציגו את הקומוניסטים כאויבים הגדולים של אמריקה והאנושות בכלל. היית אז נער צעיר, אתה זוכר איך הם נתפסו בציבור הרוסי?
"במהלך המלחמה הקרה, הסרטים ההוליוודים לא עברו את מסך הברזל. להפך, בסרטים הסובייטים, הנבלים היו אמריקנים אימפריאליסטים. בסוף שנות ה-80, קלטות הווידאו הפיראטיות החלו לזרום באיטיות לתוך רוסיה. אני יכול לצטט את רונלד רייגן שאמר שאמריקה ניצחה במלחמה הקרה לא עם מטוסים וטילים, אלא עם רמבו וישבנים חשופים".
"קומנדו" - הסרט המקורי של שוורצנגר
עשית סרט בהשראת שוורצנגר. האם יש סיכוי שתתחיל קריירה פוליטית כמוהו?
"יתכן שאשתלב בפוליטיקה, אבל לא בדרך של ארני. אני עוסק בפעילות חברתית, אבל זה יותר קשור לפיתוח תעשיית הסרטים הלאומית".
דמוקרטיה? לא בשבילו
ואכן, פורצ'נקוב מעורב מאוד בהנהגת תעשיית הקולנוע הרוסית ואף היה מעורב בשערוריה שנגעה לבחירות לאיגוד הקולנוענים הרוסיים והעלתה אל פני השטח את המתח בין יוצרים ותיקים לאלה החדשים - בין מבקרי ולדימיר פוטין ואנדריי מדבדב לתומכיהם. עם הדחתו של מיכאלקוב (הנמנה על הדור הוותיק, אך נחשב למקורב לפוטין) מהנהגת האיגוד, הוא הציע את פורצ'נקוב כיורשו, אולם זה הפסיד למועמד המחנה היריב, מרלן חוצייב בן ה-83.
בעקבות נצחונו של חוצייב, הגיש מיכאלקוב ("שמש בוגדנית", "אנה") ערעור על התוצאות לבית המשפט, שפסק לטובתו וביטל את מינויו של חוצייב, בטענה לכשלים פרוצדורליים. לאחר מכן, מיכאלקוב חזר לתפקיד, תוך שהוא מאשים את מתנגדיו בכך שהם "ליברלים מערביים מתחסדים". מתנגדיו של הבמאי בן ה-66 טוענים כי הוא משליט שלטון אימה באיגוד.
פורצ'נקוב לא מוכן להתייחס לפרשה עגומה זו, אולם נראה כי הוא מקבל בהבנה את מדיניותו של מיכאלקוב בראשות האיגוד, כמו גם את זו של מנהיגי רוסיה השנויים במחלוקת, פוטין ומדבדב. "אני לא מקבל צנזורה בתעשיית הקולנוע, אבל אני גם לא מקבל את זה שתחת מסווה של חופש הביטוי, גורמים אנטי-דמוקרטיים עוינים מנסים לפגוע בדמוקרטיה עצמה", הוא אומר.
"השאלה היא, איך אנחנו יכולים להבדיל בין אופוזיציה לגיטימית לקיצונים רדיקלים שמנסים לנצל את החברה הדמוקרטית כדי להרוס אותה? התשובה הכנה תהיה שאני לא יודע. למעשה, אף אחד לא יודע. לכל חברה יש מכניזם משל עצמה. ככל שהחברה בריאה יותר, כך המכניזם יותר יעיל".
ומהו מכניזם יעיל, על פי פורצ'נקוב? בראיון שנתן ב-2008 למגזין "Big City", אמר כי "אין דמוקרטיה ברוסיה, כי היא לא נדרשת כאן. זו לא הדרך שלנו. מעולם לא היתה לנו דמוקרטיה ואנחנו לא צריכים אותה". בהתייחסותו לארצות הברית אמר: "אמריקה מתפשטת לכל עבר ואנחנו עוצמים את עינינו. אמריקה מפיצה את האידיאולוגיה שלה בכל דרך, כך שמסרי דמוקרטיה וחופש - הכל שקר. אין דמוקרטיה בטבע". כיום הוא מבקש למתן את התבטאויותיו.
"9th Company". פורצ'נקוב לוחם באפגניסטן
"התכוונתי לכך שדמוקרטיות, שמתנהלות על פי המודל המערבי של מבנה פוליטי לא בהכרח תואמות כל חברה", הוא מסביר. "אני חושב שזכויות אדם, חופש הביטוי, בחירות חופשיות ובתי משפט עצמאיים הם תנאים מכריעים בקיומה של כל חברה בריאה, אבל אנחנו לא יכולים לצפות לצמיחה של דמוקרטיה תוך שנים מועטות, רק בגלל שמפילים שלטון אחד וכופים בחירות חופשיות.
"יש יותר מדי דוגמאות כשבחירות דמוקרטיות הביאו להרבה יותר כוח פוליטי חבוי שמתפרץ בעבר הרחוק וגם בזה הקרוב מאוד". אולי בגלל זה, כשמדובר בקונפליקטים הפנימיים של רוסיה, כמו המלחמה בצ'צ'ניה, אין לכך ממש ביטוי בקולנוע, אף לא בסרטי האקשן. "אני לא יכול להגיד שהנושא הזה איכשהו משפיע על הסרטים ברוסיה. למעשה, סרטי מלחמת העולם השניה הרבה יותר פופולריים. אני חושב שלפחות חצי מהפקות האקשן ברוסיה מוקדשות לה".
"בלי גברים". הבנות הביולוגיות של מיכאלקוב ו"בנו המאומץ" פורצ'נקוב
פורצ'נקוב מגיע לביקור רשמי בישראל, אחרי שבילה כאן לא פעם בעבר כתייר. הוא יציג פה גם את הסרט החדש "בלי גברים", בבימוי אליזה חמלניצקיה ורזו גיגינשווילי ובכיכובו, לצד שתי בנותיו של פטרונו, מיכאלקוב: נדז'דה ואנה מיכאלקובה. "אני חייב להגיד שישראל היא אחד המקומות האהובים עליי", הוא מודה ובאופן טבעי הוא גם מרגיש כאן בבית, עם קהילה גדולה של עולים מברית המועצות שגם השתלבו בקולנוע המקומי.
יש יוצר קולנוע שעלה לישראל וחסרונו מורגש ברוסיה?
"האדם שאני באמת מתגעגע אליו בימים אלה, ולצערי נפטר בשנה שעברה, הוא הבמאי והשחקן הגדול מיכאיל קוזקוב. הפילמוגרפיה שלו כוללת יותר ממאה סרטים. העקבות שלו בתעשיית הקולנוע ובתיאטראות ברוסיה וכן בישראל היא בלתי ניתנת לביטול. זה אובדן טרגי, וכל קהילת השחקנים אבלה עליו".