לנדאו: האוצר מתנהג באטימות בנושא מס הבלו
שר התשתיות מתכוון להעלות הצעת חוק להורדת מס הבלו על הדלק מ-53% ל-29%. בינתיים, הוא תוקף בחריפות את שר האוצר ופקידי משרדו, ומזהיר: "בשנים 2014-2012 עלולות להיות שעות רבות של חושך במדינת ישראל"
"משרד האוצר ושר האוצר יובל שטייניץ לא מוכנים לוותר אפילו על אגורה אחת מארבעת השקלים שלוקחים על כל ליטר בתחנת הדלק, הם מתנהגים בעניין הזה באטימות ולא מוכנים לדבר" - כך אמר היום ל-ynet שר התשתיות עוזי לנדאו.
כפי שפורסם הבוקר ב"ידיעות אחרונות", לנדאו מתכוון להעביר לממשלה הצעת חוק להורדת מס הבלו על הדלק מ-53% ל-29% ממחיר הדלק. זאת, לאחר שלנדאו ושטייניץ הורידו את מרווח השיווק שחברות הדלק רשאיות לגבות על הדלק. הורדת הבלו היא אחת הדרישות של המחאה החברתית, אך לנדאו טוען שבאוצר מתנגדים לה.
"אי אפשר להוריד את מרווח השיווק יותר ממה שהורדנו", אמר לנדאו. "באוצר מדברים על הורדת רווחי הטייקונים וזה נשמע נחמד, אבל לא כל תחנות הדלק שייכות לטייקונים, יש גם חברות דלק קטנות ומי שיקרוס אם מרווח השיווק ירד עוד זה הן, ואז הריכוזיות דווקא תעלה. אז מה עשינו בכך?
"באוצר מתלוננים שאין מהיכן לממן את הורדת הבלו, אבל זה קשקוש, הם עצמם מעלים את המיסוי על ההון. ראש ממשלה בנימין נתניהו הוריד את מס הכנסה בטענה המוצדקת שהוא פוגע בצמיחה, אבל הבלו פוגע בצמיחה הרבה יותר. רוב האנשים משתמשים היום בדלק לצרכי עבודה, לצרכים חיוניים אחרים, דלק זה לא בילוי, אלא מצרך חיוני וגם מנוע צמיחה מרכזי".
מול טיעונים כל כך משכנעים איך זה שפקידי האוצר לא מקשיבים לך?
"הם מתנהגים בהתנשאות. צורת המחשבה שלהם היא שכל החוכמה נמצאת אצלם. יש שם אנשים מקצועיים מאוד ומוכשרים, למרות שגם שם הרמה יורדת, אבל הם לא מוכנים להקשיב".
לנדאו תקף את פקידי האוצר גם בנאום שנשא הבוקר בכנס איגוד מהנדסי החשמל בהרצליה. "לאגף התקציבים באוצר יש אידיאולוגיה שמטרתה להחליש את חברת החשמל כדי להוריד אותה על הברכיים ולהביא את הוועד לכך שייאלץ לקבל את ההפרטה", אמר. "זאת איוולת, קש וגבבה שהצליחה רק בדבר אחד: להכניס את חברת החשמל לחובות של 60 מיליארד שקל ולשתק את פיתוח החשמל.
"האוצר פעל בחוסר אחריות ועיכב את תוכנית החירום החיונית שחברת החשמל מבצעת (להקמת טורבינות חדשות - ת.ג). התוצאה היא שבשנים 2014-2012 עלולות להיות שעות רבות של חושך במדינת ישראל. כעת האוצר מעכב את הקמת תחנת הכוח באשקלון ומסכן את משק החשמל עוד יותר.
"במקביל, ההתעקשות של האוצר על ההפרטה עיכבה במשך שנים את ההתייעלות של חברת החשמל. ההתייעלות חיונית לפתרון משבר החובות של חברת החשמל. אני מקווה מאוד שפקידי האוצר כבר הבינו שמודל ההפרטה שלהם הוא אווילי ומסוכן ולא ישים, ואם היה מתבצע, הוא היה מוביל לזינוק במחירי החשמל ולהזנחה של תשתיות החשמל שהייתה פוגעת אנושות בפעילותו.
כעת הדבר הכי דחוף והכי חיוני הוא התייעלות, לא הפרטה אלא פשוט התייעלות. העובדים מוכנים להתייעלות, ההנהלה מעוניינת ואני מקווה שהפעם זה לא ייכשל".
"המהפכה הירוקה האמיתית"
יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל, שנאם באותו כנס, דיבר על המשבר באספקת הגז הטבעי ממצרים. "אנחנו במציאות שבה נהיה חייבים בשנים הקרובות לסמוך בתחום האנרגיה בעיקר על עצמנו", אמר רון-טל. "הגז המצרי לא יהיה יציב ואי אפשר להתבסס עליו. אנחנו הפכנו לנסיכות גז קטנה ובשנים הבאות יותר ויותר אנרגיה תיווצר באמצעות גז טבעי. אנחנו בפיגור בתחום הולכת הגז וצריך לשפר את התחום הזה, כי אם זה יתבצע, תוך 5 שנים 80% מהחשמל בישראל ייוצר באמצעות גז ישראלי וגז מיובא מונזל."גם התחנה החדשה באשקלון תופעל בגז והפחם ישמש רק לשעת חירום. זאת המהפכה הירוקה האמיתית. עם זאת, אנחנו עומדים בפני שנתיים-שלוש קשות שבהן, עד שמערכת הגז תפעל כמו שצריך (עד להפעלת מאגר הגז תמר והתקנת המתקן לקליטת גז נוזלי - ת.ג), נצטרך להתבסס על מגוון מקורות אנרגיה (פחם, סולר ומזוט - ת.ג)" .
כיום רק 50% מהחשמל בישראל מיוצר מגז טבעי והשאר מפחם. מאז שהחלו הבעיות באספקת החשמל ממצרים, נאלצת חברת החשמל להשתמש גם במזוט כתחליף לגז. התוצאה היא עלות גבוהה יותר של ייצור החשמל - שמעלה את המחירים - וזיהום אוויר. משרד התשתיות צפה עד לאחרונה שרק 70% מהחשמל, לכל היותר , ייוצר בעתיד מגז, כמחציתו מצרי ומחציתו ישראלי, והשאר ימשיך להיות מיוצר מפחם וכן מאנרגיות מתחדשות.
תחנת הכוח החדשה באשקלון היתה אמורה להתבסס על פחם, אך בלחץ ארגוני הסביבה היא תתבסס בעיקר על גז. שינוי התוכנית להקמתה והחבלות בצינור הגז המצרי חייבו את הממשלה לשנות את תוכניותיה ולהיערך למציאות שבה המשק יתבסס על גז ישראלי וגז שייובא מאירופה.
ממשרד האוצר לא התקבלה תגובה.
- הצטרפו לעמוד הפייסבוק של ynet כלכלה
שר התשתיות עוזי לנדאו
צילום: ארנון מעוז - פורטל תשתיות
שר האוצר יובל שטייניץ
צילום: גיל יוחנן
מומלצים