זינוק בתוצאות המיצ"ב, אבל הפערים לא צומצמו
הלימודים האינטנסיביים למבחנים בכיתות ה' וח' באים לידי ביטוי בציונים. בכל מקצועות הלימוד - מתמטיקה, אנגלית, עברית ומדעים - חל שיפור משמעותי בתוצאות. עם זאת, בכיתות ח' הפערים בין עניים לעשירים גדלו. בכיתות ה' המגמה הפוכה
ההכנה השיטתית למבחני המיצ"ב מוכיחה את עצמה, לפחות מספרית. במסיבת עיתונאים שכינס היום (ג') משרד החינוך, הוא הציג שיפר נוסף בתוצאות מבחני המיצ"ב ("מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית"), זו השנה השנייה ברציפות. עם זאת, הפערים בין עניים ועשירים לא צומצמו בממוצע. בקרב תלמידי כיתות ח' התרחבו הפערים בהישגים על פי הרקע הכלכלי-חברתי, בקרב תלמידי כיתות ה' המגמה היתה הפוכה.
השיפור המשמעותי ביותר אירע בציון תלמידי כיתה ח' במקצועות המדע והטכנולוגיה, שעלה מ-522 בשנת תש"ע ל-541 בשנת תשע"א. גם באנגלית, במתמטיקה ובמדעים חל שיפור בציונים, הן בקרב תלמידי כיתות ה' והן בקרב תלמידי כיתות ח'. סולם הציונים במבחנים נע מ-200 עד 800, כמו בפסיכומטרי.
הציון הממוצע של תלמידי כיתות ה' במתמטיקה עלה מ-526 ל-549, באנגלית מ-508 ל-525, במדע וטכנולוגיה מ-524 ל-532 ובעברית מ-521 ל-528. תלמידי כיתות ח' קיבלו בעברית 551, לעומת 538 בתש"ע. באנגלית עלה הציון הממוצע בעשר נקודות ל-523 ובמתמטיקה אירע זינוק דומה, מ-511 ל-522.
שיפור דומה בכל המקצועות חל כמובן לא רק בקרב כלל התלמידים, אלא גם בקרב הנבחנים בעברית, המהווים את רוב התלמידים. במגזר הערבי אירע גם כן שיפור בתוצאות במבחנים לשפת אם - מ-539 ל-571 בכיתות ה' ומ-513 ל-527 בכיתות ח'.
תשס"ח | תשס"ט | תש"ע | תשע"א | |
כיתות ה' טכנולוגיה | 524 | 536 | 532 | 537 |
כיתות ח' טכנולוגיה | 513 | 525 | 534 | 547 |
כיתות ה' אנגלית | 509 | 517 | 519 | 532 |
כיתות ח' אנגלית | 519 | 531 | 530 | 537 |
כיתות ה' מתמטיקה | 521 | 526 | 548 | 558 |
כיתות ח' מתמטיקה | 512 | 520 | 523 | 532 |
כיתות ה' עברית | 500 | 513 | 521 | 528 |
כיתות ח' עברית | 500 | 535 | 538 | 551 |
מהנתונים עולה כי בכיתות ה' מגמת העלייה בציונים נמשכת על פני חמש שנים. בקרב דוברי העברית העלייה הכוללת ניכרת בשלושה מקצועות - 50 נקודות במתמטיקה, 36 נקודות בשפת אם ו-33 נקודות באנגלית. במדע וטכנולוגיה העלייה מתונה יותר - 16 נקודות בחמש שנים.
בכיתות ח' ניכרת מגמת עלייה הנמשכת על פני ארבע שנים. אצל התלמידים הבוגרים יותר השיפור ניכר בעיקר בעברית - 51 נקודות על פני חמש שנים. במדע וטכנולוגיה חל זינוק של 34 נקודות, ובמתמטיקה ואנגלית העלייה מתונה יותר - כ-20 נקודות בתקופת זמן זו.
צומצמו הפערים בין ערבים ליהודים
כמו כן, בשנה האחרונה חל צמצום משמעותי בפערים בין דוברי עברית לדוברי ערבית, בכל התחומים. עם זאת, מהנתונים עולה כי התרחבו הפערים בהישגים על פי הרקע החברתי-כלכלי בקרב תלמידי כיתות ח'. בתחום המתמטיקה הפערים קפצו מ-104 נקודות בתש"ע ל-114 בתשע"א. באנגלית הפערים התרחבו מ-72 ל-77. בעברית נרשמה עלייה מתונה מ-94 ל-96 ובמדע וטכנולוגיה שינוי דומה, מ-78 ל-79.
מקצוע | הפער בנקודות בין נמוך לגבוה | השינוי בפער |
אנגלית כיתות ח' | 77 | גדל ב-5 |
מתמטיקה כיתות ח' | 114 | גדל ב-10 |
עברית כיתות ח' | 96 | גדל ב-2 |
מדעים כיתות ח' | 79 | גדל ב-1 |
אנגלית כיתות ה' | 52 | צומצם ב-8 |
מתמטיקה כיתות ה' | 64 | גדל ב-4 |
עברית כיתות ה' | 60 | צומצם ב-4 |
מדעים כיתות ה' | 45 | צומצם ב-5 |
בקרב כיתות ה' המגמה הפוכה. במתמטיקה הפערים בין המעמד הנמוך לגבוה אמנם התרחבו מ-60 נקודות בתש"ע ל-64 בשנה שעברה, אבל בשאר המקצועות הם דווקא צומצמו. בעברית אירעה ירידה בפערים מ-67 ל-60, באנגלית מ-60 ל-52 ובמדעים מ-50 ל-45.
עוד עולה מהנתונים כי רמת העברית של 77 אחוזים מתלמידי כיתה ב' גבוהה, אך מנגד השליטה בשפה של יתר התלמידים בינונית עד נמוכה. כמו כן, בארבע השנים האחרונות ישנו פער בהבנת הנקרא, לטובת תלמידים הבאים מרקע סוציו-אקונומי גבוה יותר.
הפרופסור מיכל בלר, מנכ"לית ראמ"ה (הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך), ציינה את הנתונים בסיפוק רב. לדבריה, לראשונה מאז החלה המדידה יש שיפור משמעותי בכל ארבעת התחומים הנבדקים, הן בקרב ודברי הערבית והן בקרב דוברי העברית. "המגמה הזו באה לידי ביטוי בכל אחת משלושת הקבוצות הסוציו-אקונומיות הנבדקות - מעמד גבוה, מעמד בינוני ומעמד נמוך, וניכר צמצום משמעותי בפער שבין דוברי עברית ודוברי ערבית", אמרה בלר.
שר החינוך, גדעון סער אמר כי הנתונים מלמדים על מגמת שיפור משמעותית בהישגי מערכת החינוך, מגמה שנמשכת מספר שנים ומראה שהמערכת הופכת להיות יותר יעילה ויותר אפקטיבית. "תפיסת העולם שלי אומרת שהצבת יעדים מדידים בכל התחומים זה דבר אפקטיבי המביא לתוצאות איכותיות בחינוך", אמר סער.
הוא העריך כי מגמת השיפור תימשך גם במבחנים הבינלאומיים, שתוצאותיהם אמורות להתפרסם במהלך השנה: "יש לנו עדיין הרבה עבודה ויש עדיין פערים חברתיים כלכליים שמשפיעים על הישגי התלמידים. אנחנו חייבים לעבוד קשה יותר כדי להמשיך במגמה החיובית".
Read this article in English