המיצ"ב: כל תלמיד חמישי חש שהמורה משפיל
המבחנים הארציים בדקו גם את "האקלים הבית ספרי" ומצאו: 15% מהמורים מרגישים מאוימים, 21% מהתלמידים חשו השפלה באחרונה. וכמה נעזרים במורים פרטיים?
לצד נתונים על הישגיהם הלימודיים של תלמידי ישראל, תוצאות מבחני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית) שהתפרסמו אמש (יום ג') שופכות אור על יחסי האנוש בבית הספר, על מצב האלימות, ועל הצורך של התלמידים בעזרה חיצונית. 21% מהתלמידים שהשתתפו בסקר שבדק את "האקלים הבית ספרי" באלף בתי ספר טענו כי בחודש האחרון חשו השפלה מצד מוריהם. 8% טענו כי בחודש האחרון מורה תפס אותם בכוח או הכה אותם בכוונה.
מצגת התוצאות. זינוק בציונים, הפערים עדיין גדולים
בנוסף, דיווחו כ-31% מתלמידי התיכונים על תחושה שלילית כלפי בית הספר ורק 38% מהם אמרו שהם חשים קרבה ואכפתיות בין המורים לתלמידיהם. בבתי הספר היסודיים המצב מעט טוב יותר, ו-65% מהתלמידים העידו על יחסי קרבה בינם לבין מוריהם.
ד"ר יצחק קדמן, יו"ר המועצה לשלום הילד, אמר בתגובה לנתונים: "מדובר בתופעה רחבת היקף שבה אלפי תלמידים נתונים להשפלה ואלימות פיזית מצד המורים. המקום שהיה אמור להגן עליהם הפך למקום שבו הילד חש מבויש ומושפל. הדבר יוצר משבר אמון גדול בין התלמיד למערכת החינוכית, שעשויות להיות לו השלכות חמורות על התפתחות הילד".
"התערבות הורים ברוטלית"
אולם מתברר שגם המורים אינם חשים בטוחים ומסופקים בבית הספר. שליש מהמורים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים אמרו שאינם שבעי רצון מעבודתם. כ-15% מהם דיווחו על התערבות יתר של ההורים שפוגעת במורים ואינה מכבדת את עבודתם. כ- 10% מהמורים דיווחו כי הם חשים מאוימים מההורים. 5% מהמורים סיפרו כי הם חשים מאוימים מתלמידיהם.
"אין ספק שבשנים האחרונות ההתערבות של ההורים בנעשה בבתי הספר הפכה להיות ברוטלית ולא נעימה", ציין מנהל אחד מבתי הספר במרכז בתגובה לנתונים. "התפקיד של ההורים הוא לחנך את הילדים וברגע שההורה משפיל את המורה וצועק עליו לפני הילד אז המעמד של המורה נפגע, וממודל לחיקוי הוא הופך למושא ללעג בפני התלמידים".
42% נעזרים במורים פרטיים
עוד העלה הסקר כי 42% מתלמידי חטיבות הביניים ו- 35% מתלמידי כיתות ה'-ו' נעזרים בשיעורים פרטיים לפחות באחד מהמקצועות שנבדקו: מתמטיקה, שפת אם, אנגלית ומדע. מדובר במגמה יציבה בארבע השנים האחרונות, העולה בקנה אחד עם הנתונים המורים על כך שהפערים בין עניים לעשירים לא צומצמו.
מקצוע | הפער בנקודות בין נמוך לגבוה | השינוי בפער |
אנגלית כיתות ח' | 77 | גדל ב-5 |
מתמטיקה כיתות ח' | 114 | גדל ב-10 |
עברית כיתות ח' | 96 | גדל ב-2 |
מדעים כיתות ח' | 79 | גדל ב-1 |
אנגלית כיתות ה' | 52 | צומצם ב-8 |
מתמטיקה כיתות ה' | 64 | גדל ב-4 |
עברית כיתות ה' | 60 | צומצם ב-4 |
מדעים כיתות ה' | 45 | צומצם ב-5 |
שני המקצועות העיקריים שבהם תלמידים נעזרים במורים פרטיים הם מתמטיקה ואנגלית. 25% מכלל התלמידים משתמשים בהוראה פרטית כדי לשפר את הישגיהם בתחומים אלה.
"הנתונים מצערים מאד ומראים שאין חינוך חובה חינם בישראל", אמר בתגובה אבי גור, מארגון ההורים הארצי. לדבריו, "בתי הספר לא מסוגלים להביא את הילדים להישגים בעצמם ולהורים אין ברירה אלא לממן מכספם את החינוך לילדים. אני מקווה מאוד שבעזרת הרפורמות עוז לתמורה ואופק חדש יהיה דגש על למידה פרטנית. הנתון מעיד על כשלון נחרץ של משרד החינוך".
תשס"ח | תשס"ט | תש"ע | תשע"א | |
כיתות ה' טכנולוגיה | 524 | 536 | 532 | 537 |
כיתות ח' טכנולוגיה | 513 | 525 | 534 | 547 |
כיתות ה' אנגלית | 509 | 517 | 519 | 532 |
כיתות ח' אנגלית | 519 | 531 | 530 | 537 |
כיתות ה' מתמטיקה | 521 | 526 | 548 | 558 |
כיתות ח' מתמטיקה | 512 | 520 | 523 | 532 |
כיתות ה' עברית | 500 | 513 | 521 | 528 |
כיתות ח' עברית | 500 | 535 | 538 | 551 |
יציבות באלימות, שיפור במחשוב
בנושא האלימות בבתי הספר נרשמה יציבות ביחס לשנה שעברה. בבדיקה נמצא כי 7% מהתלמידים בכיתות י'-יא' ו- 11% בחטיבות הביניים היו מעורבים באירועי אלימות.
ממחקר דומה שערך לאחרונה משרד החינוך עולה כי בשנת תשע"א קטן היקף האלימות הפיזית בכלל בתי הספר בישראל בשיעור של 20% לעומת השנה שקדמה לה והתלונות על האלימות מינית קטנו ב- 27%. הישג נאה נרשם גם בהפחתה של כ- 21% בשימוש בסמים בקרב תלמידים וירידה בשתיית אלכוהול, ונדליזם ועישון.
בתחום מחשוב בתי הספר מורגשת מגמת שיפור בשנים האחרונות. כ-37% מכלל התלמידים דיווחו על שימוש במחשבים לצרכי למידה לעומת 31% בלבד לפני ארבע שנים. במשרד החינוך מקווים שמיזם המחשוב הלאומי שנפתח בשנה האחרונה יקדם את הנושא באופן משמעותי.