תקליטי זהב, ויניל שחור: השיק של רוקסט
לקראת בואם של הצמד השוודי רוקסט לישראל, הצדעה לזוג שמקפיד לשמור על סטיילינג ייחודי ומזוהה, כבר יותר משלושה עשורים. רוצים גם? הנה הפריטים שתלבשו להופעה
ניטים, עור, פרוות, בגדי גוף ובעיקר שחור, שחור ועוד פעם שחור. ההופעה המתקרבת של רוקסט על אדמות ארץ הקודש, מחזירה אותנו לצד האפל והרוקיסטי שמאפיין את המראה של הצמד. אחרי הכל עד היום כו-לנו זוכרים את הווסטים מפרווה, מכנסי העור, שלא לומר הבלורית הבלונדינית של מארי פרדריקסון, ע"ע הצלע הנשית בהרכב, ששמה אותה מיד ליד דיווה בלונדינית אחרת - אנני לנוקס.
עוד כתבות באתר לאשה
- חדשות האופנה: רק דברים ללבוש יש לי בראש
- מורן אטיאס מעידה על עצמה: "אני משעממת"
- הכוכב הישראלי של שבוע האופנה בפריז
אז איך הכל התחיל?
"מדובר בסגנון שאיפיין את כוכבי הרוק והפופ של אותם ימים", נזכר אוהד סרויה, בעל הבוטיק דה בראנץ'. "זה בא לידי ביטוי בהרבה מאוד שחור בגימורים מבריקים ובגימורי מאט, אליהם הצטרפו זריקות קלות של צבע שהתבטאו בעיקר באקססוריז.
כשאתה אומר לי רוקסט, ישר קופצים לי לראש הרבה ניטים ופייטים. בהקשר הזה, תכשיטים הפכו להיות פריט שהוא כמעט חובה לגברים ולנשים: עגילים תלויים, צמידי קולר מזמש ומתכות, צמידים וטבעות אבנים מסיביות ועוד. אם יורדים לרזולוציה של חומרים ובדים, אין ספק שהכוכבים הבולטים באותה התקופה היו העור והוויניל".
האם הייתה לכך השפעה על הטרנדים של סוף שנות השמונים?
"תראה, כוכבי המוסיקה של אותם ימים היוו סמל ומודל אדיר לחיקוי! הווידאו קליפים הצבעוניים והנועזים שלהם קרעו את ערוצי המוסיקה והשפיעו על הצופים והמעריצים.
מה שמעניין במיוחד הוא שבאותם ימים, כמעט לא ניתן היה לראות הבדל בין סגנון הלבוש של זמרי הרוק לסגנון הלבוש של זמרי הפופ. היום השפה הגרפית והויזואלית של שני הז'אנרים המוזיקליים האלה שונה לגמרי. העובדה הזו יצרה מראה מאוד אחיד וברור שצועק עד היום אייטיז, אייטיז ועוד פעם אייטיז".
להקות הפופ-רוק השבדית פרצה לתודעה שלנו בסוף שנות השמונים, בעיקר הודות ללהיט It Must Have Been Love שנכתב לסרט שדורות שלמים גדלו עליו, "אשה יפה". ההצלחה שלהם הייתה כה גדולה, שהיו כאלה שהשוו את הצלחתה של רוקסט עם הצלחה שוודית מהעשור הקודם, להקת אבבא.
כאמור, הצמד מארי פרדריקסון ופר גסלה ייצג באופן המובהק ביותר את הרוח האפלולית של האייטיז לרבות השימוש הרב בפריטי לבוש שחורים, נגיעות רוקיסטיות וקריצות גותיות, מכנסיים צמודים ולבישת בגדי גוף מעל המכנסיים - וכן גם הרבה ויניל שעד היום מככב בסיוטים של הפאשניסטים באשר הם. כל זאת בניגוד לסגנון השירים שלהם, בלדות רומנטיות בעיקר.
סיכום שבוע האופנה בפריזהתצוגות הכי יפות יפה עירון קוץ, פריז כתבתנו בפריז התרוצצה כנמלה חרוצה בין שלל התצוגות והאירועים שהתקיימו בשבוע האופנה בעיר. רגע לפני שהיא מתיישבת לנוח משבוע מתיש, לפניכם עשר התצוגות בהן הכי נהנתה לצפות ושיחה עם יועצת הסטיילינג של מישל אובמההתמדה מרשימה
בכל הקשור להשפעת הצמד על עולם האופנה הדעות חלוקות. "לדעתי האופנה השפיעה עליהם ולא להיפך", חורצת אליז ג'וליארד, בעלת רשת הבוטיקים אליז. "הם לא חידשו כי כבר עשו זאת הרבה אייקוני אופנה מעולם המוסיקה לפניהם, למשל מדונה.
חשוב לזכור שרוקסט הם יוצאי שוודיה שבאותם ימים הייתה מדינה חזקה מאוד בהשפעה מוזיקלית אך ממש לא הוכתרה כמעצמה שמכתיבה אופנה. מכאן שחברי הלהקה היו יותר מושפעים מאשר משפיעים בכל המתקשר למראה חיצוני.
אם אתה שואל אותי, אז ברוקסט היה משהו קצת מקובע. הם היו שונים בעיקר לנוכח העובדה שהם המשיכו עם מראה הוויניל וטוטאל לוק המשופע בעיקר בצבע שחור חזק לתוך הניינטיז, בשעה שמסביבם כולם כבר עברו למשבצות, לג'ינסים עם קרעים, והעזו להכניס קצת צבעים עזים יותר למלתחה".
מקובעים או לא, השימוש בוויניל ובעור שחור שוטף אותנו ביג טיים בעונה הקרובה וכמובן הצבע השחור שמאז ומעולם היה טרנדי. גם השימוש בפרווה (סינטטית כמובן) שנפרדנו ממנה במהלך שנות ה-90 כיכבה בתצוגות רבות מעבר לים, ובמיוחד הפרוות הסגולות בקולקציה של גוצ'י ואפילו אצלנו ברנואר הציגו מספר וסטים ושאלים עשויים מפרווה.
חלק בלתי נפרד מהלוק של רוקסט הוא התסרוקות, לרבות הרעמה הבלונדינית של פרדריקסון אבל גם אורך השיער המשתנה של גסלה. "התספורות של הצמד, שהיו נראות מעודכנות לזמנן, שידרו משהו שעומד עם קצב הזמן", מסבירה מירי אהרון, מעצבת שיער לאינדולה.
"ללא ספק, מארי היא אישה של שיער קצר; אצל פר היו הרבה שינויים ומשחק גדול יותר בין קצר לארוך ובין בלונד לשחור. התספורות של השניים מייצגות את רוח התקופה של אמצע שנות השמונים ואולי הן הקדימו את זמנן רק במעט. בעיניי הבלונד של פרדריקסון הפך אותה לסוג של אייקון.
בארץ ניתן היה לראות באותה תקופה גל של תספורות יחסית קצרות, בלונדיניות בצורה של קוצים ארוכים או משוחות לאחור. לא ידוע בוודאות אם רוקסט אכן היו ההשפעה לכך, מה שכן, הם בהחלט היו חלק מהעדר של אותם ימים שהלך לפי מה שטרנדי ועדכני לאותה תקופה".
שחור בתצוגת החורף של מנגו בפריז (צילום: הוגו קמרה)
עור, מנוחש, וכמובן - שחור. גרסת דיזל בלק גולד (צילום: לואיס סיטו)