גוגל + מתנה = פתט?
בזמן שפייסבוק משגשגת, הרשת החברתית גוגל פלוס מדשדשת מאחורי פייסבוק. מה עושים? מפתים סטודנטים להצטרף בתמורה למדבקות עם תמונת פרופיל ותיק במתנה
גוגל באז, רשת חברתית מבוססת ג'ימייל, נסגרה באמצע החודש שעבר, רק שנה ושמונה חודשים אחרי שנפתחה. בגוגל מפחדים לחזור על הכשלון המהדהד עם גוגל פלוס, הרשת החברתית שהשיקו ביוני השנה. סטודנטים שהגיעו לפתיחת שנת הלימודים באוניברסיטאות תל אביב ובן גוריון נתקלו בצעד נואש במיוחד של החברה: דוכני גיוס חברים לגוגל פלוס. ויש גם פרס: מדבקות עם תמונת פרופיל ותיק גוגל פלוס.
עוד על גוגל פלוס:
בגוגל מסתכלים בקנאה על ההצלחה של פייסבוק ונוקטים צעדים שנעים בין הנואשים למלוכלכים. גוגל באז נכפתה על משתמשי ג'ימייל, נסיון גמלוני ושגוי להמיר רשימת נמעני אימייל לרשימת חברים. את גוגל פלוס קידמו בצורה בוטה וחריגה בנדל"ן הכי יוקרתי של גוגל, עמוד הבית של מנוע החיפוש, כשהדביקו עליו בספטמבר חץ גדול ובולט שמצביע על כפתור ההצטרפות לרשת החברתית. בימים האחרונים הסירה גוגל את אפשרות שיתוף הלינקים בין משתמשי גוגל רידר, שירות קריאת הרסס שלה, ומי שרוצה להמשיך ולשתף לינקים נאלץ לפתוח פרופיל גוגל פלוס.
ועכשיו, כאמור, דוכן גיוס, שהוצב באוניברסיטת תל אביב בתחילת השבוע ואתמול והיום באוניברסיטת באר שבע. "הרעיון הוא לפתוח לאנשים חשבון בגוגל פלוס, בנוסף אנחנו רוצים שהם יוסיפו אנשים למעגלים שלהם כדי שהרשת תגדל", מספרת אחת ממפעילות הדוכן שאחראית על צילום תמונות הפרופיל. "הרבה אנשים לא מכירים את הרשת, אז אנחנו מספרים להם קצת על הרשת החברתית והיתרונות שלה על הרשתות האחרות".
"זה היה נראה כאילו מוכרים גוגל פלוס, אז הלכתי לראות מה זה ושאלתי אותם: 'מה אתם מוכרים פה?'" מספרת קרן, סטודנטית באוניברסיטת ת"א שנתקלה בדוכן. "אחת ניסתה להסביר את עצמה, אחר הבין אותי וצחק. אמרתי שהייתי בגוגל פלוס בהתחלה, ושאין שם אף אחד. הם אמרו: 'עכשיו מייחצנים בגדול, הרבה אנשים יצטרפו'. אמרתי להם שמבחינתי, כשהם יצליחו אני אחזור".
הסטודנטים מוזמנים להצטלם עם מסגרת קרטון של גוגל פלוס סביב ראשם. אחר כך הם נקראים לדוכן, לפתוח פרופיל עם התמונה החדשה ולקבל גליון מדבקות של התמונה החדשה עם קוד QR שמוביל לפרופיל. "עכשיו אפשר להדביק את המדבקות איפה שבא לך (על המחשב/מחברת/מרפק)", מתלוצץ העלון שמחולק בדוכן, "אבל קודם כדאי להדביק מדבקה אחת במעגל של הפקולטה שלך, ולראות מי עוד לומד איתך". קיר הדוכן מציג מעגלים שונים, ביניהם "מדעי החברה", "מדעים מדוייקים", "חינוך ועבודה סוציאלית" ו"Too Cool for School" (את גוגל פלוס לא תמצאו במעגל הזה: הדוכן מוכיח שהרשת החברתית של גוגל אינה קול מדי לשום דבר).
מטרת ההדבקה על המעגלים היא להסביר לסטודנטים את קונספט המעגלים של גוגל פלוס, שמייצגים מעגלים חברתיים בעולם הפיזי. שיטת הבריסטולים החינוכיים, מסתבר, לא מוגבלת לילדי הגן.
נרשמו מאות, אולי יותר
"אני אגיד לך מה הצחיק אותי", אומרת הסטודנטית קרן. "אני באמת חושבת שזה היה מוצר טוב, אבל זה לא תפס, זה עובדה. והיה משהו פתטי בזה שהם שמו את החץ בעמוד הבית שלהם – 'הנה אנחנו, תבואו'. כשאתה בא ליריד בתחילת השנה מנסים למכור לך כל מיני דברים, מלגות, בנקים, ופתאום אתה רואה שם את גוגל פלוס, כשהדבר היחיד שיש להם למכור זה 'בואו תיכנסו אלי'. נראה לי שזה מדבר בעד עצמו".
כמו כל מוצר אחר, גם רשת חברתית אפשר לקדם באמצעות פרסום ושיווק. אבל בניגוד לכל מוצר אחר, רשת חברתית טובה אמורה, אידיאלית, להיות משווקת באופן אורגני על ידי משתמשיה, בשיטת חבר מביא חבר, בלי דוכנים ופרסים. פעילות הדוכן של גוגל פלוס היא כשל רעיוני.
אבל בשוק שגוגל פועלת בו, שוק הפרסום לגולשים, מבחן התוצאה של פעילות כזאת הוא המספרים. בארבעת ימי פעילות הדוכן בשתי האוניברסיטאות "נרשמו מאות, אפילו יותר", מעריכה עובדת הדוכן שלוש שעות לפני סיום הפעילות הערב בחמש. "נראה לי שעד סוף היום זה יהיה כ-1,500 אנשים שהצטלמו והדפיסו את המדבקות. לא יודעת כמה מהם חדשים ולכמה כבר היה פרופיל, אני מעריכה שחצי חצי".