שתף קטע נבחר
 

הרפתקה חדשה לעידן עופר: חברת מכוניות בסין

החברה לישראל משיקה את מיזם צ'רי קורוס לייצור מותג מכוניות חדש, יחד עם חברה סינית. ההשקעה: 9.5 מיליארד שקל. המנכ"ל ניר גילעד לא מודאג: "זו הרפתקה לא בהיבט המסוכן, אלא בלהעז ולחשוב מחוץ לקופסא, אנו עושים היסטוריה"

חברת צ'רי קורוס (CQ), הנמצאת בבעלות משותפת של החברה לישראל (שבשליטת עידן עופר) וקוואנטום, מתחילה מחר (ד') בהקמת מפעל מכוניות חדש בצ'נגסו, על יד שנגחאי שבסין. מדובר במיזם משותף (50%-50%) של חברת המכוניות הסינית צ'רי עם חברת קוונאטום, שהיא חברה סינית בבעלות החברה לישראל, שהוקמה במיוחד לצורך המיזם. 

 

 

שתי החברות ישקיעו במיזם יחד 3.4 מיליארד יואן (כ-1.9 מיליארד שקל) בשלב ההקמה ובסך הכול, לפי הערכות, כ-16 מיליארד יואן (כ-9.5 מיליארד שקל). המפעל יתחיל לפעול ב-2012 והחברה אמור להתחיל לשווק את המכוניות ב-2013. המפעל יעסיק כ-3,000 עובדים. העבודה על הפרויקט החלה כבר בשנת 2007.

 

המכונית שתיוצר במפעל תהיה מותג מכוניות חדש שיכלול מכוניות רגילות, היברידיות וחשמליות. המכונית תשווק בעיקר לשוק הסיני, אף כי בשותפות מתיימרים לנסות למכור אותה גם באירופה. שוק המכוניות הסיני הוא הגדול בעולם, ומבוסס על שילוב של מותגי המכוניות האמריקניים, האירופים והיפנים המוכרים במערב (שבפועל כולם מיוצרים בסין) לבין חברות מקומיות המייצרות מכוניות עם מותגים מקומיים משלהן.

 

מימין: המעצב הראשי של קורוס גרט הילדברנד, מנכ"ל החברה לישראל ניר גלעד, היו"ר והמנכ"ל של קורוס גו קיאן, יו"ר החברה לישראל אמיר אלשטיין, בעל השליטה בחברה לישראל עידן עופר, וסגן יו"ר קורוס, וולקר טיינוואסר (צילום: TIAN TIAN) (צילום: TIAN TIAN)
מימין: המעצב הראשי של קורוס גרט הילדברנד, מנכ"ל החברה לישראל ניר גלעד, היו"ר והמנכ"ל של קורוס גו קיאן, יו"ר החברה לישראל אמיר אלשטיין, בעל השליטה בחברה לישראל עידן עופר, וסגן יו"ר קורוס, וולקר טיינוואסר(צילום: TIAN TIAN)

 

חלק מהמכוניות הסיניות הן פשוטות וזולות, אך מכונית צ'רי קורוס תפנה לקהל סיני אמיד יחסית ותימכר במחירים דומים למותגים כמו טויוטא ופולסוואגן. החברות הסיניות מוכרות מכוניות גם ברוסיה, מזרח אירופה ודרום מזרח אסיה אך עד כה אף אחת מהן לא הצליחה לפרוץ לשוקים של העולם המערבי.

 

"מזרח אסיה היא עתיד הכלכלה העולמית"

"שוק הרכב הוא שוק להשקעה לטווח ארוך, ולכן לקחנו כשותפה את החברה לישראל, שידועה כמשקיעה ארוכת טווח", אמר סגן נשיא צ'רי קורוס, וולקר סטיינוואסר, במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום בשנגחאי, "עידן עופר, שגדל והתחנך בשנגחאי, חושב, כמוני, שהשוק של מזרח אסיה הוא העתיד של הכלכלה העולמית והמקום הטוב ביותר, אולי היחיד, שממשיך לצמוח מהר ושכדאי להשקיע בו כיום. רצינו את החברה לישראל כשותפה גם בגלל שהיא אינה פעילה בשוק הרכב, מה שימנע ניגודי אינטרסים שלפעמים מכשילים מיזמים כאלה".

 

סטיינוואסר אמר כי המימון לפרוייקט יבוא בחלקו מהון עצמי של שתי החברות ובחלקו העיקרי מגיוס הון מקומי מבנקים בסין. מנכ"ל החברה לישראל, ניר גלעד, אמר בקשר למימון של הפרויקט כי שתי החברות יחד ישקיעו 2.5 מיליארד דולר שמתוכם 1.1 מיליארד דולר מהון עצמי ו-1.4 מיליארד דולר מהלוואות עתידיות מהבנקים, כנראה בנקים סינים. לדבריו, מתוך ה-1.1 מיליארד דולר כבר הושקעו 300 מיליון דולר. כל הסכומים הללו יתחלקו שווה בשווה בין החברה לישראל לצ'רי.

 

סטיינוואסר נשאל על ידי כתבים ישראליים האם ההשקעה איננה סיכון מצד בעלי המניות של החברה לישראל, והשיב: "מדובר במכונית ייחודית שמתאימה לכל הצרכים של החלק האיכותי של שוק המכוניות הסיני, ואין לי ספק שהמיזם יצליח בגדול".

 

כך תיראה המכונית החדשה (צילום: TIAN TIAN) (צילום: TIAN TIAN)
כך תיראה המכונית החדשה(צילום: TIAN TIAN)

 

בהתייחסו לשאלה האם המיזם הוא הרפתקה, אמר גלעד: "זו הרפתקה, לא בהיבט המסוכן, אלא בהיבט של להעז ולחשוב מחוץ לקופסא ואנחנו עושים היסטוריה. עידן חזה כבר לפני 15 שנה שהמזרח הוא העתיד".

 

גלעד התייחס גם לנושא תעסוקת העובדים במפעל ואמר: "יהיו שם כ-60 עובדים מערביים ואני מקווה שהסטנדרטיים של התעסוקה במפעל יהיו מערביים לגמרי.".

 

החידושים: התחברות בטיחותית לסמארטפונים

צ'רי קורוס חשפה אתמול דגם ראשון של המכונית, ונראה כי מדובר במכונית משפחתית רגילה שקשה להבין להסביר מה הייחוד הגדול שיאפשר לה לתפוש מקום גדול בשוקים בעולם שיש בו כל כך הרבה מותגי מכוניות. עם זאת, סטיינוואסר - שהיה בשנות ה-70 אלוף העולם בסירוות מירוץ ואחר כך שימש כ-20 שנה כמנהל בכיר בפולקסוואגן - טוען כי המכונית הזאת עומדת להיות חידוש "בלתי רגיל".

 

בין השאר, מבטיח סטיינוואסר, במכונית יהיה מיכשור חדיש שיאפשר לנוסעים להשתמש בטלפון נייד ובאינטרנט תוך כדי נסיעה בקלות ובבטיחות רבה יותר מנוסעים בכלי הרכב הקיימים כיום. "אחד הדברים החשובים ביותר לנוסעים, שרוב חברות המכוניות לא שמו אליו עדיין לב מספיק, הוא היכולת של הנוסע להיות מחובר תוך כדי נסיעה לתקשורת. במכוניות הקיימות לוקח שעות שלמות להבין איך מפעילים אייפון תוך כדי נסיעה, גם למי שמיומן גם בנהיגה וגם בשימוש במכשיר. ל-97% מהנהגים הצעירים בסין יש כיום סמארטפונים, כך שהעניין הזה חשוב להם".

 

גם העיצוב המרשים של המכונית יסייע לה, לטענתו, להימכר בשוק הסיני והאירופי. לדבריו, "לנוסעים יפנים, קוריאנים וישראלים חשוב להגיע מהר ובזול מנקודה א' לנקודה ב' ולכן הם אוהבים את המכוניות היפניות, שהן קטנות, פשוטות ופרקטיות. הנוסעים הסינים מהסוג שאליו אנחנו פונים, וגם הנוסעים האירופים, רואים במכונית סמל סטטוס והעיצוב שלה חשוב להם לא פחות מהשימושים הפרקטיים".

 

בנוסף, מציינים בחברה כי המכונית תהיה המכונית הסינית הראשונה שעומדת בכל תקני הבטיחות ואיכות הסביבה האירופיים. "כשנצליח למכור באירופה, הסינים יקנו יותר, כי הם מעריכים תוצרת מערבית", אמר סטיינוואסר.

 

הכותב היה אורח החברה לישראל בסין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המכונית החדשה
צילום: TIAN TIAN
מומלצים