רבותיי ההיסטוריה עוזרת: אופנת וינטג' בפריז
בתי האופנה המובילים שואבים השראה מעיצובי עבר ומעניקים להם פרשנות עכשווית. בסלון הווינטג' שהתקיים בפריז מצאנו תשובה לכל טרנד אפשרי בחורף הזה - וכן, במרבית הקולקציות העדכניות של המעצבים החמים ביותר, נראו רמזים למקורות
בסרט דוקומנטרי חדש על המעצב הוותיק פול סמית, הוא מספר כי עיקר ההשראה שלו נובעת מבגדי וינטג' שמצא ורכש בעצמו בשוקי הפשפשים של לונדון ופריז. "אני לא מעתיק אותם, אך בהחלט משתמש בפרטים מסוימים שנראים לי מעניינים כמקור השראה לעיצוב", הוא מסביר.
עוד כתבות באתר לאשה
מדריך וידאו לקשירת צעיף בדרך אופנתית ומחמיאה
והררה החדשות: מה קרה השבוע בעולם האופנה
כלה לא קלה: המעצבים נאלצים להתמודד עם תופעת הכלות ההריוניות
פול סמית איננו המעצב היחיד הנעזר בבגדי ווינטג’ לעיצוב הקולקציות שלו, ישנם מעצבים "הנאלצים" לעשות זאת מעצם היותם מחוייבים לקודים או סגנון מסורתי של בית אופנה ותיק בו הם עובדים, מדובר בבתי אופנה כמו שנל, בית דיור, ברברי וגוצ'י המעצבים דגמים חדשים שחייבים לשאת את טביעת היד של הבית עבורו הם עובדים.
סלון הווינטג' החורפי שנערך לאחרונה בפריז, כלל בגדים, אביזרים וריהוט, והתקיים בבניין מרהיב על גדות נהר הסיינה. הסלון הוא מקור השראה למעצבים ולחובבי אופנה, וגם מאפשר לבחון את יחסי הגומלין בין האופנה העכשווית לאופנת ווינטג' - שגם בה מסתבר, יש השפעות ושינויים. כך למשל, מגמות הווינטג' מושפעות ממה שמתרחש בעולם האופנה הכללית, כמו שינויים החלים בבתי אופנה מובילים או קולקציה בהשראת תקופה מסויימת.
מגמות בולטות בחורף
דוכני מעילי הפרווה היו מאוד פופולריים בסלון הווינטג' והסיבה היא כמובן כלכלית, מעיל פרווה מיד שנייה זול יותר ממעיל פרווה חדש, וכמובן אקולוגית ואתית קל יותר להשלים עם רכישת מעיל פרווה משומש. העונה, השתלטו על דוכני הסלון מעילי פרווה צבעונית, חלקם מחומרים סינטטיים, משנות השישים והשבעים של המאה העשרים, לצידם של מעילי פרווה קלאסיים המבוקשים מאוד - ממינק או פרוות נמר, חלקם דומה לדגמים עכשוויים רבים.
למי שלא מתעניין בפרוות, הסלון הציע מעילי צמר צבעוניים בסגנון מינימלסטי או משובצים, משנות השישים והשבעים של המאה הקודמת, שנראו בגרסאות עדכניות בקולקציות של מעצבים רבים.
מותגי שנות השישים חוזרים
שמלות, תיקים, ושרשראות מתכת של ובסגנון פאקו רבן היו מלהיטי הסלון, הסיבה היא כמובן מינויו של מעצב חדש לבית האופנה, ההודי מאנוש ארורה, שהציג קולקציה מרשימה לקיץ הבא. חלק מדגמיו נרכשו על ידי ליידי גאגא. קניה של דגם מקורי ממתכת של המעצב משנות השישים והשבעים של המאה ועשרים זו השקעה נבונה היות והדגמים העכשוויים של המותג לא עשויים ממתכת אלא מעור עם מראה מתכתי (אגב, השמלה האדומה שלבשה ליידי גאגא בטקס פרסי MTV הייתה עשויה מנייר).
מעצב נוסף שדגמיו זכו להצלחה בסלון היה אנדרה קוראז', שהיה מאוד פופולרי בשנות השישים של המאה הקודמת, ונחשב למעצב אוונגרדי ומודרניסטי לתקופתו. עיצוביו הושפעו מהמסעות הראשונים לחלל שנערכו באותן שנים. הסיבה להתעניינות המחודשת במותג, נובעת מכך שלאחרונה נרכש על ידי משקיעים צעירים.
יש להניח שסגנונם המיוחד והמודרני של שני מעצבים אילו, שהשתמשו בחומרים יוצאי דופן וחדשניים לעיצוב דגמיהם יעודדו מותגים ומעצבים עכשוויים לעשות זאת גם בימינו. רמז לכך אפשר היה לראות בתצוגה לקיץ הקרוב של בית שנל, בה הוצגו דגמים מפלסטיק ומסיליקון.
אביזרי וינטג'
תיקי ווינטג' של מותגים מובילים כדיור, גוצ'י, שנל והרמס הם המבוקשים ביותר בסלון ולצידם גם משקפי שמש של מותגים מובילים, בעיקר אם הם עשויים בעבודת יד כפי שהיה מקובל בעבר. הפופולריים ביותר, דיור, משנות השמונים של המאה שעברה ושל המעצבת עמנואל קאהן, משנות השישים והשבעים. מותג שנרכש לאחרונה על ידי משקיע צרפתי, שחידש את קולקצית המשקפיים.
תיקי נסיעה מפלסטיק של מותגי הספורט, עם לוגו של המותג, היו בין האביזרים המבוקשים בסלון בעיקבות הצלחתם וחדירתם של מותגי ספורט לאופנה הכללית לדוגמה עיצוביה של סטלה מקרטני למותג אדידס.
עיצוב וחפצים לבית
שתי מגמות מסקרנות אפיינו את התצוגה, האחת מינימליסטית; מזנונים לסלון וארונות ספרים מעץ הטיק האיכותי שנראו בבתים רבים בשנות החמישים והשישים של המאה הקודמת, אף הם מקור השראה למעצבי רהיטים בהווה, החוזרים להשתמש בעץ היוקרתי הזה ובסגנון הנקי של התקופה. במגמה השנייה רהיטים צבעוניים, עשויים מפלסטיק בסגנון שנות השבעים, כולל רהיטי מטבח צבעוניים מפורמיקה לחובבי הסגנון.
- כל הצילומים בכתבה: יפה עירון קוץ