באטמניה: 'The Dark Knight Rises'- הפרולוג
נטע מור היתה אחת מבני המזל שזכו לצפות בהקרנת הפרולוג של "The Dark Knight Rises" - השלישי והאחרון בטרילוגיית באטמן של כריסטופר נולאן. אחרי טעימה צנועה של שש דקות על מסך איימקס ענק בלונדון, נפתח לה התיאבון ובגדול
שש דקות בלבד נחשפו בפני עשרות עיתונאים ומיוחסים למיניהם שהוזמנו להקרנת הפרולוג של הסרט "The Dark Knight Rises". שש דקות בלבד, מתוך פתיחת הסרט האחרון בטרילוגיית "האביר האפל" של כריסטופר נולאן. אולם שש הדקות הללו הספיקו לכל הנוכחים כדי להתרשם, להתפעם, ולהגביר ציפיות לקראת מה שגם כך אמור להיות אחד הסרטים המלהיבים בתולדות הקולנוע.
הפרולוג המדובר הוקרן השבוע בלונדון BFL IMAX על מסך הקולנוע הגדול ביותר באנגליה, מה שרק העצים את החוויה שהוגשה לנו העיתונאים כטעימה קטנה. הסרט כולו צולם מלכתחילה במצלמת איימקס כדי להתאים עצמו למסכים במימדים גדולים במיוחד - כך סיפרה אמה תומאס, מפיקת הסרט.
תומאס, בת זוגו של הבמאי נולאן, ליוותה אותו משלבים מוקדמים בקריירה שלו כמפיקת "Doodlebug" (סרטו הקצר מ-1997), "לעקוב" (1998), "ממנטו" (200) "יוקרה" (2006), "התחלה" (2010). היא אף הפיקה את שני הסרטים הקודמים בסדרת באטמן ("באטמן מתחיל" מ-2005, ו"האביר האפל" (2008). אולם נראה כי גם היא יודעת כי הסרט הבא הוא אירוע קולנועי שעומד בפני עצמו.
"הוא (נולאן) בחר להשתמש בטכנולוגיית האיימקס כדי לנסות לשחזר לצופה את החוויה שהוא עצמו הרגיש כילד, כשצפה בסרטי אקשן", סיפרה תומאס.
עלילת "The Dark Knight Rises" מתרחשת כשמונה שנים לאחר המאבק של באטמן (כריסטיאן בייל) בג'וקר, ב"האביר האפל". הפרולוג נפתח כאשר ג'ים גורדון ( גארי אולדמן) מצהיר שהוא האמין בהארווי דנט שמאחוריו יש תמונה של התובע הכללי לשעבר (אהרון אקהרט).
מיד לאחר סצינת הפתיחה הזאת, אנחנו נחשפים לראשונה לטכנולוגיית האיימקס המדהימה, במהלך נסיעה במכונית, יוצא סוכן CIA, שמגולם על ידי איידן גילן ("הסמויה). הוא ממתין לאסוף את ד"ר לאוניד פאבל, שעד מהרה נחשף בפנינו כאלון אבוטבול. לא ברור עדיין לכמה זמן מסך זוכה השחקן הישראלי בסרט המלא, אולם הוא מככב לכל אורך הפרולוג.
ד"ר פאבל מגיע עם שני חיילים שפניהם מכוסים בשק, ומסתבר לנו כי הם עובדים עבור ביין - הנבל התורן בסרט זה, שנחשף במהרה כאחד החיילים שנשבו. אחת הטענות הבודדות של המבקרים האמריקנים, שצפו בפרולוג כמה ימים לפני ההקרנה בלונדון, היתה שקשה להבין מה ביין (טום הארדי) אומר מאחורי המסיכה שהוא עוטה על פניו. נולאן הבטיח כי הדבר יתוקן בעבודת הפוסט-פרודקשן.
אי אפשר לבוא בטענות לסצינת הקרב שמתפתחת במטוס, בין סוכני ה-CIA לביין ואנשיו שנשבו על ידם והועלו על המטוס. מדובר בסצינה מעולה, שעד כמה שהיא מסעירה היא עדיין ריאליסטית. סצינה זאת מסתיימת בווייד-שוט מדהים שמצדיק בהחלט את השימוש בטכנולוגיית האיימקס: פיצוץ המטוס של ה-CIA ותמרון החילוץ של ביין. ולמי שחשש, אל דאגה, גם ד"ר פאבל נחלץ ביחד איתו.
הפרולוג נסגר בטיזר מסקווינסים שונים מהסרט שמציג בין השאר נשק חדש של באטמן, את ביין כשהוא מתהלך ברחובות גוטהאם המושלגת, ואת אשת החתול (אן האתאוויי) במדי אסירה כתומים בניידת. השוט האחרון שהוקרן הראה את ביין מתהלך בגשם כאשר בידו המסיכה של באטמן, אימאג' זה משמש גם כפוסטר של הסרט.
הקטע הקצרצר מ"The Dark Knight Rises" התקבל באהדה ובמחאות כפיים סוערות מצד הקהל, שנכח בהקרנה. אני אישית הרגשתי קצת אכזבה על כך שהפרולוג הסתיים ולא המשיך לסרט עצמו. ברור לי שחובה יהיה ללכת לסרט עם צאתו לאקרנים ביולי 2012.
ב-2008 שבר "האביר האפל" את שיא הרווחים לסוף השבוע הראשון ליציאת סרט בארצות הברית עם 158.4 מיליון דולר. שיא זה נשבר לאחרונה על ידי "הארי פוטר ואוצרות המוות - חלק 2" (168.55 מיליון דולר), אולם הציפייה ההולכת וגוברת לסרט הסיום בטרילוגיה עשויה להטות את המאזן חזרה לידי נולאן. ברור שהולך להיות מסעיר.
בשנה האחרונה צפיתי בהמון סרטי גיבורי-על, ולמרות ההשקעה העצומה של האולפנים, תמיד נשאלת השאלה האם הם עדיין רלוונטיים, אחרי צפייה בפרולוג מתוך "The Dark Knight Rises", התשובה ברורה לי: בכל הנוגע לבאטמן של נולאן, מדובר בקולנוע עדכני וברמה גבוה ביותר. הוא מצליח לקחת את הז'אנר לרמה של אומנות ולטלטל כל פעם מחדש. ומספיק להסיק את המסקנה הזאת, גם אחרי שש דקות של חומר מצולם.