שר התחבורה: נחקור את אפליית נשים באוטובוס
ישראל כץ, שר התחבורה, הודיע היום (א') כי יחקור את האירוע בו נדרשה נוסעת לעבור לחלקו האחורי של האוטובוס בקו אגד. גם ראש הממשלה התייחס למקרה: "חייבים לשמור על המרחב הציבורי כמרחב פתוח ובטוח לכל אזרחי ישראל"
כך נראית "הפרדה מרצון" בין גברים ונשים באוטובוס. שר התחבורה, ישראל כץ, הודיע הבוקר (א') כי בכוונתו לפתוח בחקירת אירוע אשר במהלכו נדרשה טניה רוזנבליט, סטודנטית בת 28, לעבור לחלקו האחורי של אוטובוס בקו 451, הנוסע בין אשדוד וירושלים. השר הבהיר כי משרדו יבדוק אם נהג האוטובוס וחברת אגד הפרו את תקנות משרד התחבורה, בכך שלא מנעו מנוסעים חרדים מלדרוש מרוזנבליט לעבור לחלקו האחורי של האוטובוס.
- טניה רוזנבליט: "ואז בא שוטר וביקש שאעבור לספסל האחורי"
- חשיפת ynet: אוטובוס ישראלי - הגברים מקדימה, נשים מאחור
- חשיפת ynet: אוטובוס ישראלי - הגברים מקדימה, נשים מאחור
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר היום בתחילת ישיבת הממשלה השבועית כי "חייבים לשמור על המרחב הציבורי כמרחב פתוח ובטוח לכל אזרחי ישראל... באחרונה אנחנו עדים לניסיונות לפרום את הדו-קיום הזה. אנחנו צריכים לחפש את המאחד והמגשר ולא את המפצל והמפריד". כדאי להזכיר כי גם לפני שבוע התייחס ראש הממשלה לנושא, כאשר אמר כי "יש רובד מסוים באוכלוסיה שמתנכל לנשים כנשים ואנחנו חייבים להילחם בזה בחורמה. כל מי שפוגע בזכויותיהן של נשים או חירותן של נשים או פועל לאפליית נשים, פועל נגד העקרונות והאידיאלים של מדינת ישראל".
גם שר האוצר, יובל שטייניץ, התייחס היום לנושא בישיבת הממשלה, ואמר כי "הדרת נשים באוטובוסים או בצבא, היא בלתי נסלחת. הדרת נשים לא תתקיים במדינת ישראל ואני בטוח שהחרדים ידעו לחיות עם זה".
יש להזכיר כי את ההסדר המונהג כיום בקווי האוטובוס הנקראים "קווי מהדרין", יזמה ממשלת ישראל עצמה, בהובלת משרד התחבורה והשר כץ. ההסדר קורא ל"הפרדה מרצון" בין גברים ונשים בחלק מקווי האוטובוס, תוך שהוא אמור להבטיח את ביטחונן של נשים המסרבות לעבור לחלקו האחורי של האוטובוס. אלא שבפועל, אכיפת ההסדר - המוטלת על משרד התחבורה - אינה מצליחה למנוע מקרים של כפיית הפרדה.
"גברים עולים מקדימה, נשים בדלת השנייה"
בציבור החרדי לא מנסים להסתיר את ניסיונותיהם להביא להפרדה קבועה בין גברים ונשים באותם "קווי מהדרין". רק בשבוע שעבר פורסמו בירושלים פשקווילים, שהבהירו לנוסעים בתחבורה הציבורית כי "נמשך ההסדר בקווי המהדרין, שגברים עולים מקדימה ונשים עולות בדלת השנייה ויושבות בחלק הפנימי". במודעות שפורסמו בעיתונות החרדית בחודש שעבר, אף פנתה ועדת הרבנים לענייני תחבורה לציבור הנוסעים, וציינה כי בקווי אוטובוס חדשים "יש להקפיד על נסיעה כהלכה, גברים בקדמת האוטובוס ונשים בחלקו הפנימי".
משרד התחבורה מצדו, מעולם לא ניסה למנוע לחלוטין את ההפרדה באותם קווי אוטובוס, אלא רק חיפש דרך "להכשיר" אותה. יתרה מזאת, המשרד גם לא הסתיר את כוונתו להפוך את ההסדר לנורמה חברתית, אך מבלי לעגן אותה בחוק או נהלים. ועדה מקצועית של המשרד, שקבעה את יסודות ההסדר, הבהירה כי "אין זה אפשרי ואף אינו ראוי לכפות פרקטיקות של אי-הפרדה בישיבה באוטובוס, והגם שהוועדה מצאה שההפרדה בעייתית מיסודה - נמנעה הוועדה מלהמליץ על (ביטולה)".
יתרה מזאת - כאשר חשף השר כץ במליאת הכנסת את כוונתו לאמץ את ההסדר, הבהיר כי "יש ציבור שיש לו ערכים, ציבור חשוב, שמשתמש בצורה מאוד משמעותית בתחבורה ציבורית. זכותו להשתמש ולקבל את התנאים". השר גם אמר כי "במידה שלא יהיה סידור וולונטרי שיאפשר להם לנסוע לפי אמונתם, משרד התחבורה, ואני בראשו, ניאלץ לתת להם רישיונות לתחבורה ציבורית פרטית".
ראוי להוסיף כי את הסדר "הפרדה מרצון" שהתווה משרד התחבורה, אישר בית המשפט העליון לפני כשנה. השופט אליקים רובינשטיין כתב בפסק דין שפורסם בינואר כי "מאחר שהשר החליט לאמץ את המלצות הוועדה (המקצועית, ש.ה), אין אנו מוצאים מקום להתערב בהחלטתו במישור העקרוני, והמלצות אלה יהפכו לעת הזאת להסדר המחייב".
"יש קבוצה של נשים שרוצות הפרדה"
עו"ד עירית ורונין, שייצגה את עמותת "שדולת נשים - ארגון למען זכויות נשים", אומרת היום ל-ynet כי יש לגנות את המקרה של רוזבליט, אך אין למנוע מנשים המעוניינות בהפרדה מלקיים את ההסדר שיזם משרד התחבורה. "יש קבוצה של נשים שרוצה להסדיר את ההפרדה, אבל אין לה ביטוי בתקשורת", היא מסבירה. "בכלי התקשורת מצטיירת רק אותה קבוצה שמנסה לכפות את ההפרדה".
לדברי ורונין, הציבור החילוני והציבור החרדי צריכים ללמוד לכבד אחד את האחר, ולכן יש מקום לגילויי סבלנות וסובלנות בקרב שני הצדדים. "התהליך הנכון הוא הטמעה של הנורמות הראויות באמצעות חינוך", היא מבהירה. "אם הפנייה לנוסעת נעשית בצורה נעימה ומכובדת, יש לתת העדפה בקווים האלה לרגישות של הציבור החרדי. זאת, כל עוד מתקיים קו מובחן וברור בין כפייה ובקשה".
מנגד נשמעים קולות המותחים ביקורת חריפה על ההפרדה מרצון הנהוגה בקווי המהדרין. מנכ"ל עמותת חדו"ש, הרב אורי רגב, אומר היום כי "המקרה הוא עוד הוכחה שהניסיון של בג"צ לאפשר הפרדה וולונטרית באוטובוסים נכשל, ויש לאסור כליל על ההפרדה. הקנאים החרדים מפרשים את הפסיקה כחולשה ואוכפים את הוולונטריות באלימות".
עו"ד אורלי לחובסקי-ארז, מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה, אומרת ל-ynet כי "לאור תיאור המקרה, גם הנהג וגם השוטר כשלו בתפקידם. הנהג חייב היה להגן על זכותה של הנוסעת לשבת בחלק הקדמי, והשוטר צריך היה לעצור את הנוסע שמנע את נסיעת האוטובוס, ולא להציג לנוסעת דרישה לא חוקית - לעבור לחלקו האחורי". לדבריה, המקרה גם מוכיח כי יש צורך בפיקוח אפקטיבי של משרד התחבורה על חברת אגד, במטרה למנוע הישנות של מקרים דומים.
בהכנת הכתבה השתתף בועז פיילר
Read this article in English