בתי"ס יהיו רבי קומות: נתעמל במרתף, נשחק בגג
ביישובים צפופי אוכלוסין נגמר המקום, וכעת מתכוון משרד החינוך לעבור לשיטה יעילה יותר: על שטחים מצומצמים יוקמו בתי ספר בני 6 או 8 קומות. הגג ישמש חצר להפסקות, המסדרונות יורחבו כדי לשחרר "פקקי תנועה" ומעליות ישמשו למעבר בין הקומות
במשרד החינוך מתכננים מהפכה במוסדות החינוך, שבמסגרתה יהפכו בתי ספר בישראל - מהיסודיים ועד התיכונים - למתקנים רבי קומות. בבניינים החדשים ייבנו אולמות ספורט במרתף, הגגות ישמשו כחצרות אקולוגיות, הקפיטריה תשכון במרפסת של הקומה השנייה, המסדרונות יורחבו כדי למנוע "פקקי תנועה" והכיתות יוקטנו ל-35 תלמידים.
עוד בערוץ החדשות של ynet:
- ש"ס: נשקול צעדינו אחרי תמיכת השרים בחוק צהר
- נשים וגברים מופרדים בלשכת התעסוקה
- הילדה שננשכה נזקקה ל-20 תפרים: "כלב חוצפן"
- נסיך אמיתי: הארי עזר לחבר שנשדד כשדיבר איתו
ל-ynet נודע כי ועדה מטעם משרד החינוך נתנה אור ירוק לרפורמה התכנונית ולמעבר לבתי ספר רבי קומות. במסגרת הרפורמה, בתי הספר האלה יתפרשו על פני שטח מוניציפאלי מצומצם, במקום בתי הספר הדו-קומתיים שקיימים לפי הנהלים כיום.
בחודש שעבר אישרו נציגי המשרד, לראשונה בישראל, את בנייתו של תיכון בן 6 קומות בראשון-לציון. מדובר בבנייתו המחודשת של התיכון הוותיק "הגימנסיה הריאלית" בעיר. הקמתו של התיכון המתחדש תשמש פרויקט הדגל של משרד החינוך בנושא, ותהווה פיילוט שעל פיו ייקבעו תקנות הבנייה החדשות בנושא.
ראש מִנהל הפיתוח במשרד החינוך, יגאל צרפתי, מסביר כי הרעיון לבצע רפורמה כזו נולד על רקע המחסור בקרקעות והקושי הגדול לענות על צורכי התלמידים באזורים אורבניים צפופי אוכלוסין: "בשנים האחרונות התעוררה בעיה גדולה מאוד בכל הקשור לבנייה של בתי ספר באזורים צפופים כמו מזרח ירושלים, בני ברק או ערים גדולות כמו תל-אביב, חולון, ראשון לציון וחיפה, שבהן עתודות הקרקע נגמרות והאיכות של אלו שקיימות היא לרוב ירודה מאוד והן בעלות שיפועים חדים".
צרפתי מוסיף: "המצב החמיר עד כדי כך שבלית ברירה משרד החינוך נאלץ לקנות קרקעות מגופים פרטיים כדי לבנות מוסדות חינוך, ולכן החלטנו להקים ועדה שבדקה את הנושא לעומק והמליצה לעבור למבנים אנכיים המתואמים לצרכים המודרניים של מערכת החינוך".
בראשל"צ מתחילים לבנות
ל-ynet נודע כי במסגרת הרפורמה המתוכננת, המבנים האנכיים החדשים יכללו בין היתר חניות לכלי רכב ואולמות ספורט תת קרקעיים, מערכות מיזוג אוויר מרכזיות, אולמות הרצאות בין קומתיים, שירותים לבנים ולבנות בכל קומה ו"חצרות-על" המותקנות בגגות המבנים ומיועדות לשמש כמרחבים להפסקות ולמשחק.
חללי הכיתות במבנים האנכיים יוקטנו כנראה ויכילו 35 תלמידים בלבד בכיתה, בעוד המסדרונות יורחבו כדי להקל את הצפיפות בהם. לפי ההמלצות, בבתי ספר בני 6 קומות יותקנו 3 מעליות, ובמתקנים בעלי 8 קומות יותקנו 4 מעליות לצורך המעבר בין הקומות.
צרפתי אומר כי ברור לגמרי שתקני הבנייה של מוסדות החינוך מיושנים כיום, ואינם מתאימים למציאות הישראלית. "ברור שאם בונים בית ספר ביישוב כפרי רחב ידיים, אז ניתן להמשיך להתבסס על הנהלים הישנים, אבל כשרוצים להוסיף בית ספר לשכונה ותיקה במרכז תל-אביב זו משימה כמעט בלתי אפשרית, כי הרי לא ניתן להרוס מבנים קיימים ולכן אין מנוס ממעבר לבנייה אנכית מודרנית בעלת מאפיינים סביבתיים ובטיחותיים מתקדמים", הוא מסביר.
הפיילוט בתיכון הגימנסיה הריאלית בראשון-לציון יוצא לדרך כחלק מתוכנית שיזמה עיריית ראשון-לציון, ומטרתה היא להקטין את שטח בית הספר לטובת מבני ציבור אחרים. בעקבות האישור שהתקבל לאחרונה ממשרד החינוך צפויות עבודות הבנייה
לצאת לדרך בקרוב. מדובר בבית ספר שש-שנתי, ולפי התכנון גגות המבנים ישמשו גם כחצרות למשחק כך שלכל שתי שכבות גיל תהיה חצר פרטית בגודל של 1,000 מ"ר באופן שגג של שכבה אחת ישמש חצר של שכבה אחרת.
האדריכל צדיק אליקים מהמשרד "אליקים אדריכלים", שזכה במכרז להקמת התיכון, אמר כי "יחד עם המגמה הגוברת לצופף את המגורים בישראל עולה באופן טבעי מספר התלמידים ביחידת שטח במרכזי הערים ולכן אין שום היגיון בבניית בתי ספר נמוכים כבעבר. בתי ספר גבוהים הם יעילים וחסכוניים יותר, ומייצרים עלויות אחזקה נמוכות יותר פֶּר יחידת שטח. כמו כן ניתן לנצל את הבנייה לגובה גם להשכרת קומות המבנה לטובת מתנ"ס שכונתי, והשכרת חדרים לגורמים שונים כגון תיאטרון וסטודיו למחול".