2011 הייתה שנת שיא: 226 אלף מכוניות חדשות
שיא מכירות רכב חדש במהלך השנה נשבר השנה שוב, יפן מאבדת גובה בשעה שאירופה וקוריאה צוברות כוח, עירוניות קטנות וזולות הפכו להיט מכירות, ומאזדה איבדה סופית את התואר - סיכום נתוני מכירת מכוניות חדשות במהלך אשתקד
סוף עידן. למרות המחאה הציבורית נגד יוקר המחייה בישראל, שוק הרכב המקומי רשם ב-2011 שיא מכירות: 225,949 כלי רכב חדשים, לעומת כ-216 אלף ב-2010. ולראשונה מאז אמצע שנות ה-90, לשוק הרכב יש מלכת מכירות חדשה: יונדאי הדרום-קוריאנית, שמסרה כ-33 אלף כלי רכב חדשים ב-2011. ולראשונה מזה כעשור וחצי, מאזדה היפנית מסיימת את השנה שלא במקום הראשון. מלכת המכירות הכמעט-נצחית, שהחזיקה בכתר יותר מכל יצרנית אחרת לפניה, סיימה את השנה במקום השני, עם כ-21 אלף כלי רכב שנמסרו - ירידה של כ-33% לעומת 2010.
1-12/2011 | 1-12/2010 | |
1. יונדאי | 33,060 | 30,453 |
2. מאזדה | 21,145 | 31,819 |
3. טויוטה | 19,719 | 22,289 |
4. קיה | 15,606 | 9,513 |
5. שברולט | 13,937 | 9,734 |
6. סוזוקי | 12,155 | 12,218 |
7. פולקסווגן | 11,762 | 11,514 |
8. פורד | 10,965 | 10,263 |
9. ניסאן | 10,030 | 6,784 |
10. סקודה | 9,221 | 7,491 |
את השינוי הדרמטי בצמרת השוק מייחסים בכירים בענף לשני גורמים עיקריים: שערי מטבע נוחים משמעותית ליבואנית יונדאי, חברת כלמוביל, המאפשרים לה להעניק הנחות גדולות לציי רכב, וכן שיפור ניכר בהיצע המכוניות שלה - גם במגוון הדגמים, אך בעיקר באיכות ותדמית כלי הרכב. מנגד, התחזקותו המתמשכת של הין היפני פגעה קשות ביבואנית מאזדה, חברת דלק רכב, שאף דיווחה לאחרונה על הפסד של כ-100 מיליון שקל ברבעון השלישי.
מעוצמתה של יונדאי נהנית גם חברת הבת שלה, קיה. מי שהייתה פעם יצרנית זניחה, גם בישראל אך גם בעולם, סיימה את 2011 במקום הרביעי, עם סך מסירות של כ-16 אלף כלי רכב. מרשים עוד יותר הוא שיעור השיפור של היצרנית הדרום-קוריאנית: זינוק של 64% לעומת 2010. במקום השלישי בטבלת המסירות השנתית נמצאת - כמעט כרגיל בשנים האחרונות - טויוטה היפנית, שסבלה גם-היא מהין החזק.
ראוי להזכיר כי כל היבואניות "היפניות" נפגעו השנה גם מאסון הטבע ביפן, ששיבש באורח חמור את ייצור המכוניות במדינה. אלא שלמרות זאת, הצליחה יבואנית מאזדה לשמור על כתר אחד: המכונית הנמכרת בישראל ב-2011 הייתה מאזדה 3 - בדיוק כמו בכל אחת משנות שיווקה בישראל. אל המקום השני, ובפער של כ-200 מכוניות בלבד, הגיעה טויוטה קורולה.
דגם | מכירות |
טויוטה פריוס | 1,490 |
הונדה אינסייט | 1,486 |
הונדה ג'אז | 856 |
לקסוס CT200h | 178 |
רנו פלואנס | 48 |
הונדה סיוויק הייבריד | 47 |
לקסוס RX450h | 34 |
לקסוס GS450h | 21 |
הונדה CRZ הייבריד | 20 |
לקסוס LS600h | 2 |
מרצדס LS400 | 2 |
שלוש יצרניות נוספות שראויות לאזכור מיוחד בעשירייה הראשונה, הן שברולט, ניסאן וסקודה. כל אחת מהן רשמה זינוק מרשים במסירות, אך לכל אחת סיבות שונות. שברולט מסרה 13,937 כלי רכב - זינוק של כ-43%, אותו אפשר לייחס ברובו למכירת 3,500 יחידות של הספארק הקטנה, שנהנתה מפריחתה של קטגוריית מכוניות המיני.
ניסאן, עם כ-10,000 מסירות ושיפור של כ-48%, חתומה על הצלחה שיווקית מרשימה: מכירת כ-3,400 יחידות של הג'וק, רכב הפנאי הקומפקטי. סקודה, עם 9,221 יחידות ושיפור של כ-23%, המשיכה להתחזק בשנה החולפת, ומיצבה את עצמה כאחת משלוש היצרניות האירופיות החזקות בשוק המקומי.
דגם | מכירות |
סוזוקי אלטו | 4,851 |
יונדאי i10 | 4,408 |
שברולט ספארק | 3,500 |
קיה פיקנטו | 2,625 |
פיז'ו 107 | 1,755 |
פיאט פנדה | 771 |
יפן OUT, דרום-קוריאה IN
חלוקת הכוחות לפי אזורי ייצור, מלמדת כי יבשת אירופה חזרה למעמד של מוליכת-שוק. באופן טבעי, היחלשותה של יפן כיצרנית רכב עיקרית עבור השוק הישראלי, הותירה לאירופים וכמובן לקוריאנים, הזדמנות לנגוס בנתחי שוק ענקיים - ומאוד רווחיים כמובן. הסיבות לשינויים בחלוקת הכוחות זהות לאלו שהביאו לחילופים בצמרת טבלת המסירות: שער הין, אסון הטבע ביפן, ושיפור דרמטי בהיצע הדגמים של היצרניות הדרום-קוריאניות.
יפן שמכרה רק אשתקד 75 אלף מכוניות חדשות (פרטיות ומסחריות) בשוק הישראלי, נאלצה השנה לוותר על לא פחות 22 אלף מכוניות, תוך שהיא מוכרת "רק" 53 אלף כלי רכב חדשים. לא צריך מחשבון כדי לזהות שמדובר בירידה של כ-10% מאוד משמעותיים מסך השוק. מחצית ההפסד אגב נרשם לחובת הירידה במכירות מותג רכב אחד בלבד - מאזדה.
יצרנית | מכירות |
אודי | 1,756 |
ב.מ.וו | 1,116 |
מרצדס | 732 |
לקסוס | 431 |
אינפיניטי | 302 |
קדילאק | 250 |
יגואר | 98 |
פורשה | 64 |
*כדאי להזכיר גם את וולוו וביואיק, "המתנדנדות" כיום בהקשר להגדרה "יוקרה". הראשונה מסרה 998 יחידות - ירידה של כמעט 10% לעומת אשתקד. האמריקאית מסרה 1,000 יחידות, ירידה מעט גדולה יותר, בהתחשב ב-1,200 של 2010.
לעומת מאזדה והצניחה בפופולאריות מכוניות מיפן, ההישגים הבולטים של היצרניות הדרום-קוריאניות נרשמים כמובן לעליה המרשימה במכירות יונדאי, מובילת השוק החדשה, וקיה, אחת המשתפרות המרשימות של 2011. נתוני מכירות כלי רכב שיוצרו בארה"ב נותרו ללא שינוי משמעותי, וכך גם כלי רכב שירדו עבור השוק הישראלי מפסי ייצור בטורקיה: כ-2.5% ו-10% בהתאמה מכלל שוק הרכב המקומי.
כדאי גם לציין שני שווקי-יצוא חדשים עבור השוק המקומי: מרכז אמריקה (מקסיקו) והודו. במקסיקו יוצרו כ-4,200 מכוניות חדשות ששווקו בישראל בשנה האחרונה, ואילו בהודו יוצרו כ-12.5 אלף מכוניות עבורנו.