שתף קטע נבחר
 

דבר תורה לפרשת ויחי

ב"ה

 

ויקרא יעקב אל בניו ויאמר האספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים (פרשתנו, מט, א).

 

אומרים על כך חכמינו זיכרונם לברכה: ביקש יעקב לגלות לבניו קץ אחרית הימים, ונסתלקה ממנו שכינה. לפני מותו רצה יעקב לגלות לבניו את מועד קץ הגלות, את היום בו יזכה עם ישראל לסיים את הגלות ולהתחיל את "אחרית הימים" - ימות המשיח. אלא ש"נסתלקה ממנו שכינה"; ה' מנע ממנו לגלות את הסוד.

 

נשאלת השאלה: איזו תועלת הייתה יכולה, לדעתו של יעקב אבינו, לצמוח מכך שעם ישראל היה שומע אז שרק בעוד כמה אלפי שנים תבוא הגאולה - כפי שאנו יודעים היום, כיון שמשיח עדיין לא בא. אדרבה! גילוי כזה עלול היה להביא לנפילת רוח עצומה בקרב העם. מדוע, אם-כן, רצה יעקב לגלות את הקץ?

 

נאמר בספר הזוהר, ש"אילו זכו" - אילו עם ישראל היה זכאי - הייתה הגאולה ממצרים נעשית על ידי המלך המשיח, ומשיח היה מכניסם לארץ ישראל לגאולה נצחית. אלא, שעם ישראל לא היה ראוי לכך בזמנו, ולכן הרינו מצפים לביאת המשיח עד רגע כתיבת שורות אלו.

 

לפי זה נוכל להבין את רצונו של יעקב. יעקב רצה לגלות את ה"קץ" של גלות מצרים, הקץ שיוביל מיד לגאולה נצחית. הוא רצה לגלות לבניו שאם הם יתאמצו להיות זכאים, על ידי הוספה מיוחדת בתורה ומעשים טובים, יוכלו לזכות לגאולה האמיתית והשלימה בזמן יציאת מצרים! יתירה מזו: אם יתאמצו עוד יותר יוכלו להחיש את הגאולה ולהביאה בפרק זמן קצר אף יותר.

 

בפועל, לא התממש רצונו של יעקב, משום ש"נסתלקה ממנו שכינה". הסיבה לכך: אין ספק שבשורת הגאולה על ידי יעקב אכן הייתה יכולה לגרום להתעוררות בקרב העם ולהביא להוספה בתורה ומצוות, ובעקבות זאת - לגאולה השלימה. אלא שאז היה מתגלה חסרון מסוים: ההוספה בתורה ובמצוות לא הייתה נובעת אז מרצונו הטבעי של האדם ומבחירתו החופשית, אלא כתוצאה מדבריו של יעקב שגילה את הקץ. הם שהיו גורמים להתרגשות ולהתלהבות בעם, והדבר היה דומה לאדם המתלהב בתפילת יום הכיפורים...

 

רצונו של ה' היה שיהודי יתייגע (כדברי הפסוק: "אדם לעמל יולד"), ובכוחות עצמו יעלה בקודש שלב אחר שלב, עד שיגיע לשלמות. כך תבוא הגאולה כתמורה למאמציהם של ישראל בכוח עצמם, ואזי תהיה היא גם גאולה אמיתית ושלימה יותר.

 

כיום, לאחר למעלה מאלף ותשע מאות שנה של גלות קשה ומרה, בה עמדו בני ישראל מול ניסיונות כלל לא-פשוטים, ועם כל הצרות והרדיפות והמלחמות - הנה עומד היום עם ישראל, עם גאה באלוקיו ובתורתו, נאמן למורשתו. כיום יודעים אנו בבירור, כי דורנו זה הוא דור זכאי, ועל פי הסימנים המופיעים בגמרא ובמדרשים - הנה נתבשרנו בנבואה ברורה אשר דורנו זה הוא דור הגאולה, ללא כל ספק. עלינו להתחזק באמונה ובביטחון בה' ובמשה עבדו, ומתוך שמחה גדולה להתכונן לביאתו המיידית, בקרוב ממש.

 

שבת שלום.

 

הרב גבריאל אביכזר הוא רב קהילת מרכז דוברי עברית, ברוקלין.

 


פורסם לראשונה 04/01/2012 22:11

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים