חברות הסלולר משחקות לנו בכיס באין מפריע
גם אחרי החוקים והתקנות להגנת הצרכנים, שהוביל בשנתיים האחרונות השר כחלון, חברות הסלולר עדיין ממשיכות לעשות עלינו קופה, בלי קשר למוצר או לשירות שרכשנו. כדאי שנפסיק להירתע מהמערכת המשפטית שהן חוסות בצילה - כדאי לזכור זו דווקא נועדה לשרת אותנו
האם זו העצלות הטבועה בנו או שמא החשש משינויים וחוסר האמון הוא שמונע מאיתנו להתנתק מאותם גופים המתייחסים אלינו ביוהרה? רבים מנושאי מכשיר הסלולר בוהים בחשבון החודשי שאין לו קשר אף לא קלוש לעסקה עליה חתמו, אך לא עושים דבר.
- היו שלום ותודה על החיובים בסלולר
- כחלון: "הוזלה בסלולר - הכח עובר לצרכן"
- קנסות היציאה בסלולר יבוטלו לגמרי
פעם אחר פעם אנו סוגרים את מעטפת החשבון ביאוש מה וממשיכים בטרוניה עצמית ובהבטחה לעצמנו שמחר מתנתקים ועוברים למישהו יותר טוב. המחר מגיע וחולף לו וגם מחרתיים רודף אותו בריצה ושום דבר לא קרה ותחושת חוסר הנחת ממשיכה לקנן.
בכל חודש מחדש יש מישהו שמערבל לנו את חשבון הסלולר, כדי שלא ממש נדע על מה אנו משלמים. מושגים חדשים מתנוססים להם בדף החשבון שלנו ללא יכולת שליטה.
אם נתעקש להבין ולדרוש החזר על שירות שלא הסכמנו לו, הרי שההמתנה לנציג השירות תעלה בראשינו שערות שיבה והשיחה עימו תעורר בנו את החשד שמא הכל קורה בשל יכולותינו המוגבלות והאשמה היא בעצם בנו ורק באשמתנו גבו לנו סכומים מופרכים ללא קשר למציאות.
חברת הסלולאר התמימה רק העבירה את הכסף לספק אחר ואם ממש נרצה הרי שימסר לנו מספר טלפון של הספק, אשר משום מה זמן ההמתנה למענה הופך את היום ללילה וגם לאחר מענה אנושי הרי שהתשובות מותירות אותנו עם פה פעור.
ברור הוא לנו שלאחר הניסיון המר, בפעם הבאה לא נמהר לדרוש את כספנו שנגזל, כי מי באמת ישקיע בכל פעם חצי יום רק כדי לקבל החזר של שקלים בודדים? נראה שרק משוגעים לדבר באמת יהיו מוכנים, בשם העיקרון, להמשיך ולהיאבק בחברות הסלולר שכוחן הרב ויכולותיהן הבלתי נגמרות, מאפשרים להן להתייחס אלינו כפי שהן מתייחסות.
אלה שוויתרו ממשיכים להעשיר את קופות חברות הסלולר כל חודש בכספים לא להם ואילו אלה שהעזו לבטל את הוראת הקבע חשופים בצריח. חברות הסלולר לא ממש מתאמצות לתקן את העוול ללקוח, אך אם מסרב הוא להיות מנוצל, הן מייד מפעילות מנגנון שלם של גביה באמצעות סוללת עורכי דין.
מסרבים לשלם? אין צורך לחשוש מבית המשפט
משום מה, למרות שלחברת הסלולר יש את כל המידע על לקוחותיה, הרי שלא אחת, שדרת עורכי הדין שלה תחפש דווקא קרובי משפחה אחרים, כמו למשל ילדים, הורים, אחיינים וכד', בכדי ליצור לחץ על הלקוח. והיה והלחץ אינו עוזר, הם מנצלים את האפשרות לפנות ישירות להוצאה לפועל ולבקש בקשה לעיקול על סמך הצגת ההסכם עליו הנכם חתומים.
בשלב זה, בדרך כלל הלקוח נבהל וממהר להגיע להסדר, שכן רוב הלקוחות אינם עורכי דין ואינם מודעים לזכויותיהם. כדאי לדעת כי גם אם בוצעה פניה להוצאה לפועל על בסיס הסכם, הרי שבאפשרותכם להתנגד ולדרוש משפט בו תעמוד לכם הזכות להוכיח את צדקתכם.
את ההתנגדות והבקשה למשפט יש להגיש תוך פרק הזמן הקבוע בחוק מיום קבלת המסמכים מההוצאה לפועל ובאמצעות תצהיר מפורט הכולל את פרטי הפרטים של טענותיכם כולל הוכחות והעתקי מסמכים.
היה וראש ההוצאה לפועל ימצא כי יש טעם לפגם בהליך בו נקטה חברת הסלולאר, הרי שידחה את הבקשה של חברת הסלולר. היה ואלה ימשיכו להתעקש הרי שהתיק יגיע לבית המשפט.
משום מה נראה שהלקוח הבודד יבהל מהמעמד, אולם על כולנו לזכור כי בתי המשפט נועדו גם להגן עלינו ולא רק להאשים אותנו והיה ויש ממש בטענותינו, הרי שאין סיבה לכך שנמשיך לוותר ולהעשיר את אלה שיודעים שנוותר להם על כל שיעשו עם חשבון הבנק שלנו.
תתארו לכם מה יקרה אם כל לקוח של חברת סלולר אשר יודע בוודאות שהחברה עושקת אותו יבטל את הוראת הקבע שלו ויתבע את החברה? או לחילופין, יבטל את הוראת הקבע ויעביר תשלום רק על הסכום שהוא חושב שמגיע לחברת הסלולר? החברות אמנם אינן מאפשרות זאת, אבל אולי אם נתחיל לשלוח צ'קים לכתובת שלהם רק על הסכום שאנו מסכימים עליו, הם יתחילו לחשוב אחרת.
מה אתם יודעים על ההסכם שחתמתם?
בכל מקרה, הרי שריבוי אירועים מסוג זה יחייב חשיבה מחודשת של החברה, ולא, היא תגיע למצב בלתי אפשרי בו תזרים הכספים שלה יפגע ופעם אחר פעם תצטרך להבהיר בבתי המשפט הכיצד גבתה סכומים שאינם קשורים להסכם עליו חתמה עם הלקוח.
בטרם כל, על כל אחד מאיתנו לוודא כי עוד לפני חתימה על הסכם כלשהו עם חברת הסלולר, לקבל לידיו הצעה מפורטת הכוללת את כל הפרטים: שם המכשיר הנרכש אם נרכש, עלותו הבסיסית, גובה הזיכוי שניתן בגינו והתנאים לקבלת הזיכוי, תכני החבילה: כמות שיחות לכל הרשתות, כמות שיחות ברשת, כמות ממסרים, האם כלולים שירותי נייוט, או שירותי גיבוי, גודל חבילת האינטרנט אם נרכשה. עלות החבילה, גובה הזיכוי אם קיים , מועד הזיכוי, התנאים לקבלת הזיכוי, אופן התשלום, מועד התשלום, אופן שיטת החישוב – מאיזה יום בחודש לאיזה יום בחודש.
יש לוודא כי על ההצעה חתום נציג חברת הסלולר ולקבל את פרטיו המלאים. במעמד החתימה על ההסכם יש לוודא כי נתוני ההסכם זהים להצעה שניתנה לכם ולא יזיק כלל ועיקר לציין סעיף כי ההצעה הינה חלק בלתי נפרד מההסכם וכי היה ויש פערים בין ההסכם לבין ההצעה הפוגעים בזכות הלקוח, התנאים המפורטים בהצעה הם שיקבעו. לא לוותר על קריאת ההסכם ולשאול את הנציג על כל סעיף שאינו ברור.
ולאחר כל אלה, איך מוזילים עלויות הסלולר?
1. היה ויש לכם מכשיר חכם הרי שניתן להתחבר באמצעות האינטרנט לסקייפ ולנהל שיחות חינם, היה ואופציה זו חסומה דאגו לשחררה.
2. אם השיחה אמורה להיות ארוכה ומרחק הנסיעה מהאדם עימו אתם משוחחים קצר – היפגשו באמצע, זול יותר, נעים יותר ואפשר גם קפה.
3. המשפט "סתם כי בא לי לדבר" נועד להעשיר את חברות הטלפוניה , אין בו ממש.
4. הסלולר יכול להישאר בצד גם ללא שימוש, הוא לא מתקלקל מחוסר שימוש, דברו רק אם אתם צריכים ושיחות קצרות ככל האפשר, אם השיחה מתארכת, שילחו מייל – היום זה אפשרי באמצעות כל מכשיר המחובר לאינטרנט וזול הרבה יותר משיחה או ממסרים ובסוף גם קצר ותכליתי יותר.
5. בהחלפת מכשיר, בדרך כלל אינכם מקבלים זיכוי על הקודם ובפועל הינכם משלמים על שני מכשירים, הימנעו מהחלפה תכופה של מכשירים, אלא אם החברה מזכה אתכם על יתרת עלות המכשיר הישן.
6. מבצעי חברות הסלולר נועדו למכור לכם יותר, תמיד יהיו מבצעים שנראים מעניינים, בחנו אותם היטב טרם מעבר, בחלק ניכר מהם הנכם רוכשים חבילה יקרה יותר עם כמות גדולה יותר של שיחות שאין לכם בהם צורך. רכשו מה שמתאים לכם ולא לחברת הסלולר. אם אתם מדברים 60 דקות אין לכם צורך ב 400 דקות. קניה של 400 דקות תביא לכך שתתחילו לצרוך יותר רק כדי להצדיק את העסקה ו"לנצל" את חברת הסלולר אך בפועל אתם אלה שמשלמים על כך. הם ממש לא מפסידים עליכם.
בעולם בו החופש בידינו, כאשר אנו מקבלים החלטות משמעותיות בכל יום מחדש, אין שום סיבה שנאפשר לגוף זה או אחר לשחק בנו כאוות נפשו.
הכותבת היא מנכ"ל מכללת עדיף, העוסקת בלימודי ביטוח ופיננסים ומנכ"ל "החלק המשלים", העוסקת בייעוץ עסקי והדרכה כלכלית