פיטר מולאן: "הכי הלחיץ אותי לשנות את המבטא"
השחקן והבמאי הבריטי פיטר מולאן מככב ב"סוס מלחמה" של סטיבן שפילברג. בראיון ל-ynet הוא מדבר על האתגר הגדול ביותר שלו בסרט, על עברו כנער עבריין ודאגתו מעולמם התרבותי של הילדים כיום: "החלום שלהם - להיות בריאליטי"
בהתחשב בעברו המפוקפק של פיטר מולאן, קשה להאמין שהוא הגיע לאן שהגיע. מאחורי הבמאי-שחקן הסקוטי בן ה-52 סרטים רבים בכיכובו וכן שיתופי פעולה עם קולנוענים בריטיים מהוללים כמו דני בויל וקן לואץ'. החל מיום חמישי ניתן יהיה לצפות בו גם ב"סוס מלחמה" ובו שיתוף פעולה מאתגר נוסף, הפעם במאי הסרט, סטיבן שפילברג. ולחשוב שפעם, לפני הרבה שנים הוא כמעט ויתר על הכל בגלל החלטה פזיזה כנער מתבגר.
כשמולאן היה נער בן 14 בראשית שנות ה-70 בסקוטלנד, הוא היה חבר בכנופיית צעירים, שפעלה בפרברי גלאזגו. והכל קרה, בגלל שמולאן, בן למשפחה של שמונה ילדים, ספג דחייה על רקע חברתי-מעמדי. "יום אחד באתי לבקר את חבר – בנו של עורך דין, אמו פתחה לי את הדלת ואמרה שאני מתבקש לא לבוא אליו יותר. הייתי ילד טוב, אבל הדחייה הזאת הרסה אותי", שיחזר מולאן בראיון.
מעמד הפועלים שלו
"אחרי המפגש הזה ירדתי מהגבעה, לקחתי פנייה שמאלה במקום ימינה - ואז פגשתי את הילדים הרעים. הם רצו להרביץ לי, אבל אחד מהם זיהה אותי והם הציעו לי להצטרף אליהם", מספר מולאן. "ברגע אחד המעמד הבינוני אמר לי ללכת להזדיין, ואז מעמד הפועלים איים עלי, וגם הציע לי להצטרף אליו. וכך עזבתי את בית ספר, גרתי במקום של הומלסים והסביבה נהייתה יותר ויותר אלימה".
איך המשפחה שלך קיבלה את הצעד הזה והתמודדה עם משובות הנעורים שלך?
"אמי לקחה את זה מאוד קשה. אני הייתי הבן המבריק שלמד היטב, והייתי ההבטחה שלה. אז לא מפתיע שהיא נהרסה, כשהצטרפתי לכנופיה. היא ניסתה לעצור את זה כמה שיכלה, אבל איך אפשר? כשילד בן 14 רוצה לעזוב את הבית, יהיה קשה לעצור אותו פיזית. מה גם שאבא שלי היה אלכוהוליסט שסבל ממחלת נפש. באופן מוזר הכל היה הגיוני, שהגעתי לאן שהגעתי".
אז למה עזבת בסוף את הכנופיה?
"כי הם העיפו אותי. הם טענו שאני משתמש במילים גדולות מדי, ושאני מתוחכם מדי בשבילם – קראתי אז את כתבי קארל מרקס וזה מאוד השפיע עלי. וחוץ מזה הייתי משוגע, רציתי למשל לחבל בתחנת המשטרה. להצטרף לארגון כמו הכנופיה בה הייתי חבר, זה כמו לעשות לעצמך ניתוח במוח: אתה אמור להיות חלק מחברה שלא מכבדת את עולם האקדמיה והאינטלקט. אז עשיתי כאילו אני לא יודע כלום, אבל בסתר קראתי את מרקס וקארל גוסטב יונג. לא דיברתי עם חבריי על מה שקראתי".
יחד עם זאת, מולאן מעיד שהוא נתקל גם בלא מעט קרימינלים אינטליגנטיים. "תתפלא כמה עבריינים יש שיכולים לשנן לך כל סימפוניה של מוצרט, אבל הם לא בהכרח מתגאים בכך ובהתחלה הם שומרים זאת לעצמם", הוא מספר. "יש גם כאלה שמתעניינים בפילוסופיה וסוציולוגיה. ככל שהם מתבגרים ומתפתחים בפשע, והופכים לסוחרי סמים מתקדמים, הם גם מתחילים להתעניין באמנות גבוהה".
עלה על הסוס
בסוף, מולאן מימש את ההבטחה הראשונית, את הציפיות של אמו, והגיע הכי רחוק שיכול להיות מעולם הכנופיות: מולאן נהייה שחקן מבוקש ומשובח, שזכור מסרטיו הראשונים של דני בויל "חברים לרצח" ו"טריינספוטינג", ומשיתוף הפעולה שלו עם קן לואץ' ב"ריף ראף" ו"קוראים לי ג'ו" (עליו זכה בפרס השחקן בפסטיבל קאן 1998). לאחרונה הוא נראה בסרט השביעי בסדרת "הארי פוטר" וב"טירנוזאור" (דרמה חזקה שתוצג בפסטיבל הקולנוע הבריטי), בה הוא מגלם גבר זועם הסובל מהרס עצמי היוצר קשר עם עובדת בחנות צדקה.
גם הפקות הוליוודיות לא זרות לו, כולל "לב אמיץ" עטור האוסקרים, ועכשיו גם ב"סוס מלחמה", העיבוד למחזה עטור השבחים של ניק סטאפורד (המבוסס על ספרו של מייקל מורפוגו). מולאן מגלם את טד, איכר בריטי מרושש וחובב אלכוהול שרוכש סייח מרהיב אך בעייתי, למרות שאין לו כסף, ולמרות כל האזהרות מסביב שמדובר למעשה בבעל חיים חסר תועלת.
כשהאיכר מבשר לרעייתו (אמה ווטסון) קשת היום, שהוא רכש את הסייח, היא מזדעקת. בנם אלברט (ג'רמי אירווין) לעומת זאת מאושר מהרכש החדש, ונקשר אליו. כנגד כל הסיכויים, הבן מצליח לאלפו ורותם אותו לעבודה במשק המשפחתי. כשפורצת מלחמת העולם הראשונה, האב נאלץ למכור את הסוס לרשויות – הסוס מתגייס ויוצא לחזית. הסרט עוקב אחרי ההרפתקאות של הסוס במהלך המלחמה, ואחר קורות משפחתו של אלברט, שלא שכחה לרגע את ידידם האהוב.
"יש משהו מאוד פשוט אך גאוני, אנושי ונכון להראות מלחמה דרך עיניים של סוס", סובר מולאן. "כמו כן, הדמות שלי הרבה יותר מורכבת ממה שהיא נראית. טד נראה קשוח ושתיין, אבל למעשה הוא מסתיר את עברו כלוחם במלחמת הבוּרים, חוויה ששברה את ליבו וגורמת לו להתייסר – הוא סובל מכך מכאב פיזי ונפשי, מה גם שהוא חי בסביבה מדכאת וקשוחה. טד גם מאוד אוהב את בנו אלברט, ומאושר לראות מה שהוא מצליח להשיג עם הסוס".
לכבוד התפקיד, מולאן נאלץ לאמץ מבטא של האזור באנגליה בו הסרט מתרחש. מסתבר שעבור מולאן הסקוטי, זו היתה משימה לא פשוטה. "מאחר ואני מאוד גרוע במבטאים, המשימה הזאת מאוד הלחיצה אותי, יותר מכל דבר אחר בתפקיד הזה", הוא מתוודה. "בכלל הרגשתי, שעלי לצאת לכבוד 'סוס מלחמה' מאזור הנוחות שלי ולשחק בדרך אחרת", הוא מודה.
"שמחתי לגלות שמאוד נעים לעבוד עם סטיבן - הוא שונה מכל הבמאים איתם עבדתי בעבר. הוא בונה את ההופעה שלך טייק אחר טייק. סטיבן הוא גם בחור מקסים ונהניתי מאוד מההפקה הזאת ומהמפגש איתו. הוא תמיד שופע אנקדוטות, וכל הזמן שמעתי ממנו משפטים כמו: 'אני זוכר, כשעשיתי את 'מלתעות', קרה כך וכך, או 'כשביימתי את 'אי.טי', זה וזה אמר כך וכך. עם כזה רקורד, היה לי קשה להתחרות בו עם סיפורים ואנקדוטות משלי".
הפילמוגרפיה של מולאן, כוללת שלושה סרטים עליהם הוא חתום כבמאי: "יתומים" (1998), "האחיות מגדלנה" (2002)שקיבל את "אריה הזהב" בפסטיבל ונציה, ו"נדס" מ-2010, שמבוסס על זיכרונות נעוריו, מהתקופה בה הוא בילה עם אותה כנופיה מפוקפקת.
מאז אותה תוקפה, התבגר מולאן ופיתח תפיסת עולם משלו. הוא מחזיק בדעות מרקסיסטיות והמודעות החברתית-פוליטית מפותחת. לאורך השנים היה היה מעורב בפעולות מחאה רבות,
שיצאו נגד עוולות ואי צדק. הוא יוצר דעתן, שלא נרתע להשמיע את דעותיו, בסוגיות כמו המלחמה בעיראק ובאפגניסטן. בעיקר יש לו השגות על המצב של הצעירים כיום
"יש בהחלט בעיה עם השאיפות של הדור הצעיר", רוטן מולאן. "תשאל כל ילד באנגליה מה הוא הכי רוצה להיות, והוא יגיד לך שהחלום שלו זה להשתתף בתכנית ריאליטי. זה כל מה שהם רוצים. הילדים שלי צופים כל הזמן ב'האח הגדול'. הם רואים שם איך אנשים מתחרים זה בזה, ואיך מנסים לסמן מישהו ולהוציא אותו מהכלל. אני רואה את זה ושואל את עצמי מה המסר? מה זה אומר לילדים? שתתפוס מישהו ותיטפל אליו. זה נורא בעיני, אבל לצערי זו אחת התכניות הכי מצליחות בעולם".