שתף קטע נבחר

 

אין רכבת, האוטובוס לא עוצר: "החיילים נדפקים"

בבוקר יום ראשון הקרוב רבים מחיילי צה"ל יופנו להסעות או שייאלצו לשלם ברכבת. "מצער שהרמטכ"ל הסכים לזה שהחיילים שלו יהפכו לסוג ב' לעומת האזרחים", אמר חייל. בקריות עוד סרבול: האוטובוס לא ייצא מכל תחנות הרכבת. "למה לטרטר?". דובר צה"ל: לא תהיה פגיעה בחיילים

העיכובים והסרבולים על חשבון צה"ל: שבוע לפני כניסתו לתוקף של הסידור החדש, רכבת ישראל פרסמה באתר האינטרנט שלה את טבלת התחנות שבהן יעצרו האוטובוסים בימי ראשון בבוקר עבור חיילים כחלופה לרכבות. בניגוד להבטחות הצבא, מבדיקת ynet עולה כי האוטובוסים לא יאספו חיילים מכל תחנות הביניים. כך למשל, לפי הטבלה, האוטובוסים לא יאספו חיילים מהתחנות בקריית מוצקין ובקריית חיים. גם במודיעין הרכבת אישרו זאת.

 

חיילים ותחבורה ציבורית ב-ynet:

צה"ל ביטל התוכנית: חיילים יסעו ללא הגבלה

מגבילים נסיעת חיילים: 'למה חוסכים על חשבוננו?'

רב-קו בפקודה, סוף לנסיעות החופשיות באוטובוס

 

לאחר פניית ynet הסבירו בצבא כי מדובר בטעות של הרכבת, ואוטובוסים ייצאו מתחנת קריית מוצקין, אך לא מתחנת קריית חיים הסמוכה. 

 

"תחנת הרכבת במוצקין הייתה רחוקה 10 דקות הליכה מהבית שלנו, ומאות חיילים השתמשו בה מדי ראשון בבוקר. למה צריך לטרטר את החיילים עכשיו למרכזית המפרץ?", הגיב בזעם - לפני ההבהרה - הורה מהקריות לשני חיילים המשרתים במרכז הארץ. לדבריו, "בצה"ל נכנעו לגחמות של הרכבת בקלות כדי לדפוק את החיילים, וצה"ל ממשיך לשלם לרכבת על החלופה הביזיונית הזו".

 

"האיחורים יהיו קטסטרופליים". רכבת מרכז בתל-אביב (צילום:  ירון ברנר) (צילום:  ירון ברנר)
"האיחורים יהיו קטסטרופליים". רכבת מרכז בתל-אביב(צילום: ירון ברנר)
 

לפי הסידור החדש, האוטובוסים יעבדו בשיטה של "מלא וסע", כך שהנהג ימתין במשך 30 דקות לנוסעים נוספים, ורק אז ייצא לדרכו. "מה, הם שכחו שבימי ראשון בבוקר העומס הוא גם בכבישים ויעכב גם את האוטובוסים האלה?", תהה ההורה. חיילים שהיו רגילים לקחת רכבת מעתלית או מבנימינה לבאר-שבע, יצטרכו קודם לנסוע באוטובוס, לרדת בתל אביב ולעלות שוב לרכבת בתחנת ההגנה.  

 

הניעה המפרכת בשעות הבוקר בימי ראשון אמורה להפוך ארוכה יותר. "נצטרך לקום מוקדם יותר כדי להגיע בזמן, וגם זה לא יבטיח שלא יהיו איחורים", סיפר חייל שמשרת בחברון וגר במושב בגליל המערבי. בכל מקרה, בימים הקרובים צפוי לצאת מייל לכל המפקדים בצבא ובו הנחיה להתחשב בתקופה הראשונה בחיילים ולא להעניש בגין איחורים.

 

לדברי החייל מהגליל, עד כה הוא נהג לנסוע ברכבת ישירה עד לבאר שבע ומשם להמשיך באוטובוס לקריית ארבע. "מצער שהרמטכ"ל הסכים לזה שהחיילים שלו יהפכו לסוג ב' לעומת האזרחים שלהם כן מגיעה רכבת. ההורים שלנו משלמים על הנסיעה ברכבת עשרות מיליונים בשנה מכספי המסים שלהם, כך שזה מגיע גם לחיילים". 

 

מי שאינו מעוניין לנסוע באוטובוסים ייאלץ לשלם לרכבת מכיסו הפרטי. "אני לא מבינה למה הרמטכ"ל נותן יד להפיכת הצבא לנוח יותר לעשירים", אמרה חיילת אחת בתחנת רכבת מרכז בתל-אביב. "מי שיש לו כסף יוכל לנסוע ברכבת, ומי שאין לו לא יוכל. זה הזוי".

 

חייל נוסף שגר בחיפה ומשרת בתל-אביב אמר שאין בכוונתו לשלם ברכבת, ומבחינתו שהצבא יספוג את האיחור הצפוי. "אני לא עומד לשלם כסף בשביל לנסוע ברכבת וזה מה שכולם צריכים לעשות. אם החיילים יסעו רק באוטובוסים ויאחרו קשה לי להאמין שכולם יקבלו על הראש. האיחורים יהיו קטסטרופליים ובסיסים יהיו פעילים שעה וחצי או שעתיים אחרי הזמן שהם אמורים להיות".

 

פתרונות יצירתיים: אוציא גימלים, אאחר לבסיס

ויש מי שממש לא מתכוון להתעכב בכבישים בשעת העומס בין שש לתשע בבוקר בימי ראשון. "אם תהיה חובה לשלם על מחיר נסיעה לצפון אני פשוט אעלה לרכבת אחרי השעות שבהן חובה לשלם", אמר חייל המתגורר באזור ירושלים ומשרת ליד עתלית. "אין לי ברירה - אני יכול לנסוע באוטובוסים, אבל אם אצטרך להגיע בשעה מוקדמת אני פשוט אגיע אחרי".

 

אבי מנתניה, המשרת באזור נהריה ונוסע לבסיס מדי יום, אמר ש"זו פשוט בושה וחרפה למדינה שחיילים שמשרתים צריכים לשלם כדי למלא את שירותם. אני לא מתכוון לנסוע באוטובוסים, מבחינתי להוציא גימלים". לדבריו, גם ככה המשכורת הזעומה, 350 שקל בחודש, אינה מספיקה לחיילים בסדיר לכלכל את עצמם. "אם הצבא ימשיך לגבול כסף מחייליו ולא יעלה את המשכורת, אף אחד לא ישרת בסוף".

 

רגב לראש אכ"א: זגזגתם בעניין רב-קו

נושא ההסעות עלה היום גם בישיבת ועדת העבודה והרווחה של הכנסת שעסקה בהסדרי שכר ואופק שירות למשרתי הקבע. חברי כנסת מתחו ביקורת על ראש אגף כוח האדם בצה"ל, האלופה אורנה ברביבאי.

 

תוקפים את ראש אכ"א, היום בדיון בכנסת

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

ח"כ מירי רגב (ליכוד) אמרה לה: "במקום ששר הביטחון והרמטכ"ל יהיו ועד עובדים לחיילים, הוועדה הזאת משמשת להם כוועד עובדים. ראש אכ"א צריכה לצאת להגנת החיילים שלא ייסעו באוטובוסים וטרמפים, עלייך לעשות הכול. אתם יכולים לעמוד בעלות של 20 מיליון שקלים. זגזגתם בעניין רב-קו. אני מצפה ממך שתלכי לרמטכ"ל ותשנו את ההחלטה הלא ראויה הזאת".

 

ח"כ משה (מוץ) מטלון מישראל ביתנו תקף גם הוא את הצעדים האחרונים. "לא יעלה על הדעת שחיילים לא ישבו ברכבות בחינם. זה ינציח את הפערים החברתיים ורק מי שיוכל לשלם על נסיעות יעשה את זה. לאיזה אבסורד הגענו שחברי הכנסת צריכים לפנות לרמטכ"ל?". ברביבאי עצמה בחרה שלא לענות לחברי הכנסת ולא התייחסה לנושא. 

 

דובר צה"ל: מתחשבים בעומסים

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לאחר בחינת סוגיית הנסיעה ברכבות בימי ראשון על-ידי משרדי הממשלה השונים ורכבת ישראל, פנתה רכבת ישראל בפנייה לצה"ל להוריד את העומס ברכבות בימי א' בין השעות 06:00-09:00 בבוקר לרווחת אזרחי ישראל המשתמשים ברכבת, לאור חשיבות הנושא ולאחר שרכבת ישראל העמידה חלופות ראויות.

 

"על פי התוכנית, בימים הנ"ל תעמיד רכבת ישראל 300 אוטובוסים אשר יסיעו את חיילי צה"ל מתחנות הרכבת השונות ברחבי הארץ ליעדם. אוטובוסים

 אלה יאפשרו לחיילים לנסוע בישיבה בנוחות ובבטחה ובמקביל יקלו על העומס בקווי הרכבת. בצה"ל מבקשים להבהיר כי התוכנית אינה נובעת משיקול כלכלי אלא נובעת מתוך התחשבות ומעומסים הקיימים ביום זה.

 

"לא צפויה כל פגיעה בחיילי צה"ל. כל ניסיון לייצר דיון ציבורי אודות הפגיעה לכאורה בחיילי צה"ל, מהווה פרשנות שגויה למציאות ולהחלטות המטה הכללי שלא לפגוע בתנאיהם של חיילי צה"ל. בצה"ל ימשיכו לבחון גם בעתיד אפשרויות שונות להתייעלות, אך רווחת חיילי צה"ל והבטחת תנאיהם עומדת מעל הכול".

 

בהכנת הידיעה השתתף עומרי אפרים
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לא כולם מתכוונים לנסוע באוטובוס
צילום: מוטי קמחי
החיילים יהפכו לסוג ב'? רב-אלוף בני גנץ
צילום: עטא עוויסאת, ידיעות אחרונות
מומלצים