וילנאי על הרכבת: "יריקה בפרצוף של החיילים"
השר להגנת העורף וסגן הרמטכ"ל לשעבר תקף בשיחה עם ynet את הסידור החדש של הרכבת לפיו חיילים נאלצים לשלם. "אסור שחיילים עשירים ייהנו מכלי תחבורה נוח ומהיר יותר". אחרי 9 הנסיעה שוב חינם, והעומס חזר. חייל מהצפון סיפר ש"התפלח" כי להוריו אין כסף
השר להגנת העורף, מתן וילנאי, שכיהן בעבר כסגן הרמטכ"ל, אמר הבוקר (יום א') ל-ynet בעקבות המעבר של החיילים מהרכבת לאוטובוסים כי "זו יריקה בפרצוף של החיילים. אפנה לשר התחבורה בדרישה להחזיר את המצב לקדמותו". אלפי חיילים לא הורשו הבוקר לראשונה לנסוע בין 6:00 ל-9:00 ברכבות בקווים שבין תל אביב לצפון. חלקם בחרו לשלם מכיסם, רבים אחרים השתרכו באוטובוסים המיוחדים. עם זאת, אחרי 9:00 הרכבות מהצפון שבו להיות עמוסות.
החיילים עוברים לאוטובוס - כותרות אחרונות ב-ynet:
- חיילים משלמים ברכבת: "יש חיילים סוג ב' וסוג א'"
- הורים יפגינו הבוקר: "לצבא לא אכפת מהחיילים"
- ח"כים על הסדר הרכבת: חיילים ישלמו על כדורים
לדברי וילנאי, "מדובר בפגיעה קשה בחיילי ולוחמי צה"ל, ורכבת ישראל צריכה לספק פתרונות אחרים כמו הוספת קרונות ולא פתרונות קלים על גב החיילים. זו תופעה שגם פוגעת וגם אסורה שחיילים עשירים נהנים מכלי תחבורה נוח ומהיר יותר".
מנתונים ראשוניים שנאספו בצה"ל עולה כי מתוך כ-15 אלף חיילים שעושים דרכם בימי ראשון לבסיסים, כ-12 אלף הושפעו מביטול הנסיעה חינם ברכבות. מביניהם, כ-7,000 השתמשו בשירותי האוטובוסים החלופיים, אחרים חיכו כנראה לרכבות שאחרי 9:00, ואחרים העדיפו לשלם. מרכבת ישראל נמסר לעומת זה כי "מסיכום עדכני עולה כי עד עתה הופעלו 260 אוטובוסים אשר הסיעו כ-10,000 חיילים ליעדיהם".
הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, אמר כי בצבא יבדקו את הסידור החדש ויפיקו לקחים. "אנו בודקים את התהליך בצורה מסודרת", אמר גנץ בוועדה לביקורת המדינה בכנסת. "נתחקר את התהליך במהלך השבוע ונמשיך לפקד על צה"ל תוך שאנו מתחשבים בצרכי החיילים ובצרכי המערכת".
"אני לא מאמין שקמתי כל כך מוקדם", אמר חייל מהצפון שתפס את הרכבת של 5:50 מקרית מוצקין לבאר שבע. "ישנתי 45 דקות בלילה כדי להספיק לרכבת הזו שהייתה מפוצצת. כל החיילים של הצפון קמו מוקדם". לדבריו ביום רגיל הוא היה יוצא בשש וחצי, "למזלי אני עכשיו בקורס וצריך להגיע לדרום רק פעם אחת". חייל אחר שסיפר כי נאלץ לקום בארבע וחצי הוסיף: "אני מקווה שזה לא ימשיך ככה".
לעומת חיילים רבים שסיפרו כי שילמו מכספם כדי לנסוע ברכבת בשעות הבוקר, לא כולם מסוגלים לכך. טירון בתותחנים שגר בצפון סיפר כי "התפלח" לרכבת כדי להגיע בזמן לבסיס בדרום. "אנחנו לוחמים, נותנים שלוש שנים מהחיים לצבא, כשאין רכבת זה קשה. אני מרוויח ארבע מאות שקל לחודש וזה לא מכסה את עלויות הנסיעה". הוא סיפר כי הוריו גרושים ולא מסוגל לעמוד בהוצאה, "אם אצטרך לשלם על הרכבת פשוט אשאר בבסיס".
מערך האוטובוסים שהעמיד הצבא לרשות החיילים במקום הרכבות, היה כצפוי הרבה פחות נוח לחיילים מאשר הרכבת המהירה. בני, תושב אורנית, המשרת בבסיס צה"ל ברמת אביב, נאלץ להחליף שני אוטובוסים על מנת להגיע לבסיס. "בדרך כלל ההורים שלי מקפיצים אותי לתחנת רכבת, והיא מגיעה סמוך לבסיס, אבל עכשיו המסלול החדש לוקח יותר זמן ופחות נוח".
חייל גולני סיפר שבדרך כלל הוא עולה על הרכבת מת"א לבנימינה, "אבל עכשיו אני צריך לקחת אוטובוס לחיפה ומשם עוד אוטובוס ואם אני אאחר חבל לי על הזמן. מה זו ההחלטה הזאת? למה אני צריך לשלם מהכסף שלי כדי להגיע בזמן?".
גם חייל גבעתי שיצא מחיפה לבאר שבע חש מבולבל הבוקר. "לא בדיוק הסבירו לי לאן אני צריך ללכת. זו תחושה שזורקים עלינו, שלציבור לא אכפת מאיתנו ולא מעריכים את מה שאנחנו עושים".
אחרי 9 שב העומס: "דופקים את החברים בבסיס"
לאחר השעה 9 שב העומס לרכבות, וחיילים שניסו להימנע מתשלום ברכבת עשו את דרכם באיחור לבסיסים. חייל מאזור המרכז שנסע לנהריה אמר שהוא מרגיש שלא נותנים לחיילים את הכבוד המינימלי. "גם ככה אנחנו אוכלים חצץ מכל דבר, אז גם ברכבת דופקים אותנו? אם דופקים אותי אז גם אני אדפוק את הצבא ואישן עוד שעה בבוקר ואגיע באיחור אבל בחינם.
הם לא מבינים בצבא שהאיחור הזה דופק רק אותם".
חיילת נוספת בשם קארין שנסעה אף היא צפונה אמרה שאינה מוכנה לשלם. "חיילים לא אמורים לשלם. אני אעשה כל מה שאני יכולה בשביל להגיע לרכבת אחרי 9:00 ובאיחור לבסיס".
חייל נוסף שהגיע לרכבת אחרי 9 הסביר שהוא מרגיש מקופח. "בצבא וברכבת לא מבינים שההסדר הזה מוריד את המוטיבציה לשרת". לדבריו, "אין לי ברירה, אני לא מתכוון לנסוע באוטובוסים שמציבים ברכבת. זה דופק את המערכת, במקום להגיע ולהחליף את אלו שסגרו שבת".
חייל אחר סיפר שגם לו לא היה כוח "להיסחב באוטובוסים, פשוט אמרתי לבסיס שיש לי הפניה לרופא אבל לא באמת הייתה לי".