אשתי רוצה להתנדב להיות אם פונדקאית. מותר?
שאלה:
אני ואשתי מכירים זוג שהאשה קטועת רגל, בעקבות מחלת הסרטן, וכמו כן, יש לה גידולים ברחם ואינה רשאית להיות בהריון. אשתי רוצה להתנדב להיות אם פונדקאית עבורם, ללא תגמול כספי (לנו יש כבר ילדים). שמענו שיש בזה שאלות הלכתיות וכי הרב עמאר התיר. מה דעת אחרים בנושא? ואיך ניתן להסתדר עם החוק? (מודיעין)
תשובה:
הפוסקים האוסרים את הפונדקאות באשר היא מתייחסים לכל ההפריה המלאכותית כהתערבות במעשה בראשית. המתירים רואים באפשרות הפונדקאות פיתוח רפואי שלא שונה במהות מכל התקדמות רפואית שמאפשרת למין האדם בעולם להמשיך חיים ובריאות, במקום שבדורות עברו המציאות היתה אכזרית ביותר.
אמנם כמו בכל תחום ברפואה גם נושא הפונדקאות חייב להיות מוגבל בכללי אתיקה והלכה: מיהי אם התינוק ההלכתית - בעלת הביצית או האם שברחמה מתפתח העובר? האם יש היתר לגבר לתרום זרע שיהיה נקלט ברחמה של אשה הנשואה לאיש אחר? האם קיימים בעניין זה איסורי ממזרות? האם הילד/ה הנולד/ת יוּתר באחיו/אחותו מאמו הפונדקאית, או מבעלת הביצית? ועוד כהנה וכהנה שאלות.
כיום מקובל לפסוק כי אשה נשואה יכולה לקבל תרומת זרע ולהיות אם פונדקאית בלא לעבור על איסורי אשת איש. עם זאת, ייחוס
הנולד נקבע לחומרא – אסור לו להינשא הן לקרובי תורמי הביצית והזרע והן לקרובי האם הפונדקאית והוא נחשב לחומרא כבן של שתי האמהות.
ובכל מקרה, חוק הפונדקאות אוסר לאשה נשואה או קרובת משפחה של תורמי הביצית והזרע להיות אם פונדקאית לתורמים. לכן, אף אם במקרה שבו אנו עוסקים כאן יהיה מותר הלכתית לבצע תרומת זרע, החוק במדינה אוסר זאת מסיבות של אתיקה וכדומה.
הייתי ממליץ, לכן, ללוות את בני הזוג במסע משותף לעמותה העוסקת בתחום בהבטים הרפואיים והחוקיים ולתת להם את כל התמיכה הנפשית שהם כל-כך זקוקים לה, ולאתר את הפתרון הנכון הלכתית וחוקית לפונדקאות אם רצונם בכך (משיב: הרב חייים אירם).