שתף קטע נבחר

טיפים לטיפה פחות דלק

יצרני הרכב משקיעים מאוד בפיתוח מערכות שנועדו לחסוך בדלק. אבל גם לכם הנהגים יש תפקיד. בנהיגה מבוקרת, תחסכו לא מעט דלק, כלומר לא מעט כסף. להלן טיפים שיעזרו לכם לשמור גם על הכיס

לא בטוח שהסביבה מודעת לכך, אבל יצרני הרכב משקיעים הרבה מאמץ כדי לשמור עליה. כן, מדי שנה הם משקיעים הון עתק בפיתוחים של מערכות שנועדו לחסוך בדלק: מנועים היברידיים, מנועים קומפקטיים עם מגדשי טורבו, תיבות הילוכים בעלות 6 , 7 ו-8 הילוכים, תיבות הילוכים רובוטיות כפולות מצמדים, מערכות Start/Stop ועוד.

  

 

אבל היצרנים הם רק חלק מהסיפור. במקביל להשקעה שלהם, לנהגים יש השפעה לא פחותה בצריכת הדלק של הרכבים. שם המשחק: מודעות.

 

תזכורת: חיסכון בדלק לא רק יביא לחיסכון של כסף אלא גם יקטין את זיהום האוויר. ואם זו לא סיבה טובה לרתום למשימה את שי מוסקוביץ, מנהל המחלקה הטכנית בקבוצת צ'מפיון, ולהגיש לכם מספר טיפים שיסייעו לכם לחסוך בצריכת הדלק אז מה כן? בבקשה:

 

מעטו בנסיעות קצרות – חימום המנוע של הרכב דורש כמות דלק גבוהה מאוד אשר יכולה להגיע עד לליטר אחד לכל 4 ק"מ! המשמעות: ריבוי נסיעות קצרות תגדיל את תדירות הביקור שלכם אצל המתדלק. אגב, שמועות עקשניות אומרות שיש לכם זוג רגליים. מומלץ (וחסכוני!) להשתמש בהן.

 

מטען חורג – עם יד על הלב: מתי בפעם האחרונה נפטרתם ממטען העודף בתא המטען? מסתבר שזה משתלם. מאוד. אליך, מוסקוביץ: "תוספת משקל של 50 ק"ג מיותרים תעלה את צריכת הדלק של הרכב שלכם בעד 2%, לכן מומלץ להוציא ציוד מיותר מהרכב". נו, לא תרוקנו?

 

מיזוג – כשמוסקוביץ עומד על קצות האצבעות, הוא כבר רואה את הקיץ. לכן הוא מסביר: "בחלק גדול מהרכבים קיימת בקרת אקלים אלקטרונית או חצי אוטומטית. מערכות אלו יודעות לווסת בצורה טובה מאוד את טמפ' חלל הרכב בעזרת שליטה על מדחס המזגן, דבר שיקטין את העומס שהמדחס מפעיל על המנוע. הורדת העומס על המנוע תביא לחיסכון בצריכת הדלק". עכשיו הוא עובר לפסים פרקטיים: "אוורור הרכב לפני הנסיעה ונסיעה קצרה עם חלונות פתוחים יורידו את הטמפרטורה ברכב בצורה משמעותית. בנוסף קבעו את טמפרטורת המזגן על 21 או 22 מעלות צלזיוס ותנו לבקרה לבצע את שאר העבודה". עכשיו רק נשאר שיתחמם קצת בחוץ.

 

צמיגים "ירוקים" – ע"פ נתוני יצרני הצמיגים שימוש בצמיגים בעלי התנגדות נמוכה לגלגול יכול להביא לחיסכון של עד 4% בצריכת הדלק. החל מנובמבר האחרון מחייבת התקינה האירופאית את יצרני הצמיגים לסמן את רמת החיסכון בדלק של הצמיגים, כך שניתן יהיה להשוות בקלות בין הצמיגים את רמת החיסכון בדלק. כאשר נדרש להחליף צמיגים בקשו מהצמיגאי (אהבתם?) צמיג "ירוק" בעל התנגדות נמוכה לגלגול - הוא יעריך את זה. ואם לא הוא, אז כדור הארץ. קצת פחות מתגמל רגשית ברמה המיידית, אבל לא פחות חשוב.

 

לחץ אוויר בצמיגים – מוסקוביץ מסביר לנו שנסיעה בלחץ אוויר נמוך מהמומלץ תגרום לעליה בהתנגדות לגלגול. ככלל, ירידה של 10% בלחץ האוויר תביא לעליה של סדר גודל של 1% בצריכת הדלק שלכם ולכן הקפידו לבדוק לחץ אוויר בצמיגים באופן קבוע ואף למלא ללחץ, המוגדר על ידי היצרן, עבור רכב עמוס. היי, זה רק כמה מטרים ממשאבת הדלק, ומצריך יציאה מהאוטו. אנחנו מחשיבים את זה כפעילות גופנית.

 

נהיגה רגועה ומחושבת – אמרנו למוסקוביץ שקשה לשנות את הנהג הישראלי האגרסיבי, אבל הוא מהפכן מלידה. מוסקוביץ: "נסיעה אגרסיבית במהירויות גבוהות, האצות ובלימות חזקות, מעברי מסלולים ועקיפות, כל אלו מגבירים את צריכת הדלק בצורה משמעותית. לכן צאו לדרך מוקדם יותר ונהגו בצורה רגועה. הקפידו לא לבצע האצות ובלימות חדות, עשו שימוש בבקרת השיוט במידה וקיימת, ונסו לצפות מראש את הדרך כך שתוכל להאט ולהאיץ בצורה הדרגתית". תרגום שלנו: שימו על עצמכם חיוך ותירגעו. האגרסיות שלכם צורכות דלק ועולות לכם ים של כסף ובריאות.

 

גלישה- מתי בפעם האחרונה נסעתם עם צריכת דלק של 0 ליטר ל- 100 ק"מ? ובכן כאשר מרימים את הרגל מדוושת ההאצה הזרקת הדלק למנוע מפסיקה לגמרי והרכב ממשיך לגולש בעזרת כוח ההתמדה שלו. הטיפ הזה מצוין בזמן נסיעה בירידות ובגלישה לפני רמזור אדום. ככול שתשחררו את דוושת ההאצה מוקדם יותר תחסכו יותר דלק.

 

העלאת הילוכים מוקדמת – העלו הילוכים מוקדם ככול שניתן. ברכבים עם תיבות הילוכים ידניות ניתן לעבור מהילוך ראשון לשני כבר לאחר שהרכב עבר מרחק של מספר מטרים בודדים. אל תפחדו לדלג על הילוכים, 50 קמ"ש בהילוך חמישי לא מהווה בעיה למרבית הרכבים כיום. ברכבים עם תיבות הילוכים אוטומטיות הימנעו מלבצע קיק-דאון ותנו למחשב לבצע את שאר העבודה.

 

רכישת רכב חדש – קונים רכב חדש? ברכות. שימו לב למספר נקודות בנוגע למנועים ותיבות ההילוכים:

מנועי בנזין קטנים וחסכוניים – לפעמים פחות זה יותר. למשל, בגזרת המנועים. מסתבר, שמנועים קטנים בנפחים של 1.2 ו- 1.4 ליטר בעלי מגדשי טורבו, כדוגמת מנועי ה- TSI של קבוצת פולקסווגן, יודעים להפיק הספקים ומומנטים העולים על אחיהם הגדולים (מנועי ה- 1.6, 1.8 ו-2.0 ליטר האטמוספריים) תוך צריכת דלק נמוכה יותר. שימוש ברכבים המונעים במנועים אלו וברכבים בעלי מנועים היברידיים יביא לחיסכון נוסף בצריכת הדלק שלכם, ואת זה אנחנו וכבר די בטוחים שאתם אוהבים.

 

תיבות הילוכים – יום אחד גם אנחנו נהיה גברים כאלה, שכשהם מדברים על תיבות הילוכים, העיניים שלהם נוצצות. בינתיים, יש לנו את מוסקוביץ: "ככל שלתיבת ההילוכים יש יותר הילוכים כך יחסי ההעברה יהיו אופטימאליים יותר ויאפשרו חיסכון נוסף בצריכת הדלק. תיבות בעלות 6 ו-7 הילוכים הפכו נפוצות. תיבות רובוטיות כפולות מצמדים כדוגמת DSG של קבוצת פולקסווגן משלבות ביצועים וחיסכון בצריכת הדלק, כמו בתיבות ההילוכים הידניות יחד עם הנוחות של התיבות האוטומטיות הקונבנציונאליות ומאפשרות חיסכון בצריכת הדלק של עד 20% בהשוואה אליהן". מה נגיד, כל מילה בסלע.

 

מערכת Start/Stop – טוב, עכשיו העיניים של מוסקוביץ נוצצות מעצב, מאחר והגענו לטיפ האחרון. הערכה אומרת שבממוצע (שימו לב שהורדנו את הגרשיים, בכל זאת, גם אנחנו פה), כ- 10% מתצרוכת הדלק נצרכת בזמן עמידה. מערכת הבקרה ע"פ תנאים שנקבעו מראש דואגת לכבות את מנוע הרכב בזמן עצירה ומפעילה אותו שוב עם שחרור דוושת הבלם ע"י הנהג.

 

עד כאן חברים. מה שבטוח, אם קראתם עד הטיפ הזה, לא בטוח שתראו את המתדלק שלכם בקרוב. קצת עצוב, אבל מאוד חסכוני, 'ירוק' ומשתלם.

 

 

 

עוברים לנהיגה ירוקה
מומלצים