שתף קטע נבחר
 

האם הבאגי של עופר אבניר מסוכן לשימוש?

חברת טרקטורוני בית שמש טוענת כי רכבי באגי סיניים שרכשה מעופר-אבניר, מסוכנים לשימוש. עופר אבניר: הבעיה בטיפול לקוי ושטיפה במים

האם רכבי באגי שהביאה לארץ חברת עופר אבניר מסוכנים לנהיגה, או שהשימוש והטיפול על-ידי הלקוח שרכש אותם - טרקטורוני בית שמש - היה לקוי וגרם להשבתתם? נראה כי מי שכנראה יאלץ להכריע בנושא יהיה בית המשפט. שכן טרקטורוני בית שמש הגישו תביעה נגד עופר אבניר, ובה טוענת החברה כי כלי הרכב שסופקו לה אינם בטיחותיים, ובשל איכותם הירודה אינם ראויים לשימוש. עוד טענה כי הכלם גרמו לה לפגיעה במוניטין, ולהפסדים כספיים.

 

עוד בערוץ הרכב של ynet:

 

 

 (צילום: טרקטורוני בית שמש) (צילום: טרקטורוני בית שמש)
(צילום: טרקטורוני בית שמש)

 

חברת עופר אבניר מייבאת לארץ רכבי באגי מתוצרת חברה סינית בשם NBLuck, עם תג-מחיר מאד אטרקטיבי ביחס למתחרים. כלי הרכב משווקים כאן עם מנוע 300 סמ"ק, או 500 סמ"ק בגרסת 4X2 ו-4X4. באתר היבואנית מוגדר ה-500 סמ"ק 4X2 כ"רכב שטח מלהיב להרפתקנים שרוצים להרגיש את השטח בבטיחות והנאה מרביים". ה-4X4 מוגדר שם כ"רכב לעבירות מיטבית בכל שטח, להרפתקנים שרוצים ליהנות בבטיחות". האומנם?

 

טרקטורוני בית שמש היא חברה שמפעילה אתר לטיולי שטח בנהיגה עצמית באזור בית שמש, ביערות האזור, בלווי מדריכי החברה ובשבילי קק"ל. לפני מספר חודשים רכשה מעופר אבניר שישה רכבי באגי (4 כפולי הנעה, 2 עם הנעה אחורית) כדי להשתמש בהם לסיוריה. אגב, עופר אבניר הציעה למשה ברזל, בעליה של חברת הטיולים, לרכוש את הכלים במקום יחידות עם מנוע 300 סמ"ק שנרכשו כבר, והתגלה כי אינם מתאימים.

 

לטענת ברזל, תוך זמן קצר התברר לחברה שגם הכלים החדשים היו מקח טעות. "הוצאנו סיורים לשטח אבל הכלים החלו להיתקע. התברר כי הריתוכים של הכלים לא מספיק חזקים. סיורים בני שעה וחצי נמשכו שש שעות כי הכלים נתקעו בשטח. נאלצנו להוציא רכבי חילוץ, וסיורים שתוכננו נדחו ואף בוטלו. נגרמה לנו פגיעה קשה במוניטין והפסד כספי גדול.

 

"כאשר פנינו לעופר אבניר ודרשנו פיצוי על הנזקים, נבדקו הכלים על-ידי צוות טכני של עופר אבניר, והובטח לנו כי הבעיות יטופלו. אלא שאלה רק הלכו והחריפו", טוען משה ברזל. "כעת דרשנו לבטל את העסקה ולקבל בחזרה את הכסף, שכן נאלצנו לרכוש כלים אחרים במקום אלה שקרסו. בעופר אבניר סרבו", מוסיף ברזל.

 

בעקבות כך פנתה חברת טרקטורוני בית שמש למהנדס ערן דובדבני, כדי לקבל חוות דעת על הכשלים בכלים. הדו"ח שכתב היה חד-משמעי:"האירוע בו מדובר הינו סדרה של כשלים שהתגלו בשישה כלי רכב, עד כדי חוסר יכולת לעשות בהם שימוש מסחרי ראוי". בליקויים שמצא: גומיות הגנה (גרמושקות) קרועות, ציר אחורי שבור, שבר בשלדה, מערכת חשמל לא תקינה, כבלי דוושת תאוצה קרועים או תפוסים ומסרק הגה שנשבר.

 

עוד מצא כי מערכת בלימה לא יעילה, קפיצים שבורים במערכת הפליטה, שבר בתושבת עליונה של בולם זעזועים אחורי, מתנע מחליק. בנוסף נמצאו בחלק מהכלים תושבות בולם זעזועים אחורי עקומות, וסדק רחב בשלדה. ממצא נוסף של הבדיקה העלה כי בחלק מהכלים חוזקה תושבת בולם הזעזועים האחורי בריתוך של לוחית נוספת, תיקון שבוצע בכלים על-ידי היבואן עצמו.

 

דובדבני ניסה לגלות מי היא החברה הסינית המייצרת את הכלים הללו, ובדיקה העלתה כי מדובר ביצרן סיני שהחל לפעול בשנת 2008 ומעל 90% מתוצרתו מיועדת לייצוא. עוד ציין בבדיקה שערך כי כלים אחרים שטרקטורוני בית שמש מפעילה, בהם 22 טרקטורונים של קימקו (אף הם מבית עופר אבניר) ותשעה רכבי באגי של PGO, נמצאים בעבודה יומיומית וללא בעיות.

 

סיכום הדו"ח, כפי שניתן לצפות, שחור משחור: "איכות הריתוכים של השלדה בכלי הרכב נמוכה, אין רציפות בריתוכים והמילוי אינו שווה לאורך תפר הריתוך. תיקוני תושבות בולמי הזעזועים באמצעות ריתוך לוח נוסף מעיד שגם היצרן סבור כך". עוד ציין כי חלק מהליקויים מהווים סכנה בטיחותית חמורה. נמוכה, אמינות אפסית ובעיות בטיחות של ממש עד כדי סיכון".

 

לאחר שקיבלנו את הממצאים, החלטנו להעבירם לקבלת תגובה מחברת עופר אבניר. זו החליטה לפנות למומחה מטעמה - המהנדס דוד נמרי, מומחה בעל שם בתחום הרכב. בנוסף הפנתה אותנו היבואנית לדו"ח בדיקה - חיובי מאד - של הטכניון, שאכן אישר את יבוא הבאגים הסיניים לארץ.

 

גם המהנדס דוד נמרי קבע - לאחר שנהג בבאגי שהועמד לרשותו - כי "לא מצאתי שום בעיית בטיחות והכלי מתאים לייעודו. למעשה, נמרי סותר חלק ניכר מהמסקנות אליהן הגיע דובדבני. הוא מציין כי בדק את הכלים הפגומים שנמצאים בחזקת טרקטורוני בית שמש, ומצא כי הם זקוקים לטיפול ולמספר תיקונים לא-משמעותיים - "לדעתי המקצועית שהיא כדעת מעבדת הטכניון, הכלים בטוחים לשימוש".

 

עם זאת, נמרי מציין כי "רכבי השטח האלה מיועדים לשמש כרכב פנאי, כאשר הנסועה הממוצעת שלהם היא כ-1,500 ק"מ בשנה. כאשר הם בשימוש חריג כמו בהשכרה ושימוש רב, וכאשר מיומנות המשתמשים נמוכה, בהחלט יתכן שכמות התקלות תגדל בהתאם". להזכירכם, עופר אבניר משווקת את הכלים תוך הבטחה כי מדובר ב"רכב שטח מלהיב.. לעבירות מיטבית".

 

נמרי מייחס את תקלות במערכת החשמל לשטיפה לא ראויה במים, על הגומיות הקרועות הוא אומר ש"יש להחליפן בגומיות שאינן נקרעות", על השברים הוא טוען כי נגרמו עקב "שימוש אקסטרים". גם דוושת התאוצה התפוסות סבלו להערכתו משטיפה במים וקיטור. נמרי לא מצא בעיה בריתוכים וגם לא בעובי הצנרת. ומה הוא אומ על ההשוואה לכלים אחרים? לדבריו, הכלים של PGO יקרים משמעותית ובנויים לעמידות גבוהה יותר. הוא כן מציין בסיכום דבריו כי הכלים הסינים נופלים באיכותם מכלים של יצרנים גדולים ומוכרים יותר, ולא נועדו לעבודה קשה ורצופה כמו זו הנדרשת מהם בחברת הטיולים של טרקטורוני בית שמש.

 

ומה עכשיו?

 

משה ברזל מטרקטורוני בית שמש אמר בתגובה: "אם הטיפולים שלנו בכלי המשמשים אותנו לא מספיק טובים, מדוע התקלות לא הופיעו בכלים אחרים, אלא רק באלה של היצרן הסיני? האחרים עוברים את אותן שטיפות ונוסעים באותן דרכים. ברזל גם מזכיר כי פרסומי עופר אבניר באר לייעוד הכלים, אינו עולה בקנה אחד עם הממצאים, הן של המומחה מטעמו, והן של המומחה מטעם היבואנית.

 

עדכון (27.2): בחברת עופר אבניר ביקשו להגיב פעם נוספת לדבריו של משה ברזל, וציינו כי האחרון התרשל בטיפול השוטף, באופן הפעלת הכלים והדרכת הלקוחות לשימוש נכון; פעל בניגוד להוראות יצרן, להוראות היבואן, גרם לנזקים בכלים וכעת מנסה להשית נזקים אלה לפתחה של עופר אבניר. לדברי היבואנית, חוות הדעת של המהנדס מטעמם מחזקת ומוכיחה זאת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: טרקטורוני בית שמש
הטרקטורון הסיני - עמיד או לא?
צילום: טרקטורוני בית שמש
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים