בתפקיד דארת' ויידר: ג'ורג' לוקאס
דווקא ג'ורג' לוקאס, שברא את "מלחמת הכוכבים", הפך לשנוא נפשם של מעריצי הסדרה. למה? כיוון שהוא מתעקש לתקן אותה, ושום דבר לא מקולקל. וכשהוא מוציא את "אימת הפנטום" בתלת ממד, הם מתמרדים עם גרסה כאוטית משלהם למקור
לפני זמן רב, בגלקסיה רחוקה רחוקה - ארצות הברית של 1977, ליתר דיוק - חווה עולם הקולנוע סופרנובה: "מלחמת הכוכבים" יצא לאקרנים ושינה את הדרך בה עושים סרטים, ולא פחות מכך, את הדרך בה צופים בסרטים. ג'ורג' לוקאס, אז קולנוען צעיר וחצוף, הימם את הקהל כשלקח אותו לטיול בעולם בדיוני, אך בר קיימא - לפחות על המסך. וגם בתודעה, בה נשארו לוק, ליה, האן סולו, צ'ובקה, אובי וואן קנובי, הרובוטים R2D2 ו-C3PO, ודארת' ויידר חקוקים עד עצם היום הזה.
- איפה הם היום: כוכבי הטרילוגיה הראשונה של "מלחמת הכוכבים"
- מלחמת המיותרים: דמויות שצריך להגלות מהגלקסיה
הטריילר המקורי של "מלחמת הכוכבים" מ-1977
יותר משלושה עשורים אחרי אותו פלא קולנועי ושני סרטי ההמשך שהגיעו בעקבותיו, "האימפריה מכה שנית" ו"שובו של הג'דיי", הפרנצ'ייז של "מלחמת הכוכבים" נוכח ובוהק כסייף אור בתרבות העכשווית. מדובר באבן דרך בתרבות הפופולרית, לא פחות, ולבטח הטקסט הקולנועי המצוטט ביותר.
לוקאס ואנשי השיווק של חברת ההפקה שלו לוקאספילם זכו לחיזוק משמעותי בכיבוש הקהל - גם זה שלא ידע את "מלחמת הכוכבים" המקורי - עם השקת שלל מוצרים ברוח הסאגה, והפקת משחקי מחשב, סדרות אנימציה ואף סדרת טלוויזיה בלייב-אקשן הנמצאת בעבודה, וגם הוצאות חוזרות ונשנות של סרטי הטרילוגיה הראשונה, הוצאתה של הטרילוגיה השניה (להלן הפריקוולים), וביניהם גם "אימת הפנטום", שעולה על האקרנים מחדש בלבוש תלת ממד (והמשך כמובן יבוא).
אבל על אף שהיקום הזה ממשיך להתפשט, אין בו שקט ושלווה. ממש כמו ב"מלחמת הכוכבים", קמה לה ברית של מורדים, שיוצאים נגד האימפריה הגלקטית של לוקאס. הם רואים בו רודן מהזן של דארת' ויידר, שהתפתה לעבור לצד האפל אותו הגה בעצמו. מיוצר מקורי שנלחם במכונה ההוליוודית המשומנת בשנות ה-70 וה-80, הוא הפך לאיש עסקים ממולח בפני עצמו. הוא נשבה בקסם הכסף ותאוות הכוח - ממש כמו אנקין סקייווקר.
מלחמת המעריצים של מלחמת הכוכבים
הגישה המסחרית של לוקאס, הניסיון שלו לנצל עד תום את גיזת הזהב שלו בהעתקים שונים ומשונים שלה, נתפסים על ידי המעריצים של "מלחמת הכוכבים" כבגידה. השינויים והעדכונים שנעשים לטענתם רק לצורך השינוי ("אם שוב דבר לא מקולקל, למה לתקן אותו?" הם שואלים), הדיגיטציה של הסרטים מול העלמתם של אלו המקוריים, האכזבה מהפריקוולים ועיצובם כסרטי ילדים - כל זאת ועוד מעידים לכאורה על הנתק בין לוקאס למעריציו האדוקים.
למה "אימת הפנטום" הוא הסרט הגרוע ביותר? הסבר מלומד
הניסיונות של לוקאס לשלוט בכל מה שקורה ביקום המקביל בו חיים המעריצים שמסרבים להתבגר, ולהתחנף דווקא לילדים של היום עם דמויות דמויות ביג-בירד כמו ג'אר ג'אר בינקס שנוא נפשם, הביא אותם להכרזת המרד על הרודן. ואיך הם עושים זאת? הנשק העיקרי שעומד לרשותם הוא עיבודים משלהם לסרטי "מלחמת הכוכבים" - בכל החזיתות והאמיתות ובעיקר ברימייקים מתוצרת בית, שם הם נאבקים בלוקאס בשדה הקרב שלו ומתגרים בשליטה שלו בחומריו.
כך, אל מול מהדורת התלת ממד של "אימת הפנטום" שיוצאת לאקרנים, אפשר לצפות ביוטיוב בסרט "Star Wars Uncut", המבוסס על "מלחמת הכוכבים" מ-1977 - אך נעשה כולו על ידי מעריצים יצירתיים במיוחד מכל העולם, שחברו יחדיו. כל אחד מהם לקח על עצמו לעבד סצינה קצרה על פי ראות עיניו. קייסי פו הניו יורקי, שיזם את הפרויקט והפיץ אותו באמצעות האינטרנט, ערך את החומרים כולם לכדי סרט שלם - סוג של תעתיק פרנקנשטייני למקור של לוקאס.
צפו בסרט המלא: "Star Wars Uncut"
"הרעיון נבע מההתלהבות האישית שלי מ-crowd-sourcing (שיתוף קהל). פרויקטים קודמים השפיעו עלי, ורציתי משהו משלי", מספר פו בראיון ל-ynet. "חשבתי על דרכים שיאפשרו עבודה משותפת מרחוק של קולנוענים, ועלה בראשי הרעיון של חלוקת סרט לפיסות קטנות ולפנות לאנשים כדי שייצרו רימייק לכל פיסה. כך נולד 'Star Wars Uncut'".
תחי הדמוקרטיה
לצורך הפצת היוזמה ברחבי העולם ותיאום עם המשתתפים, פתח פו אתר לפרויקט והציע למכרז את 473 סצינות מתוך הסרט, וזאת על פי מפתח של כל הקודם זוכה. "ברגע שהסצינה נבחרה, הוקצו למשתתפים 30 יום להשלים את העבודה עליה", מסביר פו. "כך יכולתי להפיץ באופן שוויוני את הסצינות לכולם, ללא העדפה כזו או אחרת לסצינות המבוקשות יותר".
פו עיצב מנגנון דמוקרטי יותר מזה הריכוזי של לוקאס, אולם כדי שזה יהיה יעיל, היה עליו לנסח תקנון: "המפתח לפרויקט הזה היה ליצור המון דדליינים, מכניזם של משחק וגם הגבלות למשתתפים, כך שכל מה שהיה עליהם להתרכז בו זה ליצור את הסצינה בת 15 השניות שלהם. רציתי להשלים את הסרט מוקדם ככל האפשר".
במה שונה "StarWars Uncut" מקטעי מעריצים אחרים שעוצבו ברוח "מלחמת הכוכבים"?
"זוהי היצירה המחודשת הראשונה שהדגימה את העוצמה האמיתית של האינטרנט. בשבילי, הפרויקט היה דרך לבחון שיטות מעניינות יותר לטובת שיתוף קהל. אני מאמין שרוב הסרטים השיתופיים נוצרים דרך קהילות מקוונות, חילופי אימיילים וכלי רשת אחרים. עיצבתי פלטפורמה שיכולה להפעיל את עצמה, לכונן חוקים נוקשים ובהירים בנוגע לדרך ההשתתפות, ותנאי סף נמוכים ביותר שאיפשרו לכל אחד בעולם להיכנס לפרויקט בקלות".
פו הקפיד על כך שהפרויקט שלו יתנהל באופן שיוויוני, אך בדיעבד הוא מוכן להמליץ על שני קטעים ספציפיים, של היוצרים מלקולם סאת'רלנד ומלטרון: "מלקולם הוא אמן רב-כשרונות. הוא יצר אילוסטרציות, אנימציה ועיצוב סאונד לכל הסצינות שלו. מלטרון מצחיק כיוון שהוא החליט ליצור את הסצינה שלו כאילו מייקל ביי ביים אותה: לגמרי בלתי מתקבל על הדעת ועם המון המון פיצוצים מיותרים".
יש הרואים ב"StarWars Uncut" חוד החנית של ברית המורדים בלוקאס, ומעריצי "מלחמת הכוכבים" הוותיקים רואים בו אלטרנטיבה ראויה ופורצת דרך לגרסאות העדכניות והמסחריות של לוקאס לסרטיו המקוריים. עם זאת, פו אינו מזהה עצמו כמחנה הקיצוני. "אני מעריץ ממוצע של מלחמת הכוכבים - תמיד אהבתי את אופרת החלל האפית הזאת ותמיד אוהב. אחד המניעים הגדולים ליצור את הפרויקט היתה הרצון האישי שלי להשתתף בו, ולאפשר לעצמי ליצור סצינה משלי".
עוד סרט מעריצים: "Essence of the Force"
מי שזיהה את התופעה של יצירת סרט fan made, כסוג של הצהרה - ספק לוחמנית, ספק נואשת - של המעריצים, ואף יצר סרט דוקומנטרי כדי לתארה, הוא אלכסנדר פיליפ. ב-"The People vs. George Lucas" שביים הוא נותן במה לשונאי לוקאס, שנמנו בעבר על מעריציו הגדולים. לצד מפרט הפספוסים של לוקאס והטענות הנקודתיות של הפעילים, הוא מעלה שאלות מעניינות לגבי זכויות האמן על יצירתו, ועל תפיסתנו הנוסטלגית את "מלחמת הכוכבים" כבוגרים.
ג'ורג' לוקאס אנס את ילדותכם? "The People vs. George Lucas"
פו היה בין המרואיינים לסרט התיעודי הזה, ורבים מהקטעים ב-"StarWars Uncut" משובצים לאורכו, אבל לטענתו זמן המסך שלו קצר יחסית, בגלל שהוא אינו שותף לסחף המיליטנטי נגד לוקאס. "אני לא שונא את ג'ורג'. אנחנו לא יכולים לתת לעצמנו לכעוס על אדם שיצר משהו שכולנו אובססיביים בנוגע אליו מזה כמעט ארבעים שנה", הוא קובע.
"לוקאס נתן השראה לכולנו וגרם לנו להיות יצירתיים יותר. תודות ללוקאס, 'StarWars Uncut' יכול להתקיים ולהשפיע על אנשים. אני חושב שבהתגרות שלו במעריצים, הוא הניע אותם להיות יצירתיים. אני תמיד אוהב את 'מלחמת הכוכבים'".
האם יכול להיות שמלבד המניעים המסחריים שלו, לוקאס עצמו ממשיך להתעסק בסרטים בגלל שהוא אובססיבי בנוגע אליהם? אולי הגרסאות המחודשות שהוא מפיק הן בעצם יצירות fan made משודרגות שלו עצמו?
"אני בטוח שללוקאס יש הרבה מאוד סיבות לעדכון של מלחמת הכוכבים בכל הגרסאות השונות שלה, בין אם אלו סיבות שיווקיות או יצירתות. הכי חשוב, אני מאמין שהוא המעריץ הגדול מכולם של הסאגה. זה הבייבי שלו, והוא יישאר כך לעד".
"מלחמת הכוכבים" תישאר לעולם הבייבי של לוקאס, אולם כך גם במקרה של המעריצים - ואלו הקיצוניים מתכוונים להילחם בו עד חורמה. האינטרנט הוא החזית בה הם מתנהלים ושם הם משמיצים את האב הקדמון של "מלחמת הכוכבים", מבקרים אותו, מצהירים על כוונתם להחרים את מוצריו השונים והמשונים ואף יוצרים כאמור גרסאות משלהם.
שלום לתמימות
אבל האם יתכן שהם מנהלים קרב אבוד? מילא לוקאס, אבל אין להם פתרון לכך שהם מתבגרים, בעוד שהסרטים כמכלול פונים גם לילדים של היום - ממש כמו שהם היו פעם לפני כשלושים שנה.
"לרוע המזל, אנחנו לא יכולים להתעלם מכך שיצירת סרטים היא שילוב של אמנות ועסקים, ולא משנה מי היוצר", מסביר פו. "כן, אני מעדיף את הסרטי הטרילוגיה המקורית, אבל אני לא שונא את הפריקוולים. אני פשוט לא בטוח
לגביהם. 'מלחמת הכוכבים' תמיד נעשתה מתוך העדפה לצופים צעירים, אך נוגעת למבוגרים. אני חושב שיש בכך כדי להעיד משהו על הכשרון המיוחד של לוקאס למשוך את כל הקהלים".
לאחרונה לוקאס הודיע על פרישה מהפקת שוברי קופות . תתגעגע?
"סוף, סוף! הגיע הזמן לפרישה. לדעתי, הדבר הכי גרוע שלוקאס עשה למעריצים שלו, היה לתת ל'מלחמת הכוכבים' להגביל את היצירתיות שלו. זהו ההישג הכי גדול שלו, אבל אנחנו לא יכולים לשכוח את 'THX 1138' (סרטו הראשון לוקאס מ-1971) או 'אמריקן גרפיטי' (סרטו השני מ-1973). 'מלחמת הכוכבים' הוא הסרט האהוב של ילדותי, אבל כבוגר אני מעדיף את 'THX 1138'. אני לא יכול לחכות ולראות מה תהיה היצירה הבאה שלו".