הסיבות לשיבושי הרכבת: קטרים ומינוי קרובים
מדוע החליטו לפתע אנשי ועד עובדי הרכבת לשבש את הפעילות באופן כה קיצוני? החשש מפני העברת פעילות תחזוקת קרונות חדשים לחברה חיצונית מוכר ונדוש? מוצאים סיבות חדשות. למשל ארבעה קטרים סופר-מודרנים שמפחידים את הנהגים, טענות למנוי קרובים דווקא על-ידי ההנהלה ועוד
נתקעתם היום בדרך לעבודה בגלל ביטול רכבות? מתכוננים למסע ארוך מחר? כדאי שתדעו למה שובשה לפתע העבודה ברכבת ישראל. בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב הורה היום (ב') לעובדי הרכבת לשוב לעבודה סדירה, ולהפעיל ארבעה קטרים חדשים שהושבתו אתמול, בהחלטה חד-צדדית של ועד העובדים. השופטת אפרת לקסר דרשה זאת עוד בתחילת היום, זכתה לתמיכת ההסתדרות, אך במפתיע גילתה כי ועד העובדים לא ממש מתרגש. לא מדרישתה, לא מבקשת ההסתדרות. מאוחר יותר הפכה הדרישה להחלטה, אשר גם ממנה, כך נראה, החליטו עובדי הרכבת להתעלם.
מספר שעות מאוחר יותר, בשעות הערב המוקדמות ובצעד שהפתיע רבים, הודיע הוועד כי הוא משבית את תנועת הרכבות לחלוטין, מהלילה ועד הודעה חדשה. החלטת השופטת אפרת לקסר משעות הצהריים, מגלה מה לכאורה הציק לעובדי הרכבת שפתחו בעיצומים חדשים. הפריע, לפחות על הנייר.
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- המכונית החשמלית של אגסי - מבחן ישראלי ראשון
הקטרים לא בטיחותיים?
נראה כי את הטענות כנגד העברת תחזוקת הקרונות החדשים שרככשה הרכבת לידי חברה חיצונית ועובדים שאינם עובדי-רכבת, טענות שהיוו את הבסיס לשלל שיבושים והשבתות פראיות שחוו אזרחי המדינה לאחרונה, החליט הוועד הפעם לשמור לשעת כושר. היא גם תגיע, כסיבה להשבתה הכוללת מהלילה. לפני כן, עוד אתמול, העלה הוועד טענות הנוגעות לארבעת קטרים חדשים: לטענת יו"ר הוועד, גילה אדרעי, נהגי הרכבת עברו הכשרה לקויה. לכן, כך נטען, הפעלת הקטרים הסופר-מודרנים שנרכשו לא מזמן ונמצאים בארץ זה מכבר, אינה בטיחותית. לכן, אם לא ברור היה, הוחלט להשביתם. אלא שהחלטה שפרסם היום בית הדין לעבודה, מעלה תמונה שונה לחלוטין מזו שמנסה הוועד להציג.
לפי השופטת לקסר, הוועד כלל לא ידע להסביר מה הבעיה בטיחותית שגרמה להשבתת הקטרים. "המשיבים (ועד העובדים, ש.ה) לא ידעו לפרט או להצביע בדיוק מהי הבעיה הבטיחותית המפריעה לנהגים", כותבת השופטת. "בתחילה נטען על-ידם שהנהג מרגיש חוסר ביטחון. אחר כך נטען כי הייתה דלת מילוט שהוסרה, ולבסוף נטען שחלון הקטר אינו נפתח כיאות ליציאת חירום".
עוד הוסיפה השופטת כי הוועד לא הציג כל הוכחה או ראיה לכך שיש בעיה בטיחותית בקטרים. "לא הוצגה בפנינו שום אסמכתא או חוות דעת של מומחה בעניין היעדר בטיחות הקטרים החדשים... טענת (הוועד) על בעיה בטיחותית כלשהי לא נתמכה בשום ראייה אובייקטיבית ו-או חוות דעת מומחה מתאימה".
השופטת לקסר גם התייחסה להחלטת הוועד להשבית את הקטרים, ולפגוע בנוסעים, לפני מיצוי דרכים אחרות לפתרון הבעיות מול ההנהלה. "בדיון התברר כי בכל חטיבה בחברה קיימת ועדת בטיחות, המורכבת גם מנציגי העובדים", כותבת השופטת. "זהו הפורום המוסמך שיש להעלות בו כל סוגיה בטיחותית שמתעוררת. לא הוצגה שום פניה כי אכן נושא כזה הועלה על-ידי (הוועד) באיזושהי ועד, קודם לצעדים שננקטו".
"מינוי מקורבים בניגוד לנהלים"
בוועד גם הכריזו אתמול מלחמה נגד מינויי מקורבים וקרובי משפחה. על-פי הודעה שפרסם הוועד, "בימים האחרונים בוצעו מינויי מקורבים נוספים, כולל קרובי משפחה - ובניגוד לנהלים". על העסקת קרובים ברכבת ישראל - ובחברות ממשלתיות אחרות - כבר נכתב רבות בעבר, ובכלל זאת במסגרת דו"ח חמור של מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס.
אלא שגם כאן נראה כי עמדת הוועד בעייתית, שכן לחלק מחבריו יש לא מעט קרובי משפחה המועסקים כיום ברכבת ישראל. מקור בחברה תוקף היום את התנהלות הוועד בעניין זה: "אין טענה בזויה מזו", הוא אומר ל-ynet. "הרי חלק מחברי הוועד מקודמים בדיוק בגלל היותם מקורבים או קרובי משפחה של מישהו. נראה שהיא (יו"ר הוועד) שוכחת להסתכל על הגיבנת של עצמה, ושל חברי הוועד שלה".
מנגד, דוברת הוועד הסבירה ל-ynet כי הבעיה עם מינוי מקורבים נוגעת לקידומם הלא ראוי לתפקידי מפתח, וזאת למרות שיש עובדים - המתמודדים על אותם תפקידים - ראויים מהם. כך למשל בפרשת תחנת יבנה. לטענתה, מי שקיבל את המינוי מקורב לבכיר בהנהלת הרכבת.
בעניין הקטרים, מסבירים בוועד כי הם אכן צריכים להביא מומחה בטיחות - אותו לא הביאו היום - אשר יחליט לגבי נושא דלתות המילוט שאינן קיימות. דוברת הוועד אומרת כי טענה זו הועלתה בפני הנהלת הרכבת זה מכבר, וזו אינה הפעם הראשונה שבה הם נתקלים בה. עוד אמרה כי גם השופטת הסכימה עם הנהגים ש"אינם חשים בטוחים", ולכן הורתה להנהלה להעניק להם שעות הכנה נוספות.