זינוק של 400% בדיווחי מורים על פגיעה בילדים
לפי דו"ח של משרד החינוך, בשנת 2001 דיווחו מורים רק על 186 מקרים שבהם עלה חשד להתעללות קשה של תלמידים בחבריהם. עשור אחר כך כבר עלה המספר ל-822
דו"ח חדש של משרד החינוך חושף כי בעשור האחרון חלה עלייה חדה של כ-400% במספר המקרים שבהם הצוותים החינוכיים זיהו חשד להתעללות בקרב בני נוער ודיווחו על כך לגורמי המקצוע. לפי הנתונים בשנת תשע"א המורים והמנהלים בבתי הספר דיווחו על 822 מקרים שבהם עלה חשד להתעללות קשה של תלמידים בחבריהם לעומת 404 דיווחים בשנת תשס"ז (2007) ו-186 דיווחים בשנת תשס"א (2001).
עוד חדשות ב-ynet:
יש לציין כי בכל המקרים מדובר באירועים שבהם המנהלים והמורים זיהו במהלך יום הלימודים התנהגות חריגה בקרב התלמידים והחליטו לדווח על כך לשירותים הפסיכולוגיים של המשרד ולהתייעץ איתם. עם זאת, בשירות הפסיכולוגי הייעוצי (שפ"י) מדגישים כי ההנחיות בדבר החובה לאתר ילדים בסיכון ולדווח עליהם התקבלו רק באוקטובר 1999, ומאז לטענתם חלה עלייה במודעות ובהכשרה של הצוותים החינוכיים בתחום זה.
בדו"ח מצוין בנוסף כי בשנה האחרונה חלה עלייה חדה גם בדיווחים על התעללות בילדים מצד מבוגרים, מרביתם בני משפחה. בשנת תשע"א (2011) דיווחו המורים על 309 מקרים שבהם עלה חשד להתעללות בילדים מצד מבוגרים לעומת 166 דיווחים בתשס"ז ו-135 דיווחים בלבד בתשס"א.
מהדו"ח עולה בנוסף שעיקר הדיווחים על חשדות להתעללות בילדים הן מצד מבוגרים והן מצד ילדים אחרים התקבל בצוותים חינוכיים בכיתות א'-ב' (כ-90 פניות לכל שכבה) ובשכבות ח'-ט' (כ-85 פניות לכל שכבה). במשרד החינוך מסבירים כי הניסיון מלמד שלרוב כשעולה חשד לפגיעה מינית בגילאי התיכון נעשית ישר פנייה למשטרה, שמבטלת את הצורך בהיוועצות אם אנשי המקצוע של משרד החינוך.
יש לציין כי ההגדרה של "ילדים בסיכון" מתייחסת לתלמידים החשופים להתעללות פיזית ומינית, אובדנות וכן תלמידים הנמצאים בסיכון התפתחותי (מוטורי ורגשי). לדברי שוש צימרמן, מנהלת האגף לתוכנית סיוע ומניעה בשפ"י, משרד החינוך
מפעיל תוכנית שנתית בהיקף של 14 מיליון שקלים כדי להטמיע את הנושא בבתי הספר ולהעלות את המודעות לאיתור ילדים בסיכון בקרב הצוותים החינוכיים, ההורים והתלמידים.
"לאיתור המוקדם יש חשיבות משמעותית מאוד בכל הנוגע למניעה ועלייה ברמת הסיכון", אומרת צימרמן. "היתרון של מערכת החינוך הוא שאנחנו פוגשים את הילדים מדי יום ולאורך זמן, ויכולים די בקלות לאתר מצוקות והתנהגויות חריגות, ובמידת הצורך גם לסייע במתן כלים להורים או להפנות לטיפול מקצועי".
למרות הנתונים האלה, בדיון שנערך אתמול בבוקר (ג') בנושא בוועדת החינוך של הכנסת נאמר כי רק כ-1,200 יועצים חינוכיים מתוך 4,600 העובדים במערכת החינוך קיבלו הכשרה ייעודית לצורך זיהוי תלמידים בסיכון, ועיקר הבעיה היא במגזר הערבי והחרדי. יו"ר ועדת החינוך אלכס מילר אמר בדיון: "למערכת החינוך יש תפקיד קריטי בזיהוי ובאיתור מוקדם של ילדים בסכנה, ולכן יש חשיבות רבה במתן השתלמויות בנושא לכלל עובדי ההוראה בישראל".