פיאט 500 טווין-אייר: חצי מנוע
לפיאט 500 המקורית היה מנוע שני צילינדרים, וכעת הוא מגיע גם ל-500 החדשה בגרסה מודרנית, מוגדשת ומסקרנת. האם הוא עושה עימה חסד? מבחן דרכים
- קטגוריה: מיני
- מתחרות עיקריות: יונדאי i10, סוזוקי אלטו, קיה פיקנטו
- מחיר התחלתי: 100 אלף שקל
- מחיר לדגם שנבחן: 118 אלף שקל
1. תא נוסעים ותפעול
כמו עיצובה החיצוני, גם תא הנוסעים של ה-500 מתאפיין בקו רטרו עשיר ומפורט. איכות החומרים אינה מרשימה, עם יותר מדי פלסטיק נוקשה לטעמנו. אבל העיצוב מכפר על-כך, כמו-גם איכות ההרכבה המרשימה. מנופי האיתות והמגבים מרגישים זולים (הן חומר והן תפעול), וכך גם יתר הפקדים. המרווח מלפנים טוב לרכב בקטגוריה, אך שני המושבים מאחור מתאימים בעיקר לגיל הרך. תא המטען פשוט זעיר, ויש מגירה פתוחה במקום תא כפפות סגור.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
ה-500 בה נהגנו צוידה בחישוקי "16 עם צמיגי 195-45 רחבים ונמוכים. בגרסת הספורט היא מציעה "15 ו-185-55. החתך הנמוך, יחד עם כיול מתלים נוקשה ממילא ובסיס גלגלים קצרצר, מניבים נוחות נסיעה לא טובה. ה-500 לא סופגת שיבושים בתוך העיר, ובדרך בינעירונית מקפצת מעבר לרצוי. הנדסת האנוש טובה, למעט תפעול מערכת ה-Blue&Me ובעיקר חיבור ה-USB שאינו מציע אפשרויות מתבקשות. ההיגוי קל ונוח. יחד עם ממדים זעירים, ה-500 קלה במיוחד לתמרון עירוני. המצמד ובורר ההילוכים אינם חדים דיים, ודורשים הסתגלות.
3. מנוע-גיר
מנוע הטווין-אייר מחזיר לחיים את מנועי השני צילינדרים אחרי היעדרות ארוכה. למנוע הקטנטן (875 סמ"ק) יש מגדש טורבו, המאפשר הספק מרבי של 85 כ"ס ומומנט גבוה יחסית של 14.8 קג"מ ב-1,900 סל"ד. הוא גמיש וזריז לעלות בסל"ד, אך רועש מאוד ורועד - במיוחד ביציאה מהמקום - אפילו בנהיגה עדינה ומתחשבת. מצב ה-eco מפחית את מומנט המנוע (ולא רק משנה את תגובת המצערת) לטובת חסכון בדלק על חשבון ביצועים.
ל-500 מערכת לסיוע בזינוק בעלייה שנכנסת לפעולה רק לפעמים (קשה לנחש מתי בדיוק זה יקרה), ומערכת עצור-סע שמדוממת מנוע (עם רעידה מוחשית) ומניעה אותו בלחיצה על דוושת המצמד - לאט מהרצוי. המערכת גם התקשתה לעיתים להניע את המנוע. תצרוכת הדלק איכזבה עם פחות מ-16.5 ק"מ לליטר במסלול רגוע שנועד לדמות תנאי אמת בנהיגה חסכונית - לעומת נתון רשמי לא ריאלי בעליל של 25 ק"מ לליטר.
4. התנהגות ואבזור בטיחות
היכולת הדינמית טובה, ויש מספיק אחיזה (בין היתר תודות לצמיגים הרחבים). ההיגוי שופר לעומת הדגמים המוקדמים של ה-500 ומעניק תחושת בטחון עדיפה אך אינו מדויק במיוחד. כושר הבלימה מצוין, אך בסיס הגלגלים הקצר גורם לרגישות לבלימה בסיבוב. אבזור הבטיחות כולל שבע כריות אוויר ובקרת יציבות, וה-500 זכתה לציון המרבי של חמישה כוכבים במבחן ה-Euro NCAP.
5. אבזור
ה-500 טווין-אייר מוצעת בשתי רמות גימור, "ספורט" הבסיסית ו"סטייל" הבכירה (בה נהגנו). ההבדלים: חישוקי "16 במקום "15 (וצמיגים מתאימים), מושב אחורי מתקפל בשני חלקים, חיבורי USB, בלוטות' ו-AUX, פנסי ערפל קדמיים, גג וספויילר שחורים ומושבי עור. התוספות מייקרות את מחיר הבסיס (107 אלף שקל) ב-11 אלף שקל.
ציון כולל וסיכום
+ עיצוב, איכות הרכבה, בטיחות, אופי
- נוחות, עידון, צריכת דלק, מחיר
ולבסוף: לשאלה האם כדאי לרכוש פיאט 500 טווין-אייר יש שתי תשובות, שתלויות בכם. אם אתם חובבי רכב שנהנים מעיצוב ורעש מנוע (ליחידת הכוח צליל משעשע שמזכיר סיטרואן דה-שבו ו-500 קלאסית), ומוכנים לשלם על-כך הרבה כסף, ולחיות עם מגרעות דינמיות, הפיאט הקטנה תקסום לכם ובצדק.
כל היתר יעשו טוב יותר אם יבחרו במכונית נוחה, מרווחת ובעיקר משתלמת יותר בקטגוריה. אגב, נוכח תצרוכת הדלק המאכזבת, גם פיאט 500 עם מנוע 1.2 "שגרתי" מציגה ללא צל של ספק תמורה עדיפה.
מנוע | שני צילינדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 0.9 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 85 כ"ס ב-5,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 14.8 קג"מ ב-1,900 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / ידנית, חמישה הילוכים |
מרכב | שלוש דלתות, האצ'בק |
אורך | 355 ס"מ |
רוחב | 163 ס"מ |
גובה | 149 ס"מ |
בסיס גלגלים | 230 ס"מ |
משקל | 940 ק"ג |
נפח תא מטען | 185 ליטר |
100-0 קמ"ש | 11 שניות |
מהירות מרבית | 173 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 25 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) | 16.4 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 92 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 2 |
מחיר לגרסה שנבחנה | 118,000 שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 7 (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכי נהג) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים לפי Euro NCAP |