נוסעי הרכבת מיואשים: "מחזיקים אותנו בביצים"
שביתה לא אמורה להתחיל לפני הדיון בבית הדין לעבודה, אבל בשבוע שעבר כבר הופרו צווים - והנוסעים יודעים שאין להם במי לבטוח. "גם אם העובדים צודקים, הציבור איבד בהם אמון", אומר דני. לעדי נמאס: "הוועד מתנהג כמו מאפיה במדינה קומוניסטית"
יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הבטיח הלילה (יום ב') בשיחה עם ynet כי עובדי הרכבת לא ישבתו בבוקר עד הדיון בבית הדין לעבודה בבקשתם לאפשר להם לנקוט עיצומים. אבל אחרי שבשבוע שעבר הפרו העובדים שוב ושוב צווי מניעה של בית המשפט, הנוסעים יודעים שאף אחד לא באמת יכול להבטיח להם שהדרך לעבודה או ללימודים לא תתארך גם הפעם.
בתחנת הרכבת בבאר-שבע מצאנו אמש את אסף, שמתכנן לנסוע ברכבת כדי לחזור הביתה ביום חמישי, אבל כבר נערך לאפשרות שלא יוכל לעשות זאת. "יש אנשים שפשוט צריך להכניס לכלא", אמר. "חששתי ממזג האוויר הנורא בצפון ומהנסיעה הארוכה דרומה, אבל אולי הדבר שאני צריך לדאוג ממנו יותר מכול זה השביתות של ועד העובדים. לדעתי צריך פשוט להכניס את יושבת ראש הוועד לכלא. היא מוציאה שם רע לעבודה המאורגנת, היא לא ראויה וגורמת לציבור כולו לשנוא את הרכבת".
עדי, סטודנט לביולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון, אמר שלדעתו הפתרון היחיד לבעיה הוא הפרטה. "הנסיעות שלהם בלתי נסבלות. הפתרון במקרה הזה הוא רק הפרטה כמו בבזק ובחברות אחרות. החברות הכי יעילות הן המופרטות. הוועד מתנהל כמו מאפיה במדינה קומוניסטית, הם מחזיקים את כולנו בביצים והציבור איבד אמון בעובדים. הוא לא מזדהה אתם יותר".
"אולי העובדים צודקים בעניין פיצוץ המשא ומתן עם שר התחבורה, אבל הם הפכו בעיני הציבור הישראלי לילד שצועק 'זאב זאב'", אומר הנוסע דני אמבר, "הם השתמשו יותר מדי בנשק השביתה, ועכשיו גם אם מגיע זאב אמיתי איש כבר לא מאמין להם".
הנוסע ששון ימיני ביטא את חוסר האמון של הציבור בעובדים: "אני כבר לא סומך עליהם בכלל, ותמיד מוודא שיש גם אוטובוס לאן שאני צריך להגיע". ברוריה, נוסעת נוספת, כיוונה את זעמה גם אל הדרגים העליונים: "אני כועסת על הממשלה, אני כועסת על הרכבת, אני כועסת על כך ששירות כל כך נחוץ משותק כבר כמה פעמים, ואנחנו האזרחים הפשוטים כרגיל נדפקים".
נוסע אחר, רונן, אמר: "כעובד בחברה גדולה במשק גם אני מפחד ממיקור חוץ ומבין את העובדים. כנוסע אני מתעצבן ולא סומך על הרכבת". בוריס מושאשווילי מצדו "יודע" מי אשם: "עובדי הרכבת צריכים לשים את המפתחות וללכת הביתה. מספיק כבר עם הליצנים האלה. לנוסעים זה נמאס".
"הוועד - כמו מאפיה במדינה קומוניסטית"
בתחנת רכבת מרכז בתל-אביב היו אמש הדעות חלוקות. "אני בעד העובדים, שלא יקחו להם את העבודה", אמרה מירי רובינוב, בת 20 מרחובות, "אם ישביתו מחר את הרכבת זה בסדר, למרות שאני נוסעת בה שלוש פעמים בשבוע". יוסי רחמן, בן 52 מירושלים, אמר: "אני בעד ההנהלה כי שביתה לא נראית לי. הם הופכים נוסעים לבני ערובה, ובעיניי זה לא מקובל".
נוסעת שרצתה לעשות את דרכה לבאר-שבע אמרה: "אני מתבאסת מכל השביתות, זה מנטרל אותנו. מצד אחד בלי שביתות כלום לא זז במדינה הזו, ומצד שני אני מצפה שתהיה שביתה עם היגיון. אם הייתי נוסעת באופן קבוע זה היה בלתי נסבל בעיניי".
סלאח חמרשי, בן 30, נוסע מבנימינה לתל-אביב כמעט כל יום: "שביתות זה פוגע בכולם. אני נגד, יכול להיות שאם הייתי עובד רכבת הייתי חושב אחרת, אבל שמעתי שלעבוד ברכבת זה סוג של עסק משפחתי או חבר מביא חבר. בי כנוסע זה פוגע. החודש איחרתי לעבודה שש פעמים ונמאס לי". מאי, נוסעת בת 28 שעמדה לעלות על הרכבת לפרדס חנה, סיפרה: "בדיוק היום התמרמרתי כי בגלל הרכבת איחרתי למבחן. יש פה זלזול של העובדים בעצמם, הם לא מסתכלים לטווח ארוך וחושבים מהרגע להרגע, ישר שובתים".
עיני: "כץ מנצל את האווירה הציבורית נגד הוועד"
דירקטוריון רכבת ישראל אישר הסכם להעברת התחזוקה של 132 קרונות חדשים לידי היצרנית, חברת בומברדייה, מהלך שלו התנגד ועד העובדים נחרצות. הצעד עלול להביא לנקיטת צעדים חד-צדדיים מצד העובדים, בהם שיבוש תנועת הרכבות ואף השבתתה. ועד עובדי הרכבת וההסתדרות עתרו לבית הדין לעבודה בתל-אביב בבקשה לנקוט עיצומים, וטענו כי העברת התחזוקה לידי היצרנית מנוגדת להסכמות שגובשו לאחרונה בין ההסתדרות לממשלה. בית הדין יכריע היום.
נהג הקטר א', שבדיוק סיים משמרת וביקש להישאר בעילום שם, הביע ביטחון בצדקת הדרך שלו ושל חבריו. "מגיע לנו יותר. עובדי קבלן מקבלים שכר עבדים והמדינה רוצה לעשות מיקור חוץ. כבר שנים שהנהגים לא קיבלו תוספות. כשמדברים על העלאה של 12% צריך לזכור שלא מזמן העלו לעובדים במשק את השכר בשישה אחוזים ולנו לא. אנחנו לא רוצים לשבות, הנהגים הם עם מיוחד. המלחמה הזו צודקת. אני לא יודע מה יהיה מחר ומה נעשה. לא מתאים לי כל הרעש הזה, אני רק רוצה לעבוד בשקט".
יו"ר ההסתדרות עופר עיני אמר אמש ל-ynet כי בבוקר יעבדו הרכבות כרגיל. "אני שב וקורא לשר התחבורה להיכנס למשא ומתן ללא תנאים מוקדמים, בלי החלטות חד-צדדיות", אמר עיני. "עצם ההתנהלות של השר ישראל כץ היא כאילו הוא לא רוצה משא ומתן, כי הוא קובע את התוצאה מראש. מחר יש דיון בבית המשפט ואחרי שנקבל את התוצאות נתכנס ונחליט מה לעשות. שביתה היא אמצעי ליצור איזון מול המעסיק".
בתגובה על דברי השר כץ נגד הפרת הצווים אמר עיני: "שר התחבורה הוא האשם. לא אהבתי את הפרת הצווים, אבל המאבק של הוועד מוצדק כשהכוונה היא להכניס עובדי קבלן. אני מגבה בהחלטות אלו את ועד הרכבת. השר ניצל מצב שבו הציבור נגד ועד עובדי הרכבת, ובמקום משא ומתן ענייני עשה פעולה חד-צדדית שלא תביא לרפורמה".
עיני ניסה להבהיר כי הוא אינו חושש מאזהרות השר כץ: "הוא אמר שיסגור את הרכבת אם תהיה שביתה פראית. שר התחבורה לא יכול לסגור את הרכבת. זה איום סרק".
השר כץ: "יש ויכוח מי מנהל את הרכבת"
שר התחבורה ישראל כץ תקף את התנהלות ועד העובדים. בראיון לתוכנית "מבט" בערוץ 1 אמר השר כי לציבור "נמאס כבר מהכוחנות הזו, מההתעלמות מהזכויות של הציבור שנוסע ברכבת, מהרצון למנוע מהרכבת להתפתח, למלא את תפקידה".
כץ אמר כי הציבור מוקיע את עובדי הרכבת, שאיבדו כל תמיכה ציבורית: "כולם עוד מאיצים בי לעשות עוד הרבה יותר דברים". הוא האשים את הוועד בהפרת צווים של בתי דין, "כנראה מתוך רצון של מישהי או מישהו להראות מי שולט ברכבת". לדברי כץ, "יש כאן ויכוח מי מנהל את הרכבת".
מרכבת ישראל נמסר מוקדם יותר שלפי ההסכם שנחתם, תהיה יצרנית הקרונות הקנדית בומברדייה אחראית על תחזוקה של יותר מ-130 קרונות חדשים שנרכשו מהחברה על ידי רכבת ישראל. ברכבת הדגישו כי בשנה וחצי האחרונות התנהל משא ומתן בין הנהלת הרכבת לוועד העובדים בנוגע לאחזקת הקרונות החדשים, וכי במהלך המשא ומתן ניסתה הנהלת הרכבת להגיע להסכמות עם ועד העובדים, אולם כל הניסיונות לא צלחו.