21% מההורים חושבים ש"פליק" הוא אקט חינוכי
כך עולה מסקר שערך מכון אדלר לקראת יום המשפחה. עוד עולה מהסקר כי אמהות מרוצות יותר מתפקודן ההורי מאשר אבות וכי הורים צעירים משקיעים זמן רב יותר בילדים, לעומת מבוגרים. 60% מההורים חשים שמעסיקיהם אינם מתייחסים מספיק לצרכים המשפחתיים שלהם
הורים ישראלים בשנת 2012 מתנגדים לאופן בו חונכו על ידי הוריהם, מבקשים הדרכה מקצועית אך מאמינים כי ניתן לנקוט באלימות כאמצעי חינוכי: כך עולה מסקר שנערך לכבוד יום המשפחה עבור מכון אדלר. עוד עולה מהסקר כי מרבית ההורים מרגישים שקופים במקומות העבודה באשר להיותם הורים, וברוב המשפחות הגרעיניות האימהות עדיין מהוות את הגורם הדומיננטי בחינוך הילדים.
עוד על חינוך ילדים בערוץ הורים :
"שבוע בלי טלוויזיה!": מה הסוד של ענישה נכונה?
הורים מול ילדים: איך מתמודדים עם פעוט סרבן?
בלי "אמרתי לך": 3 משפטים שאסור להגיד לילדים
את הסקר ערך מכון אדלר על מנת לבדוק את תפקוד ההורים ואת דרכי החינוך הרווחות בישראל בשנת 2012. הוא נערך על ידי מכון סמית' בקרב 300 הורים יהודים לילדים עד גיל 18 המהווים מדגם מייצג של קהל זה. מהממצאים עולה כי אחד מכל חמישה הורים (21%) מאמין כי
ניתן לנקוט בהרמת יד ו"לתת פליק" לצורך חינוך הילדים. במגזר הדתי השכיחות היא אף רבה יותר: אחד מכל שלושה הורים.
עוד עולה מהסקר כי 60% מההורים מעידים כי הם מחנכים את ילדיהם באופן שונה מזה שבו הם התחנכו. לעומתם, 51% מקרב ההורים הצעירים וההורים הדתיים אמרו כי הם נוקטים בשיטות חינוך דומות לאלו של הוריהם.
למרות העובדה שההורות הפכה שיוויונית יותר בשנים האחרונות, האימהות, כך על פי תוצאות הסקר, עדיין מהוות את הגורם החינוכי הדומיננטי בבית: הן מרגישות שהן מתפקדות יותר כהורה מאשר אבות ומעידות על עצמן כי הן מרוצות יותר מתפקודן, מאשר האבות. ומה לגבי ההשקעה בילדים כמשפחה? הורים במשפחות דתיות ומסורתיות משקיעים בילדיהם מעט יותר זמן מאשר הורים חילוניים, והורים צעירים (עד גיל 34) משקיעים יותר זמן מאשר הורים מבוגרים יותר (גילאי 45+).
ואם יש לכם תחושה שהורים היום מחפשים יותר הדרכה והכוונה, אתם כנראה צודקים. למעלה מרבע מההורים (27%)
חשים שללא הדרכה מקצועית אי אפשר להיות הורים אחראיים. התחושה הזו רווחת במיוחד אצל הורים בעלי רמת השכלה נמוכה.
ומה לגבי מקומות העבודה? 60% מההורים העובדים ציינו שמעסיקיהם אינם מתייחסים מספיק לצרכים המשפחתיים שלהם, כאשר 36% ציינו שהם כמעט או כלל לא מתייחסים. בקרב האבות ובקרב בעלי רמת השכלה נמוכה התחושה הייתה יחסית חזקה יותר.
"ההורות היא התפקיד המשמעותי ביותר ויש ללמוד אותו כמו כל תפקיד אחר בחיינו", מסבירה מנכ"לית מכון אדלר אסנת הראל. "כמו כן, יש להפנים כי לתפקיד ההורות צריך להתכונן על מנת לפתח את האינטואיציות ההוריות שלנו וכדי לקבל כלים להורות נכונה, טובה ומתפקדת. לצערנו, נראה כי אנו עוד רחוקים ממצב של שוויוניות בזוגיות, באחריות ההורית וממצב של הבנה של התפקיד ההורי, והשפעת הקשיים של ניהול משפחה על התפקוד במקומות העבודה".