משהו לרוץ איתו: אוזניות ספורט של סנהייזר ואדידס
ה-CX 680 Sports אמורות לעשות לנו נעים באוזן בזמן הג'וגינג. מצליחות? מנחם לוריא מעביר אותן את כל המבחנים כדי לבדוק את זה. הקשיבו למה שיש לו לומר
אוזניית ה-CX 680 Sports היא פרי פיתוח של חברת Sennheiser, מי שאחראית לכמה מהפנינות האודיופיליות של עולם האוזניות. לפני כמה שנים חברה סנהייזר לאדידס, ויחד הן פיתחו קו של אוזניות המיועדות לעוסקים בספורט. סנהייזר סיפקו את הניסיון שלהם מעולם האוזניות ואדידס סיפקו את הניסיון בצד של היישום אצל הספורטאי. מהנדסי המוצר הציבו לעצמם אתגר: לעצב אוזנייה שאפשר יהיה להשתמש בה תוך כדי עיסוק בספורט אפילו בסביבה רועשת למדי. כל מאפייני האוזנייה מכוונים למטרה הזו.
- הסמארטפון שהופך לטבלט
- HEGEL H100 – בדקנו
- 41 מגה פיקסל במצלמה שלך
התקנה
עם האוזניות, מספקת סנהייזר שני סטים של אטמים וכנפוני עגינה של האוזיה באוזן. ניסיון שימוש באוזנייה הזו מבלי לקרוא קודם את חובת ההסבר המצורפת ומבלי לבצע התאמה אישית יגמר במפח נפש ואיכות סונית ירודה. במארז ישנם ארבע סטים של אטמים שתפקידם לאטום את תעלת השמע, בכדי שהאוזנייה לא תישמט וגם על מנת לאפשר לה לשחזר את הסאונד בתוך תעלת השמע ללא זליגה החוצה.בנוסף, מספקת סנהייזר סט של שלושה כנפונים, הכנפונים האלה נכנסים לתעלת אפרכסת האוזן ובכך משיגים שתי מטרות: אטימה מלאה של תעלת האוזן וקיבוע של האוזנייה כך שלא תישמט בעת הפעילות הספורטיבית. התאמה לא נכונה של הכנפונים יכולה להיות מאוד לא נעימה, אפרקסת האוזן מתגלה כרגישה מאוד ללחצים ולחפצים זרים.
כל אחת מהאוזניות מחוברת לחוט בודד משל עצמה כאשר במרכז הכבל ישנו מחבר בצורת האות Y שמאחד את שני הערוצים הנפרדים ומוליך את הכבל לחיבור של שמינית אינץ' אותו אפשר לחבר לכניסת האוזניות של מכשירי שמע ניידים, או למאריכה של הכבל, המצורפת בחבילה.
על גבי הכבלים הנפרדים של האוזניה ישנו קליפס מפלסטיק שתפקידו לקבע את שני הכבלים אל הפנים של המשתמש על מנת למנוע מהכבל תזוזה. בכבל המאריך, בו ממוקם כפתור העוצמה, ישנו תפס נסף אשר מאפשר את חיבור הכבל לבגד או לדש החולצה, שוב על מנת למנוע מחלקי האוזנייה מלנוע בחופשיות בעת העיסוק בספורט.
כבל האוזניות צבוע בצבע צהוב זוהר והוא נראה למרחק של כמה מטרים בתאורת ירח. גם כפתור העוצמה צבוע באותו הצבע ומאפשר תפעול גם בתנאי חשיכה. האוזניה והכבל אמנם אטומים למים, אך האטימה אינה מתאימה לצלילה או שחייה, אלא נותנת מענה לבעיית הזעה בעת האימון, ומגנה מפני גשם.
אפקט ה"עצמות היבשות"
באופן טבעי אין באפשרותנו לשמוע רעשים שנוצרים בעת הליכה על משטח קשה. הרעשים הללו לא עוברים למערכת השמיעה. באותה מידה אין אנו שומעים את פעימות הלב או את רחשי הנשימה שלנו. אוזניות תעלת השמע מבצעות אטימה של תעלת השמע ובין השאר גורמות לאוזן ל"האזין" לרעשים שמקורם בפסיעה, או ריצה על משטח קשיח וכן לשמיעה של פעימות הלב והנשימה.
גם אוזניות ה- Sennheiser CX680 גורמות לאפקטים האלה. אם נשים את האוזניה ולא נחבר למקור שמע ופשוט נלך או נרוץ איתה וכדומה, נשמע באוזן את מגע הרגליים עם האדמה ובהמשך המאמץ גם את הנשימה שלנו ולעיתים גם את קצב פעימות הלב. ביחס לאוזניות אחרות מאותו הסוג, ה- CX 680 Sports מאוד סבילות וברגע שהן מתחילות לנגן התופעה הזו נעלמת גם בעוצמות שמע נמוכות מאוד.
אפקט ה"קסטל"
כל מי שנוסע בכביש ירושלים תל-אביב מכיר את התופעה שבה האוזניות "נסתמות" בגלל הפרשי לחצי האוויר בעליות ובעיקר במורדות לירושלים וממנה. האפקט הזה בדיוק קורה בשימוש באוזניות בתעלת השמע. בגלל האטימה הכמעט מלאה של האוזניה של תעלת השמע, הלחץ שמייצרת המוסיקה לא מצליח לצאת מתעלת השמע במהירות ובאפקטיביות הנדרשת, ושימוש ארוך באוזניה גורם לעליית לחץ האוויר בתוך התעלה. בלי לשים לב, הדבר גורם להגברת עוצמת השמע ומכאן הדרך לגרימת נזק קבוע לשמיעה די קצרה. התאמה אישית של ה Sennheiser CX680 Sports, כאמור, נדרשת אולם יש לקחת בחשבון את האפקט הזה ולהיזהר בעוצמות השמע ובמשך השימוש באוזנייה.
ברחוב
החדרת האוזניה הזו לתעלת השמע גורמת לירידה בעוצמת הקול של רעשים חיצוניים. דבר זה גורם לטשטוש יכולת ההחלטה לגבי רעשים קרובים או רחוקים, עם זאת, היא עדיין מאפשרת לשמוע חריקת בלמים של מכונית שעוד רגע תדרוס את האצן וגם מעבירה לאוזן רעש של צפצוף. מן העבר השני, האטימה של האוזניה מאפשרת שימוש בה כך שניתן להתגבר, כליל או חלקית, על רעשי הרחוב וכן אפשר, אך נדרשת תשומת לב מיוחדת,להאזין למוסיקה באופן ברור ועדיין לשמוע רעשים מרחוב הנדרשים כדי להימנע והיפגעות. כך או כך לחבוש אוזניות ברחובות ישראל וגם להאזין, תוך כדי כך למוסיקה זה קצת להתגרות בגורל.
בדרך
במכונית הפרטית: חבישת אוזניות בעת נהיגה היא מעשה פזיז ולא אחראי וגם מעשה פלילי. האוזניה הזו אוטמת את תעלת השמע כך שכל הרעשים שבתוך מכונית הנוסעים מתבטלים ולא זולגים לתוך האוזן.
ברכבת: קרונות הרכבת בארץ שקטים למדי. שימוש באזניות יגרום לניתוק מלא מרעשי הקרון והתנועה שלו, ויאפשר האזנה למוסיקה נטו ובתנאי שמתעלמים מצלצולי המכשירים הניידים או מהפטפטנים הבלתי נלאים.
אוטובוס: אגד מפעילה את קו 421. זהו קו יומי שיוצא כל בוקר מרכבת צפון, דרך ירושלים ומסתיים בשפך נחל זוהר בים המלח ובחזרה. הקו מופעל האמצעות אוטובוס מתוצרת דיימלר בנץ (מרצדס) ובירכתיו מנוע בן 450 כוחות סוס ותיבת הילוכים תוצרת ZF האוסטרית. האטימה של ה- CX 680 Sports מצליחה להגבר על נהמת המנוע אבל לא על שריקת תיבת ההילוכים. במהירות קבועה, האוזניה אטמה את תעלת השמע בצורה טובה מאוד ולא זלגו לתוכה רעשי המנוע ורעשים של הנוסעים האחרים, זאת מבלי להזדקק לעוצמת רעש של דיסקוטק.
עין גדי: את הסיור שלי בנחל דוד שבעין גדי ,עשיתי כשהאוזניה בתעלת האוזן מנגנת, כל הזמן. אחרי התאמה של האוזניה הן לפנים והן בהצמדה לבגד היא פשוט נעלמה ולמעט העובדה שבקעו ממנה צלילים ענוגים האוזניה הזו מאוד נוחה ואיננה מציקה בכלל.
את מפל נחל דוד ניצלתי לבחינת סביבה רטובה של גשם, סביבה לה יועדה האוזניה הזו לפי הצהרת יצרן. כמובן שלא הכנסתי את האוזניה מתחת לזרם המים, היא לא בנויה לצורך הזה, ברם, בסביבת המפל, היכן שזרזיפי המים בהחלט מרטיבים את הראש ואת הבגד, האוזניות נרטבו, אפילו מאוד, אך המשיכו לנגן.
איך זה נשמע?
לאחר התקנת האוזניות בתעלת השמע והזרמת מוזיקה דרכן – מתחולל אפקט קצת משונה. נדמה שבמקום אוזניה בתעלת השמע נכנס המאזין לחדר קטן, מעט אפלולי אשר קירותיו מצופים בחומרים סופגי רעש. מה שלא נכנס לאוזן נבלע והיה כלא היה. דרך אחרת לתאר את חווית השמע היא לומר שהאוזניה הזו בעלת נטייה חריפה להיות עמומה משהו. חסרים לה נפח ואווריריות. גם במת הצליל של האוזניה צרה ודומה שאיננה חורגת מגבולות הפנים עצמם, אם כי, בתוך הבמה עצמה, ניתן לשמוע בברור את מיקום הכלים בבמה ולקבל תמונת סטריאו טובה אבל לא למעלה מזה.
בתחום המיד והגבוהים, זה כבר נוגע בענין העמימות, ל- CX 680 Sports אין נטייה לצרוח וגם לא לאבד פוקוס בעוצמות צליל המתקרבות לרעש בדיסקוטק. בתחום הבס, האוזניה נוטה לבס הדוק ומאוד בומי וישנה מריחה בתחום המיד בס, קרי באזור ה- 250 הרץ, הן כלפי מעלה והן כלפי מטה. בקטעי בס בהם מעורבת גיטרת בס תוף הרגל קשה להבחין מי עושה מה. המריחה וחוסר הבהירות בתחום הנמוך משתפרת, קצת, כאשר מגבירים את עוצמת השמע אבל עדיין ישנה מריחה שקצת פוגעת באיכות הסונית ואיננה מקהה את הנטייה של הבס להיות בומי וקצת חסר נפח.
במרתפי האינקוויזיציה
המקום: דאבלין אירלנד. השנה 2002. נוכחים: כ- 35 אלף איש, על הבמה ניצבים דויד בואי ולהקת הליווי שלו. ההקלטה הזו עברה אצלי מניפולציה דיגיטאלית באמצעות חומרה ותוכנה. המטרה היא לנגן את ההופעה הזו באמצעי אחזור מוסיקה ביתיים, אבל באופן שבו שומע אותה אותו אדם שנמצא בשלושים מטר מהבמה ומקבל את הסאונד ממגדלי ההגברה שבצידי הבמה וגם ממגדלי הדיליי שנמצאים מאחוריו. בפועל זה נשמע כאילו שטווח השמע האמצעי והנמוך מגיע ממגדלי הדיליי וכל השאר ממגדלי ההגברה שבצידי הבמה.
מבחינת האזנה, התוצאה הסופית מנסה לדמות את עוצמת הרעש, הכיוון ויחסים בין הכלים השונים כמו באולם שעת ההופעה ולא כמו שמוקלט להאזנה במערכת השמע בבית. האות בהקלטה הזו מגיע לשלב ההגברה בעוצמות מאוד גדולות ולכל אמצעי האחזור (רמקולים ביתיים ואוזניות להאזנה למוסיקה) קשה לאחזר את המידע מבלי להזדקק להגיע לקצה גבולות היכולת שלהם.
הקטע בו בחרתי להעביר את ה- CX 680 דרך מרתפי האינקוויזיציה הזו הוא היצירה בשם Under Pressure. זהו אחד מריפ הבאס המופלאים שבמוסיקה המודרנית. על גיטרת הבס, אמונה אשת הבס הקבוע של בואי, גייל אן דורסי. גייל גם מבצעת את קטע סולו השירה, מלווה על ידי בואי עצמו. חטיבת הקצב בקטע הזו מורכבת מהמתופף של בואי שעיקר עבודתו על תוף הרגל (Bass drum) ועל המצילות,כמו כן שני הגיטריסטים של בואי אחראים על הקצב וכן נגינת הקלידים שלו שעוזרת לגייל אן דורסי, במתיחת תחום הבס בקטעי המעבר בין ליווי לקטעי הסולו של צדורסי, על הבס. לקטע הזה ישנם הרבה ביצועים, גם של בואי עצמו אבל זהו ביצוע מיוחד והמעניין שבהם הרבה בזכות הפריטה באצבעות עירומות (ללא מפרט) של גייל אן דורסי על גיטרת הבס שלה.
הרבה ציפיות מה- סנהייזר CX 680 Sports במבחן הזה לא היו לי. החשש העיקרי היה שהאוזניה פשוט תקרוס ולא תוכל לעמוד בעוצמות השמע שהקטע הזה מצריך לשחזורו, לא בפירוט ובדינמיות הנדרשת להפרדת התפקידים ובפרטים המוסיקליים. מבחינת עמידה במשימה, ה- CX 680 Sports העבירו את הקטע מבלי לקרוס, מבלי לזייף לא בתחום האמצע המאוד מודגש ודומיננטי ולא בתחום הבאסים, אבל: הן לא הצליחו להעביר את הפירוט הנדרש בין התפקיד של גייל אן דורסי, נגנת הסינטיסיזר של בואי ושל חטיבת הקצב בתפקיד המתופף. גם כך, כאמור, תחום הנמוכים איננו התחום שבו האוזנייה הזו מצטיינת אבל במקרה של הקטע המאוד דורשני הזה ה- CX 680 Sports הייתה מאכזבת ולא ניתן היה להבחין בין התפקידים השונים, מתי גייל אן מנגנת את תפקיד הסולו ומתי היא או אחרים מצטרפים לחטיבת הקצב.
סיכום
כאשר אדם מבקש לעסוק בספורט ואגב כך להאזין למוסיקה עיקר תשומת הלב ניתנת לעיסוק בספורט ולא להאזנה פרטנית באוזניות.
ה- Sennheiser CX 680 Sports מייצגות סוג אוזניות מוטה שימוש קרי לעוסקים בספורט המבקשים ללוות את העיסוק באזנה למוסיקת כרקע. לעניין העיסוק בספורט, סנהייזר ואדידס מצליחים לספק מוצר מצויין בתחומו, האוזנייה נוחה מאוד, עמידה גם בתנאי רטיבות, אטומה לרעשים במידה הנדרשת ואין ספק שהמטרה ששמו לעצמם מתכנני המוצר מושגת בצורה הראוייה לציון לשבח. גם מבחינת יכולת המאזין להתנתק או שלא מהסביבה בה הוא נמצא, התכנון ההנדסי של אדידס וסנהייזר משיג את המטרה שלו באופן מרשים.
מבחינה קולית, למרות האבא המצויין של האוזנייה, היא קצת מאכזבת בעיקר בכל מה שקשור בירידה לפרטים. מנגד, האיכות שמפגינה האוזנייה בהחלט מתאימה ליישום אשר לשמו היא נולדה, שכן, כאמור – העיסוק בספורט איננו מצריך ואולי לא מאפשר האזנה תוך כדי ירידה לפרטים.
כאוזנייה ליישום בתחום הספורט מדובר במוצר ראוי ואפילו מעולה. כאוזנייה לצורך האזנה למוסיקה ושיחזורה מאמצעי שמע, סנהייזר יודעים לעשות עבודה הרבה יותר טובה מזו וגם עושים – אם כי, לא פעם, ברמות מחיר גבוהות מרמת המחיר של האוזנייה הזו.
האזנה ערבה.
מחיר: 368 שקל