ועדת הכלכלה לממשלה: הוזילו את הדלק
מבקשים להפחית את מס הבלו על הדלק ב-30 אגורות לליטר כך שהמחיר לצרכן יוזל בכ-35 אגורות. יו"ר הוועדה ח"כ כרמל שאמה-הכהן הציע לאוצר את החלופה של העלאת הבלו על הסיגריות בשיעור הפחתת הבלו על הדלק
ועדת הכלכלה קראה היום (ב') לממשלה להפחית את מס הבלו על הדלק ב-30 אגורות לליטר כך שהמחיר לצרכן יוזל בכ-35 אגורות. זאת בהתאמה לממוצע האירופי.
- אם אין דלק תאכלו עוגות - פקידי האוצר מנותקים
יו"ר הוועדה ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד) הסתמך על ממצאים מעודכנים שקיבל מהמרכז למידע ומחקר של הכנסת לפיהם הבלו על הדלקים גבוה בישראל במונחים של כוח קנייה. הבלו על הבנזין גבוה ב-3.6% והבלו על הסולר גבוה ב-36.6% מהממוצע האירופי.
בדיון מיוחד על הצורך במיתון מחירי הדלק בעקבות ההתפתחות האחרונה דחתה רשות המסים את הדרישה שהמע"מ על הדלק יוטל רק על מחיר הדלק ולא על הדלק והבלו. סמנכ"ל הרשות ערן יעקב טען כי מנגנון המע"מ לא יכול לבצע את ההפרדה, וביטול כל המע"מ על הדלק אפשרי בתנאי שיבוטל הפטור ממס על ירקות ופירות, או על אזור אילת, או בהעלאת שיעור המע"מ בכלל או במיסוי הסיגריות, או בהגדלת מס הקנייה על כלי רכב.
האוצר שומר אופציה של הגדלת המס על הסיגריות
שאמה-הכהן הציע את החלופה של העלאת הבלו על הסיגריות בשיעור הפחתת הבלו על הדלק, אבל ערן טען כי האוצר שומר את האופציה של הגדלת המס על הסיגריות כמכשיר לוויסות הגירעון בתקציב. הוא ציין כי רשות המסים כבר עומדת לפני גירעון של כ-11 מיליארד שקל בגבייה, אבל בוועדה לחצו עליו להעדיף מיד את האופציה של הסיגריות ולחפש אמצעים אחרים לוויסות הגירעון לקראת סוף שנת התקציב.
שאמה-הכהן הצביע על מחדל מיסוי נוסף של האוצר בפטור על מחיר הדלק הסילוני למטוסים. ערן יעקב טען כי הפטור ניתן לחברות התעופה מתוקף אמנות בינלאומיות. הוועדה קיבלה את הטענה אבל ציינה כי האמנות לא חלות על הדלק המשמש לטיסות פני ארציות והפטור שניתן לחברות התעופה הישראליות בקטע זה לא מקובל במדינות אחרות ומדובר בהפסד הכנסה של כ-100 מיליון שקל בשנה.
שאמה-הכהן טען כי הפטור ניתן בלחץ של חברות התעופה וציין כי "התוצאה היא שהנוסעים על הכבישים מסבסדים את הטסים באוויר". הוא חזר והדגיש כי מחיר הדלק בישראל עדיין גבוה מהממוצע של 15 מדינות אירופה למרות שישראל היא המדינה היחידה לעומתן שהפחיתה בשנה האחרונה את המיסוי ומרווחי השיווק של הדלק.
הוא ציין כי המחקר ההשוואתי המעודכן לפי כוח הקנייה שקיבל היום (לעומת הגרסה הקודמת שמצאה כי נטו המחירים והמיסוי באירופה גבוה מעט מעל מישראל) מוכיח כי "ישראל יקרה לנהגיה והממשלה חייבת לגלות רגישות כלפיהם, בהפחתת המס, לפחות באותה רמת נחישות שגילתה עד כה לקיצוץ הרווחים המופרזים של חברות הדלק".