שתף קטע נבחר

אתגר בסופר: אוהבים מבצעים, אבל גם מותגים

למרות המודעות הצרכנית הגבוהה, יש עדיין כמה מלכודות בסופר שבני הזוג חשן לא מצליחים להימנע מהן

"אני צרכנית שעומדת על שלה מול הקופאית. אני בודקת ואף ניגשת לקופה הראשית אם צריך לתקן טעויות. אני קונה הרבה מאוד לפי מחיר ולא לפי מותג. גם גלעד לא מוכן 'לצאת פראייר', אבל יש לו פחות סבלנות ממני". כך מספרת לי קארין, עמה יצאתי לקניות (עם גלעד שוחחתי בטלפון) השבוע בסניף "מגה בעיר" בנאות אפקה בתל־אביב.

 

הסניף שכונתי ומוזנח למדי, אבל עם אווירה ביתית. הקצבים כבר מכירים את קארין, אבל היא לא רוכשת שם עוף במבצע אחרי שגילתה שבסניף ויקטורי החדש שנפתח לא הרחק ממקום מגוריה המחירים זולים יותר. למרות שהקצב אמר לה ש"לפעמים הזול הוא יקר, לכי תדעי מה טריות העוף שם", היא נצמדת למחיר.

 

"שמחתי מאוד על המחאה החברתית בקיץ כי בגללה אנשים הפסיקו לצחוק עליי שאני קמצנית ועושה הכל כדי לחסוך 10־15 שקל", היא אומרת לי, "תמיד אהבתי את ההרגשה לא לצאת פראיירית. בדרך כלל אני לוקחת לקנייה את עגלת הפלסטיק הקומפקטית כדי שהיא לא תיראה ריקה ותדחוף אותי לקנות עוד". עם זאת, גם צרכנית מושכלת כמוה לא עמדה בפיתוי ורכשה שתי חבילות גדולות של דגני בוקר, קנייה שנראית מעט מוגזמת לשני אנשים.

 

קארין היא שאחראית על רוב הקניות, שמסתכמות ב־10 פעמים בחודש: קנייה גדולה פעם בשבוע בסכום של 250 שקל ועוד שש השלמות בחנויות כמו טיב טעם או AM:PM בסכום של כ־50 שקל בכל קנייה. הקניות הגדולות נערכות בחנות "מגה בעיר" ברחוב בני אפרים בנאות אפקה, ב"מגה בול" בלונדון מיניסטור ובחנות "ויקטורי" ברחוב לינקולן.

 

הבחירה במגה נעשתה בגלל תווי קנייה שהיא רוכשת בהנחה של 10% באמצעות לשכת עורכי הדין. באינטרנט היא רוכשת כשיש קופונים ומבצעים. "עכשיו היה ב'וואלה שופס' קופונים ל'מגה בעיר' אז קניתי", היא מספרת.

 

אני אוהבת מבצעים

קארין מגיעה מוכנה לקנייה, מודעת למחירים ולמלכודות הצרכניות, ויש לה רשימת קניות מסודרת. היא לא מחפשת רק את המוצרים שברשימה. מבצעים מושכים אותה, כמו בירקות. במגה בעיר מושכת אותה ההבטחה של "יום שוק" אלא שמסתבר שהירקות יקרים יותר מאשר בסניף של ויקטורי שהיא בודקת אחר כך. קילו בצל עולה במגה 2.89 שקלים לק"ג לעומת 0.89 שקל בוויקטורי, וקילו תפוזים עולה 5.99 שקלים במקום 2.89 שקלים.

 

כמות הירקות והפירות שהיא רוכשת מינימליסטית, 1־3 יחידות למוצר. נאמנותה למוצרים נמוכה יחסית. אפילו מוצרים כמו גבינה לבנה ויוגורטים היא תחליף בלי למצמץ, בהתאם למבצע. היא גילתה למשל שזול יותר לרכוש שתי אריזות 100 גרם של חמאה מלוחה תנובה מאשר אריזה גדולה של 200 גרם. אין לה בעיה לרכוש מוצר של מותג פרטי, אם הוא זול יותר.

 

עם זאת, יש כמה חריגים להם היא תשמור נאמנות כמו מרכך כביסה "בדין" בגלל הריח, סירופ ויטמינצ'יק ושקדי מרק אסם בגלל הטעם. גלעד מוטה מותגים יותר ממנה, והדבר בא לידי ביטוי כשהוא מצטרף אליה לקניות. "הוא לא יתפשר על פסטה של מותג פרטי. הוא יתעקש על פסטה ברילה, למרות שאני חושבת שבבולונז לא מרגישים את ההבדל". גלעד למשל רוכש שמפו "הד אנד שולדרס", והיא את השמפו התורן שבמבצע הכי טוב.

 

קארין היא קניינית של מבצעים. "אני מחפשת באינטרנט איפה יש מבצעים על מוצרים מסוימים ואז הקנייה שלי מתפצלת על כמה חנויות". עם זאת, הקנייה המשלימה חושפת אותה למוצרים נוספים ומייקרת את סל הקניות. לחנות ויקטורי, למשל, היא נכנסה לקנות רק כרעיים במחיר מפתה "אבל אז ראיתי שהקטשופ היה במבצע ועוד כמה דברים ככה שבסוף הרכישה הסתכמה בכ־90 שקל".

 

לזכותה ייאמר שהיא בודקת חשבונות בדקדקנות. גם בקנייה באינטרנט וגם במגה בול עלתה על טעויות, למשל שני מבצעים של דגני בוקר הוצבו זה לצד זה בצורה מטעה. היא התעקשה בקופה הראשית וקיבלה זיכוי של כ־40 שקל. לפני התשלום בדקה האם המשקל בקופה היה מכויל. הוא לא היה מכויל, והחשבון שלה זוכה.

 

התינוק שבדרך ירחיב את ההוצאות

קארין בהריון, והזוג ביצע חישוב שגילה כי בשנה הראשונה יוציאו כ־5,000 שקל נוספים בחודש, כולל ההשקעה בציוד – מעגלה ועד חדר לילדה. הם כבר קנו את אחת העגלות היקרות בשוק, סטוקה, ביבוא מקביל תמורת 4,000 שקל במקום מחיר רגיל של כ־5,000 שקל. לדבריה, "לא בדקנו בכלל האם זו העגלה הכי טובה, שנינו מודעים לכך שזו עגלה של 'פוזה' אבל גלעד לא הסכים לאף עגלה אחרת. הוא משאיר את הקניות בידיים שלי, כולל ציוד החדר, אז מגיע לו גם להחליט על משהו".

 

ההוצאות על חיתולים, מטרנה, מגבונים ומשחות יגיעו להערכתם לכ־500 שקל בחודש. קארין מתכוונת לעקוב אחרי מבצעים של חיתולים חד־פעמיים, אם כי בנושא של הציוד לילדה היא לא תהיה רק צרכנית של מחיר. "שמעתי שיש ילדים שמפתחים אלרגיות לחיתולים מסוימים או גזים בתגובה לסוגים מסוימים של תחליפי חלב אם. הילדה תקבע את המוצר שהיא רוצה, ואני אחפש את המחיר הטוב ביותר שבו אפשר להשיג אותו".

 

בסיור שהתלוויתי אליה (במגה והשלמות בוויקטורי) קארין שילמה כ־492 שקל, אחרי שהעריכה לפני כן שהן יעלו כ־300 שקל. מדובר בחריגה של 64%.

 

שורה תחתונה: לקראת הלידה אני ממליצה לזוג לצמצם את מספר הקניות, במיוחד האימפולסיביות בחנויות הנוחות העירוניות. גם קארין מודעת לכך שאין סיבה לרכוש פירורי לחם ב־7 שקלים ב־ AM:PMכאשר אותה חבילה בדיוק נמכרת במגה בעיר במחצית המחיר. אני גם מייעצת להם לבדוק את התאריך בו פג התוקף של המוצר, במיוחד כאשר מדובר במוצרים במבצעים אטרקטיביים במיוחד או שנמכרים בכמויות גדולות במיוחד. זאת כדי למנוע טעויות כמו רכישת 1.5 ק"ג של דגני בוקר. המלצה נוספת היא להתגבר על מלכודות כמו מארזים גדולים של חטיפים למשל.

 

קארין מספרת כי היא "רוכשת צ'יטוס במארז של עשר חבילות, ובסוף רק אני אוכלת אותו כי לגלעד יש כוח רצון חזק יותר משלי". בעניין הלידה הקרבה, כדאי לזוג לקחת בחשבון שהמשווקים יודעים לנגן על המנגינה של "טובת הילדה" באמצעות מכירת מוצרים בכמויות בלתי סבירות. מומלץ גם להפנים שלא כל שמועה שמתרוצצת באינטרנט בהכרח נכונה. החלפת המזון לילדה רצוי שתיעשה אך ורק בייעוץ עם רופא או עם אחות מנוסה של טיפת חלב, ולא על בסיס גלישה בפורומים של אמהות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גלעד וקארין. מודעות לחיסכון
צילום: יונתן בלום
מומלצים