מבחן לפורד פיאסטה ידנית: חגיגה מאוחרת
פורד פיאסטה, אחת המכוניות הפופולריות באירופה, זכתה עד היום להצלחה מאד מוגבלת בישראל. כעת מצטרפת גרסה ידנית מוזלת, המבטיחה לשנות את המצב. האם למתחרות בקטגוריית הקטנות-זולות יש סיבה לדאגה?
- קטגוריה: סופר-מיני
- מתחרות עיקריות: סיאט איביזה, סקודה פאביה, פולקסווגן פולו, רנו קליאו
- מחיר התחלתי: 75 אלף שקל
- מחיר לדגם הנבחן: 75 אלף שקל
1. תא נוסעים ותפעול
תא הנוסעים של הפיאסטה הידנית מוצע ברמת גימור אחת, עם גווני אפור ושחור כמקובל בקטגוריית המחיר הנמוכה. אלא שאיכות החומרים גבוהה, וכך גם איכות ההרכבה. הפיאסטה אינה מסגירה את תג המחיר הצנוע יחסית בחסרונם של פרטי אבזור חשובים או חסכון באיכות. הנדסת האנוש טובה, למעט תפעול המזגן. יש כמות מספקת של תאי אחסון והמרווח מלפנים ומאחור (לשניים) בהחלט סביר. תא המטען ממוצע בגודלו אך נוח לשימוש. המושבים הקדמיים מציעים תמיכה מצוינת ונוחים גם לאורך זמן. הספסל האחורי פחות נוח, ואילו המושב במרכז יתאים רק לילדים קטנים.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
לפיאסטה כיול מתלים מצוין, המקנה לה נוחות נסיעה גבוהה - מחוץ לעיר ובעיר ברחובות הכרך - למכונית מסוגה ואף יקרות ממנה. רק צמיגים נדיבי-מידות (195-50-15) שאך לפני עשור שודכו לסופר-ספורטיביות, פוגמים מעט - ושלא לצורך - בנוחות. תפעול המצמד ובורר ההילוכים קל ונעים, מה שיקל במעבר מרכב אוטומטי למי שאינו מורגל לתיבה ידנית. ההיגוי נוח אף הוא לתפעול בתנועה עירונית. לפיאסטה בידוד רעשים טוב, למעט רעש צמיגים נוכח.
3. מנוע-גיר
מנוע הפיאסטה הוא יחידת 1.2 ליטר, אותה פיתחה ימאהה היפנית עבור פורד בסוף שנות ה-90. המנוע הוותיק מפתח 82 כ"ס, הספק דומה לזה של מנוע ה-1.4 ליטר במתחרות הגדולות מבית קונצרן פולקסווגן פאביה-פולו-איביזה. למנוע גמישות טובה כבר בסל"ד נמוך, ומייצר תחושת זריזות מפתיעה לטובה. המנוע מעט רועש בשיוט בינעירוני, שם הוא מסתובב בכ-2,800 סל"ד במהירות של 100 קמ"ש. תיבת ההילוכים הידנית מאפשרת למצות את כוח המנוע תודות ליחסי העברה טובים, בלי פערים גדולים מדי. תצרוכת הדלק הרשימה לטובה, ועמדה בתנאי מבחן שנועדו לדמות תנאי אמת על קרוב ל-16 ק"מ לליטר.
4. התנהגות ואבזור בטיחות
היכולת הדינמית של הפיאסטה - בדומה לגרסה האוטומטית - מצוינת. למכונית שפע אחיזה (גם תודות לצמיגים הרחבים), והיא מעניקה תחושת ביטחון בזכות היגוי מדויק ובעל משקל נכון. הבלמים טובים, אך יש ללחוץ על הדוושה בנחישות כדי לזכות בעוצמת בלימה ראויה. בניגוד למכוניות מיני קטנות יותר ולחלק ממתחרותיה בקטגוריית הסופר-מיני, הפיאסטה אינה מעייפת את הנהג והנוסעים בנסיעות ארוכות. אבזור הבטיחות כולל שבע כריות אוויר - חריג לטובה בקבוצתה - ובקרת יציבות אלקטרונית. ציון הבטיחות במבחן ה-Euro NCAP עומד על חמישה כוכבים מרביים.
5. אבזור
קשה לדרוש המון תמורת 75 אלף שקל, והפיאסטה אכן אינה מרשימה בתחום זה. גרסת אמביאנט (Ambiente, היחידה שמוצעת) כוללת מערכת שמע מקורית עם תפעול מההגה, שישה רמקולים וחיבורי USB ו-AUX, חלונות מופעלי חשמל מלפנים ואיתות בנגיעה. בהשוואה לאחותה האוטומטית, הידנית מוותרת על מושב נהג מתכוונן לגובה, בקרת אקלים ומחשב דרך. בסך הכל, מדובר ברמת אבזור מקובלת בקטגוריה.
ציון כולל וסיכום
+ יכולת דינמית, נוחות נסיעה, איכות, תצרוכת דלק, מחיר
- דוושת בלימה, רעש צמיגים, רעש מנוע לעיתים
ולבסוף: הפיאסטה הידנית מצטרפת לקטגוריה הלוהטת של קטנות-ידניות-מוזלות. היא עושה זאת אמנם ארבע שנים אחרי השקתה באירופה, אבל למרות גילה המתקדם (מחליפה צפויה תוך שנתיים-שלוש), מדובר במכונית שמתמקמת היישר בצמרת הקטגוריה. היא זולה אך אינה מרגישה כזו, נוחה, חסכונית, בעלת יכולת דינמית גבוהה מאוד ובעלת ביצועים מספקים. בהתחשב במחיר ובמתחרות, הפורד פיאסטה היא לטעמנו מצטיינת הקטגוריה החשובה.
מנוע | ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1,242 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 82 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 11.1 קג"מ ב-4,500 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / ידנית, חמישה הילוכים |
מרכב | חמש דלתות, האצ'בק |
אורך | 396 ס"מ |
רוחב | 172 ס"מ |
גובה | 148 ס"מ |
בסיס גלגלים | 249 ס"מ |
משקל | 1,054 ק"ג |
נפח תא מטען | 281 ליטר |
100-0 קמ"ש | 13.3 שניות |
מהירות מרבית | 168 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 17.8 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) | 15.8 ק"מ לליטר |
פליטת פחמן דו-חמצני | 129 גרם לק"מ |
מחיר | 75,000 שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 7 (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכי נהג) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים לפי Euro NCAP |