בנק ישראל: ההוצאה על הקשישים תזנק ב-30%
ההוצאה הציבורית על טיפול באוכלוסיית הקשישים צפויה לזנק תוך 7 שנים. בנק ישראל: "השירותים והפיקוח עליהם מצויים באחריות של מספר גורמים שונים, ללא גוף מקשר ביניהם, מצב הפוגע באיכות השירות למטופלים וגורם לחוסר יעילות"
הזדקנות האוכלוסייה בישראל הגדילה את הביקוש לשירותים הציבוריים והפרטיים לטיפול בקשישים ולשירותי הבריאות ואלו צפויים להתרחב ביתר שאת בעתיד, ולהגדיל את ההוצאות הציבוריות והפרטיות, כך מעריכים בבנק ישראל במסגרת הדו"ח השנתי שיפורסם בסוף החודש.
עוד מדו"ח הבנק המרכזי:
- בנק ישראל: 45% מהחרדים עבדו בשנת 2011
על פי ההערכות, ההוצאה הציבורית על טיפול באוכלוסיית הקשישים, בשל ההתפתחויות הדמוגרפיות בלבד, צפויה לזנק ב-30% תוך 7 שנים. מהנתונים עולה עוד כי חלקם של בני 65 שנה באוכלוסיה צפוי לעלות ל-12% בהשוואה ל 9.8% בשנת 2009. מספרם של בני ה-80 ומעלה צפוי לעמוד על 270 אלף בשנת 2019
"שיעורם-באוכלוסייה של הקשישים ושל הקשישים המוגבלים בביצוע פעולות יום-יומיות יעלה, יתעצמו המגמות הכלכליות והחברתיות המפחיתות מיכולתם של בני משפחה לשמש מטפלים עיקריים, ותעלה רמת החיים – ולכן גם הדרישה לעליית איכותם של שירותי הטיפול הממושך בקשישים", נכתב בדו"ח בנק ישראל.
זינוק של 300% ב-47 שנים
בשנת 2010 עמדה ההוצאה הציבורית על טיפול ממושך בקשישים על כ-5.8 מיליארד שקל, כ-0.7% תוצר וההוצאה הלאומית (הציבורית והפרטית) לטיפול ממושך בקשישים הגיעה בשנה זו לכ-9.9 מיליארד (1.2 אחוזי תוצר).
יחס ההוצאה הציבורית לתוצר בישראל נמוך מאשר במדינות OECD, גם כאשר מביאים בחשבון שהאוכלוסייה בארץ צעירה יחסית למדינות החברות בארגון. נוסף על כך שיעור ההוצאה הפרטית על טיפול ממושך בקשישים בסך ההוצאה (הציבורית והפרטית) על טיפול ממושך בישראל, גבוה ביחס למדינות החברות ב-OECD.
בתחזית רחוקה יותר, לשנת 2059 מעריכים בבנק ישראל כי ההוצאה הציבורית לטיפול ממושך בקשישים, תזנק ביותר מ-300 אחוזים, זאת בהנחה ששיעור הנזקקים לשירותי טיפול ממושך בקרב קבוצות הגיל יישאר כפי שהוא היום.
על פי ממצאי הדו"ח מערכת השירותים הציבוריים לטיפול ממושך באוכלוסיית הקשישים בישראל לוקה כבר עתה במספר מאפיינים בעייתיים, כגון השירותים המוצעים והפיקוח עליהם מצויים באחריותם של מספר גורמים שונים – ללא גוף מקשר ביניהם – דבר המשפיע על איכות השירות למטופלים וגורם לחוסר יעילות.
בנוסף, בחלק ממבחני ההכנסות כרוכים הליכים ביורוקרטיים מורכבים, הגורמים למיצוי לא מלא של זכויות המטופלים וגידול של הוצאותיהם ביחס לחלופות. הדו"ח מציין גם כי מתרחב היקפם של שירותי הטיפול הממושך והביטוחים הסיעודיים הפרטיים – תהליך שעלול להגדיל את אי-השוויון בצריכת שירותי הסיעוד בעתיד.
"על רקע הגידול הצפוי של מספר הקשישים ושל חלקם באוכלוסייה יש צורך חיוני בשיפור ובייעול של שירותי הטיפול הממושך בקשישים, תוך התחשבות בהשלכות הצפויות של השינויים הדמוגרפיים העתידיים על מצבם הכלכלי של הקשישים ועל היצע המטפלים בהם", נכתב בדו"ח הבנק המרכזי.
"במסגרת זו יש למצוא דרכים להגברת התיאום בין השירותים השונים בקהילה ובמוסדות ולייעול מבחני ההכנסות באופן שישפר את השירות הציבורי לקשישים ולבני משפחותיהם ויסייע להם למצות את זכויותיהם. מומלץ כי הרפורמות המוצעות בתחום הסיעוד יתמקדו בתכנון מבנה השירותים הציבוריים לקשישים – בקהילה ובמוסדות – ואופן מימונם, בהתאם להתפתחויות הדמוגרפיות הצפויות".