שתף קטע נבחר

אל על עברה להפסד של 49.4 מיליון ד' ב-2011

זאת לעומת רווח נקי של 57.1 מיליון דולר בשנת 2010. הסיבה העיקרית לכך היא עליית מחירי הדלק ומדיניות "שמים פתוחים". שכר המנכ"ל אליעזר שקדי ב-2011 הסתכם ב-2.85 מיליון שקל

אל על עוברת להפסד: חברת התעופה דיווחה היום (ד') על תוצאותיה לרבעון הרביעי ולשנת 2011 כולה. החברה הציגה עלייה של 3.6% בהכנסות ל-2.02 מיליארד דולר, אך רשמה הפסד של 49.4 מיליון דולר לעומת רווח נקי של 57.1 מיליון דולר בשנת 2010.

 

עוד בערוץ הכלכלה בארץ:

 

החברה הסבירה את ההפסד בעיקר בעקבות גידול בעלויות התפעול, שנבע מעליית מחירי הדלק הסילוני מעבר לגידול שחל בהכנסות החברה, וכן כתוצאה מאובדן נתח שוק עקב תחרות גוברת. זאת, לטענת החברה בעיקר בגלל יישום מדיניות "שמיים פתוחים" בפועל של ממשלת ישראל.

 

לכן מסבירה החברה שלא הצליחה להדביק את הגידול בעלויות התפעול, וזאת בעקבות המשבר העולמי, התחרות הגוברת בשוק התעופה ואי היציבות הפוליטית במדינות האזור. יצוין כי כחלק מניסיון ההתייעלות של החברה היא פיטרה 200 עובדים ברבעון הרביעי של השנה.

 

אליעזר שקדי, מנכ"ל אל על, מסר הבוקר כי "במהלך 2011 התמודדה אל על עם המשך הגידול בתחרות מול שותפויות ענק והחברות הזרות, אשר יותר מאשר הכפילה את עצמה בחמש השנים האחרונות. זאת כאשר רגולציית ההפעלה של התאגידים החיצוניים והחברות הזרות שונה מהותית מהרגולציה הישראלית. מדינת ישראל עומדת בימים אלה בפני הכרעה בנושא הסכם פתיחת השמיים עם האיחוד האירופי".

 

עוד הוסיף כי "כל מדינות העולם מתייחסות לתעשיית התעופה המקומית כנכס אסטרטגי. במדינת ישראל חשיבותה של תעשיית התעופה המקומית גדולה מאוד, לאור המצב הגיאופוליטי הייחודי, המתבטא בכך ששער הכניסה המרכזי לישראל הוא דרך האוויר - ובעיתות חרום פוסקת כמעט לחלוטין התעופה הזרה לישראל וממנה. חברת אל על תומכת בתחרות חופשית, וזאת על בסיס של הדדיות ושוויון הזדמנויות מול שותפויות ענק וחברות התעופה הזרות. אנו מצפים כי קברניטי המדינה ייקחו לתשומת ליבם את כל הנדרש למתן הזדמנות תחרותית שווה, הוגנת ומלאה".

 

ההפסד התפעולי: 43.3 מיליון דולר

ההכנסות מהפעלה גדלו ב-2011, כאשר ההכנסות מנוסעים גדלו, לפי אל על, כמו גם ההכנסות מהובלת מטענים וההכנסות האחרות כמו מכירת פריטים פטורים ממכס, מתן שירותי תחזוקה וכו'. מאידך, בשנה שעברה גדלו הוצאות ההפעלה של החברה ב-11.4% ביחס ל-2010, בעיקר בעקבות גידול בהוצאות הדלק הסילוני והשכר.

 

הוצאות השכר של החברה גדלו ב-2011, וזאת, לפי אל על, בעיקר בעקבות יישום הסכם שכר החל מינואר 2011 וכן התיסוף של שער השקל ביחס לדולר. הוצאות החברה על דלק סילוני גדלו ב-41% ביחס לשנת 2010. בסך הכל רשמה החברה תוספת הוצאה של 102.1 מיליון דולר על הדלק. יצוין כי ההפסד התפעולי של החברה ב-2011 הסתכם ב-43.3 מיליון דולר לעומת רווח תפעולי של 88 מיליון דולר ב-2010.

 

נתח השוק של אל על הסתכם ב-33.9%, קיטון של כ- 9% לעומת שנת 2010. שיעור התפוסה הסתכם ב-80.3% לעומת שיעור התפוסה של 81.6% בשנת 2010, קיטון של 2%. שיעור התפוסה הכולל בנתב"ג של חברות התעופה הסדירות הזרות הסתכם ב-77.7%.

 

ברבעון הרביעי החברה רשמה גידול בהכנסות של 0.9% ל-485.4 מיליון דולר, אך רשמה הפסד של 7.8 מיליון שקל לעומת רווח של 16.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

 

שכר הבכירים: 2.85 מיליון שקל לשנה

על פי הדוחות, עלות שכרו של מנכ"ל אל על שקדי הסתכמה בשנה שעברה ב-2.85 מיליון שקל. מתוך סכום זה קיבל תשלום מבוסס מניות בסך 854 אלף שקל. החברה הבהירה כי שקדי, אשר החל לכהן כמנכ"ל בתחילת 2010, ויתר על 20% ממשכורתו החל מדצמבר 2011 ועד דצמבר 2012, ולכן משכורתו הנוכחית עומדת על 96,681 שקל לחודש.

 

"כחלק מההיערכות המתחייבת לקראת שנת 2012, החליטו חברי דירקטוריון אל על בסוף הרבעון השלישי לקצץ בגמול הדירקטורים (למעט דירקטורים חיצוניים) בשיעור של 20%. מנכ"ל החברה ויו"ר דירקטוריון החברה החליטו לוותר על 20% משכרם. כמו כן, ויתרו הסמנכ"לים בחברה על 10% משכרם, וראשי האגפים ויתרו על בין 7.5% ל-10% משכרם, החל ממשכורת חודש דצמבר 2011 ולכל שנת 2012. בנוסף, בעת האחרונה ויתרו על שכר בין 3%-7.5% כל בעלי החוזים האישיים בחברה", מסר שקדי בהתייחסות לדו"חות. 

 

בשנת 2011 עמיקם כהן, המשמש כיו"ר דירקטוריון אל על, קיבל שכר בעלות של 1.3 מיליון שקל. לאחר שוויתר על 20% משכרו לדצמבר 2011 עד דצמבר 2012, שכרו כיום עומד על 78,904 אלף שקל בחודש.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מטוס של אל על. עברה להפסדים
צילום: רויטרס
מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי. ויתר על 20% מהמשכורת
צילום: יונתן בלום
מומלצים