פולקסווגן אמארוק: יש לנו מקום לטנדר יוקרתי?
קונצרן הרכב הגרמני ישווק החל מהסתיו הקרוב טנדר בשם אמארוק. בתחילת הדרך הוא יגיע לכאן עם תג מחיר של כרבע מיליון שקל, וחבילת אבזור טכנולוגית שלא נראה כמותה בקטגוריה. רוני נאק נהג בו בספרד, ומנסה להעריך את סיכוייו
רק מעטים מכם, כך אני מנחש, מודעים לעובדה שפולקסווגן מייצרת גם טנדרים, ולא רק מכוניות נוסעים או דגמים מסחריים סגורים. מצד שני, אם צפיתם בראלי דקאר שנערך בתחילת השנה, לא יכולתם לפספס את הרכב האמארוק, דגם סופר-פופולרי בדרום אמריקה. כנותן חסות עיקרי למירוץ הסיבולת המתיש, סיפק הקונצרן הגרמני לא פחות מ-30 טנדרים כפולי הנעה למארגנים.
אלא שהאמארוק לא גדול רק בדרום אמריקה, למרות שהשוק המקומי אינו מכיר בו כלל. מאז הצגתו לשוק האירופאי ב-2010, תפס הטנדר המודרני נתח שוק נאה מאד. אצלנו, עדיין לא. אבל זה עומד להשתנות, כנראה תמורת רבע מיליון שקלים בשלב ראשון - לא מחיר סופי.
להכשיר את הטנדר
שני תנאים צריכים היו להתקיים - מבחינת יבואנית פולקסווגן לישראל, צ'מפיון - כדי שהאמארוק יגיע לכאן. הראשון הוא תיבת הילוכים אוטומטית, השני הוא תחילת ייצור מסודר בגרמניה, עבור השוק האירופי. ונראה שמיותר יהיה לציין כי שני התנאים מולאו.
עיצוב המרכב מיישר קו עם המקובל בעולם הטנדרים, חיות עבודה שבדרך כלל - ולא משנה היכן נוצרו - נעדרות סקס אפיל או סתם חן. גם באמארוק אין כל בשורה מבחינה זו. לחזית מראה מותגי-עדכני של הקונצרן, מכסה מנוע ארוך וגבוה, כנפיים מנופחות וארגז מטען גבוה-שוליים. תא הנוסעים וסביבת הנהג מוכרים כצפוי. הכל פולקסווגן - כולל העיצוב, המיתוג, לוח המחוונים והנדסת האנוש.
מכיוון שמדובר אחרי הכל בטנדר, חומרי הדיפון והריפוד נראים עמידים ופשוטים מהמקובל במכונית פרטית, אך בגרסת "היי-ליין" בה נהגנו ניתן למצוא גם מערכת מולטימדיה עם מסך מגע, מושבים מרופדי עור, פקדים על גלגל ההגה, בקרות אקלים ושיוט ועוד. חבל רק שאיכות החומרים אינה משכנעת, והמרחב מאחור אינו משכנע עבור נוסעים מבוגרים.
בתחום ההנעה עושה הטנדר שימוש במנוע דיזל 2.0 ליטר בעל הזרקה ישירה ושני מגדשי-טורבו, המכוייל ל-163 כ"ס ו-40 קג"מ בשילוב עם תיבת שישה הילוכים ידנית, או 180 כ"ס ו-43 קג"מ בתיבת שמונה הילוכים אוטומטית והנעה כפולה-קבועה. נכון, מדובר במפרט חריג מאד בעולם הטנדרים, כזה המזכיר הרבה יותר - ולא במקרה - את דגמי הפנאי והשטח היוקרתיים.
כך גם לגבי מערכות עזר בטיחותיות דוגמת בקרות משיכה ויציבות ושש כריות אוויר סטנדרטיות, או מערכות דוגמת הגבלת מהירות במורד, נעילת מכאנית לדיפרנציאל אחורי, ואפילו מתג "שטח" ייעודי המשנה כיול מספר מערכות לטובת נהיגת שטח ייעודית.
כביש, שטח ומה עוד?
נהיגת האמארוק ברחובות הפקוקים של גראנדה שבדרום ספרד, מלמד כי הטנדר הגדול מסוגל להתגלגל ללא בעיה ובאופן נעים למדי בסל"ד נמוך. ולפחות לטענת פולקסווגן, באופן חסכוני למדי. בידוד הרעשים טוב למדי, ובניגוד למקובל בקטגוריית הטנדרים, כך גם נוחות הנסיעה. רדיוס סיבוב קטן יחסית מאפשר תימרון נוח, ותנוחת ישיבה גבוהה מעניקה שדה ראיה מצויין ותורמת לביטחון.
מחוץ לעיר הסיפור שונה. לצללית הטנדר, בהתאם לייעודו, מקדם גרר של ארגז פעולה. ובהתאם לכך גם רעשי רוח בכל עת על הכביש המהיר. תיבת ההילוכים לעומת זאת מרשימה מאד. מדובר בתיבה חדשה שעושה עבודה לא פחות ממרשימה. הנוחות אינה מרשימה כאן עם מתלה אחורי הכולל סרן חי ומאד קשה, או מתלה קדמי רך וחסר ריסון. עם בסיס גלגלים של 309 ס"מ ומשקל של 2.2 טון, האמארוק אינו מרשים כאן. למעט נתון צריכת הדלק - 10.5 ק"מ לליטר סולר בתנאים מאד קשים. מרשים.
אז שווה לחכות?
האמארוק יצנח אצלנו היישר לתוך קטגוריה מוכרת ועמוסה, תוך שהוא מנסה ללא ספק למצב עצמו כאלטרנטיבת פרמיום. איך זה יעבוד מול איסוזו די-מקס החדש, טויוטה היילקס הקשוח ומיצובישי האנטר הוותיק? לא ברור אם חבילת הטכנולוגיה המרשימה תשכנע את קהל היעד לוותר על טנדרים מוכרים. נראה כי דווקא בקטגוריה אחרת, כאלטרנטיבה אפשרית למיצובישי פאג'רו או טויוטה לנדקרוזר בגרסאות בסיסיות, הוא יכול להצליח יותר בקלות.
זו גם הקטגוריה אליה מכוונים בצ'מפיון, שכן אמארוק ראשונים יגיעו אלינו - ברבעון שלישי של השנה - דווקא מגרסאות היי-ליין המאובזרות והיקרות יחסית. ולא גרסאות פשוטות וזולות יותר.
מנוע | ארבעה צילינדרים, שמונה שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1,968 סמ"ק / סולר |
הספק מרבי | 180 כ"ס ב-4,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 43 קג"מ ב-1,750 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה / אוטומטית, שמונה הילוכים |
מרכב | ארבע דלתות, טנדר |
אורך | 525 ס"מ |
רוחב | 195 ס"מ |
גובה | 183 ס"מ |
בסיס גלגלים | 309 ס"מ |
משקל | 1,985 ק"ג |
שטח ארגז | 2.5 מ' רבוע |
100-0 קמ"ש | 10.9 שניות |
מהירות מרבית | 179 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 12.2 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 200 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | אין נתון |
מחיר משוער | 250,000 שקל |
אחריות | 24 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 4 כוכבים לפי Euro NCAP |
הכותב הוא עורך אתר "שטח" והיה אורח חברת פולקסווגן