הרוגי תאונות: שיפור ניכר, אבל לא במגזר הערבי
מספר ההרוגים בתאונות דרכים במגזר היהודי נמצא בירידה חדה בעשור האחרון, אך במגזר הערבי השינוי כמעט זניח. מחקר של רשות הלאומית לבטיחות בדרכים: הגורמים העיקריים לכך הם התנהגות מסוכנת ומודעות נמוכה. מרואיינים במחקר: "זו צורה מופגנת להגיד 'אתם לא משפיעים עלי"
מספר ההרוגים בתאונות במגזר היהודי ירד בלא פחות מ-43% מאז 2001, אך באותה תקופה ירד מספר ההרוגים במגזר הערבי בכ-12% בלבד. מאז תחילת העשור הקודם ניכרת ירידה קבועה ומעודדת במספר ההרוגים בתאונות דרכים, אך היא אינה אחידה בקרב המגזרים השונים באוכלוסיה - כך עולה מנתונים שמפרסמת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. על-פי נתוני הרשות, השיפור במגזר היהודי דרמטי ומתמשך, אך במגזר הערבי השיפור מועט בלבד.
חמור לא פחות: מספר ההרוגים היהודים אשתקד היה נמוך ברבע ממספרם לפני חמש שנים, בזמן שבמגזר הערבי לא חל כל שינוי. לדברי הרשות, הגורמים העיקריים למצב החמור במגזר הערבי הם:
- התנהגות מסוכנת של נהגים.
- נסיעה במהירות מופרזת.
- היעדר הרגלי התנהגות בטיחות בקרב הולכי רגל.
- שיעור נמוך של שימוש באמצעי ריסון (חגורות ומושבי בטיחות).
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- עתירה נגד כץ: הפעל תחבורה ציבורית בשבת
יש לציין כי שיעור ההרוגים בתאונות במגזר הערבי גבוה משמעותית מחלקם באוכלוסיה: כ-36% מההרוגים בתאונות ב-2010 היו בני המגזר, בזמן שחלקם היחסי באוכלוסיה הוא כ-20% בלבד. על-פי מחקר שפרסמה הרשות בשנה שעברה, בעיית הבטיחות החמורה במגזר הערבי נובעת בחלקה מתחושת אפליה ומצב כלכלי-חברתי לקוי.
מרואיינים מהמגזר הערבי הסבירו לחוקרים כי הרגשה של חוסר הזדהות עם החברה הישראלית, הנובעת לטענתם מאפליה וקיפוח, גורמת לאי-ציות לחוק. אחד המרואיינים אמר לחוקרים כי "זו צורה מופגנת להגיד 'אתם לא משפיעים עלי... אתה לא תגיד לי לשים חגורה'".
"ראוי שמשרד התחבורה יקבל אחריות"
לבעיית הבטיחות תורמת גם רמה נמוכה של תשתיות ביישובי המגזר הערבי. בדו"ח שפרסם מבקר המדינה בסוף 2011,
נחשפו עשרות מחדלים מסכני-חיים בתשתית הבטיחות בערים קלנסווה וכפר קאסם, ובהם כבישים סדוקים, מעברי חצייה ללא סימון, ומחסור חמור בתאורת רחוב. לדברי המבקר, הבעיה החמורה אינה ייחודית ליישובים אלה: "יש להניח שהמצב ברוב הרשויות האחרות במגזר הלא-יהודי אינו שונה, ואולי אף גרוע יותר".
מגזר יהודי | מגזר ערבי | |
2001 | 379 | 143 |
2002 | 365 | 138 |
2003 | 310 | 131 |
2004 | 322 | 142 |
2005 | 296 | 129 |
2006 | 282 | 126 |
2007 | 253 | 129 |
2008 | 245 | 142 |
2009 | 197 | 124 |
2010 | 219 | 137 |
2011 | 214 | 125 |
מחקרים שנערכו בעשור האחרון מצאו קשר מטריד היקף בעיית הבטיחות ורמת התשתיות במגזר הערבי. כך למשל, מחקר מ-2007 מצא כי "ביישובים שבהם איכות התשתיות ירודה, הולכי הרגל חוצים את הכביש באופן לא בטיחותי, ודפוסי המשחק של הילדים בשעות הפנאי גם אינם בטיחותיים". מחקר מ-2003 העלה כי "במגזר הערבי קיימת נטייה ליותר תאונות רכב בודד, דבר שבדרך כלל מעיד על בעיות בתשתיות הדרכים".
לליקויים בתשתיות הבטיחות אחראים כל הגורמים המעורבים: הרשויות המקומיות ומשרדי הממשלה. על-פי דו"ח המבקר בעניין קלנסווה וכפר קאסם, עיקר האחריות אמנם נופל על העיריות, אך גם משרדי התחבורה והפנים לא מילאו כראוי את תפקידם. "ראוי שמשרד התחבורה יקבל עליו אחריות להגברת הבטיחות בדרכים בתחומן של רשויות מקומיות שלא פעלו דיין בנושא, וכן יגביר את מעורבותו בנושא", הסביר המבקר.
דברים דומים נאמרו בהתייחס למשרד הפנים: "בתוקף היותו המשרד המסדר והאחראי לרשויות המקומיות, יקבל עליו אחריות בנושא הבטיחות בדרכים בתחומי הרשויות המקומיות - בייחוד בכל הנוגע לעניינים הקשורים למילוי ההוראות שנקבעו לעניין זה, ויגביר את מעורבותו בתחום זה". אלא שבמשרד הפנים מיהרו להבהיר למבקר כי "הסמכויות בעניין הוקנו למשרד התחבורה, (ולכן) אין לצפות ממשרד הפנים לבצע תפקידים שלא הוטלו עליו".