שתף קטע נבחר

 

תצפיתנים בכיתות: המורים עונים בעיקר בכן ולא

משרד החינוך שלח תצפיתנים לכיתות ד' ו-ה' בכ-100 בתי ספר יסודיים, ומצא שיותר מדי שיעורים בשפה ובמדעים היו פרונטליים, ורק חלק מועט מהם הוקדש לדיאלוג עם התלמידים ועבודה קבוצתית. הפרעות דווקא לא היו הרבה

במחקר חדש של משרד החינוך, תצפיתנים בחנו לראשונה בזמן אמת את המתרחש בכיתות. מהמחקר עולה כי רוב הזמן בשיעורים שנבדקו הוקדש ללמידה ורק זמן מועט התבזבז על הפרעות, איחורים, הודעות וניהול הכיתה. עם זאת ההוראה מתבצעת בעיקר באופן פרוטנלי, כלומר באופן כזה שהמורה הוא מקור הידע הבלעדי והדיאלוג עם התלמידים הוא מועט.

 

עוד חדשות ב-ynet:

 

יש לציין כי מדובר בפיילוט שערכה הרשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה), ושכלל כמאה בתי ספר יסודיים בכיתות ד'-ה' בשיעורי שפה ומדעים. בראמ"ה מסבירים כי "עד כה, הדרך היחידה לקבל נתונים מעין אלו הייתה מתוך דיווחים עצמיים של מורים ותלמידים, ובעתיד אמור הפיילוט להוות כלי לתצפית שמטרתו היא תיעוד מובנה של תהליכי ההוראה המתרחשים בכיתות בזמן שיעורים".

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

מהמחקר עולה כי 79% מהשיעורים מתחילים בזמן, ורק 21% מתוכם נפתחים באיחור של שתי דקות ומעלה. כמו כן מרבית השיעורים מתנהלים בצורה תקינה וללא בעיות משמעת, ורק 19% מהתלמידים קיבלו במהלך התצפיות הערת משמעת אחת או יותר. עם זאת, לפי הנתונים כ-60% מהשיעורים מתקיימים בצורה פרונטאלית ורק 24% משיעורי השפה ו-12% משיעורי המדעים מתנהלים בעבודה קבוצתית.

 

"על פי התצפיות שלנו, השיח הפדגוגי נשאר בדרך כלל ברמה בסיסית ביותר, המורים משיבים ב'נכון' או 'לא נכון' ואין כמעט שימוש בשאלות פתוחות, המעודדות חשיבה ויצירתיות", ציינו עורכי המחקר. "בסופו של דבר המורה עודנו במרכז ועודנו מקור הידע הבלעדי, וה'אקטיביות' של התלמיד מוגבלת מאוד".

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

באשר לתכנון וארגון השיעור עולה כי בשליש מהשיעורים (32%) הצגת השיעור נעשית בצורה טובה, אך ב-29% מתוכם לא מתקיים כלל סיכום שיעור. רק בשליש מהשעורים (37%) המורה מוודא בצורה טובה כי התלמידים הבינו את החומר הנלמד. ב-60% מהשיעורים נעשה שימוש מתקדם בדוגמאות להמחשה, אך ב-28% מתוכם לא נעשה כל שימוש בייצוגים ועזרים טכנולוגיים. בנוסף ב-25% מהשעורים אין אינטראקציה בין המורה לתלמידים וב-91% מהתלמידים לא התבקשו להציג את עבודתם בפני הכיתה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום ירון ברנר
בי"ס יסודי (ארכיון)
צילום ירון ברנר
מומלצים