ירושלים: מה חשוב יותר - כביש או יער?
בקרוב תוכרע התשובה לשאלה זו בנוגע לתוכנית להקמת כביש 16 שיעקוף את הפקקים בכניסה לבירה. על הדרך הוא יחלוף גם על יער ירושלים - פנינת טבע בודדת בלב הצפיפות העירונית. התושבים לא מוכנים לוותר והגישו אלפי התנגדויות. מי ינצח?
בעוד מספר שבועות יוכרע האם ייסלל כביש 16, שנועד להקל על נהגים בכניסה לירושלים, בתוואי העובר ביער ירושלים. התוכנית להקמת הכביש אושרה על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות כבר ביולי האחרון וכעת נמצאת בשלב שמיעת התנגדויות הציבור.
כתבות נוספות בערוץ כלכלה ירוקה :
- הפתרון למחסור בחשמל: חיסכון ולא דלק מזהם
- תכירו: פיסת הנדל"ן הירוקה הכי מבוזבזת בארץ
- מהפכת המזון של המאה ה-21 נמצאת בפתח
אולם לפי כמות ההתנגדויות, העומדת על מעל ל-4,000, נראה שאת הציבור בירושלים פחות מעניין למצוא פתרון שיקצר את הדרך למרכזה של העיר, וקצת יותר חשוב לו גורלה של אחת מפינות הארץ ישראליות היפות והיחידות שיש בעיר ושבה מתוכננת לעבור התוכנית.
כעת בוחנת חוקרת מטעם משרד הפנים, לבנה אלונים, את ההתנגדויות התושבים. אלונים היתה מופקדת בעבר על מלאכה דומה בעניין תוכניות בניה בקיבוץ גליל ים הצמוד להרצליה, שאושרה לבסוף. התושבים חוששים שגם כאן יווצר מצב שבו תאושר התכנית בוועדה ותגיע עם המלצה לחתימה לשולחן הממשלה לאישור אחרון.
מאבק חריף
לפי התכנית, הכביש יחולק ל-3 מקטעים: החלק הראשון יעבור במנהרה שתיחצב ממחלף מוצא ועד לאזור גינות סחרוב. בהמשך יצאו הנהגים לאור השמש, ואליהם יחברו לנסיעה נהגים הבאים מאזור התעשייה גבעת שאול, המצוי ממערב לירושלים, באמצעות כביש גישה חדש לכביש 1.
במקום בו שוכן יער ירושלים ייבנו כביש הגישה החדש ומחלף חדש שיחבר אותו לכביש 16. אורכה של הדרך שאינה מקורה, עומד על כ 300 מטר. בהמשך תכרה מנהרה נוספת עד לתוך העיר ירושלים ותתחבר לדרך מנחם בגין. בכך יביא הכביש את הנהגים מתל אביב, או מהשכונות שמחוץ לבירה, היישר לתוך העיר במין מסלול עוקף ומהיר.
על פניו נראה כי מדובר בפיתרון מבורך עם כוונות טובות, שבו רשויות המדינה ערות למצוקת הנהגים המתוסכלים שבפקק, תקווה לשפר את איכות החיים של המבקרים בבירה. אלא שבפועל, זה למעלה מעשור מתנהל מאבבק חריף, בין הרשויות לתושבים, עם רוח גבית של התנועה הירוקה, בדרישה לבטל את תוואי הכביש ולהציל את יער ירושלים.
מצד אחד, ברקע קיימות הצלחות קודמות של תושבים בירושלים שהביאו לצמצום לא מעט פרויקטים. מצד שני, יער ירושלים, כבר כורסם מגודלו המקורי ביותר מ-70% לצורך בנייה, כך שהם חוששים שזה יקרה גם הפעם.
נזק שאי אפשר לתקן
"היער הזה עוזר לבריאות הגוף והנפש להרבה אנשים", טוענת ד"ר אלישבע רגבי, שגרה בשכונת בית הכרם, כ-5 דקות מרחק הליכה מיער ירושלים. רגבי מתנגדת לתוכנית הכביש. "קשישים, צעירים וילדים נהנים מהשהות בו. זה פארק טבעי עם שבילים טבעיים. אמנם היער ניטע בשנות ה-50, אך הצמחייה היתה שם עוד לפני כן. יש שם פרחי בר רבים. זו הריאה הירוקה שלנו, שחוסמת את מה מגיע מהשפלה. זה נכס גדול שלאט לאט מכרסמים בו. עד שלא יישאר יער".
רגבי מוסיפה ומספרת, כי "המקום שבו אמור להבנות המחלף נקרא שן הפיל. יש שם סלעים גדולים ושחקנו בהם כשהיינו ילדים. כל הילדות היינו הולכים לשם. גם הילדות שלי, שהן גדולות כיום, שיחקו שם. למעשה, היער הוא חלק מהחיים של רבים וחשוב לאיכות החיים של תושבי השכונות בירושלים".
"כל הסיפור של הכביש מיותר. למה צריך את זה?" היא תוהה. "הרי בונים רכבת מהירה מתל אביב שתפעל בתוך 4 שנים ויש את הרכבת קלה שעוד תתפתח. מדוע לא להשקיע בתחבורה ציבורית? זה בזבוז כספי ציבור משווע. בונים כביש ועוד כביש ותוך כמה שנים גם הוא יהיה פקוק. צריך להשקיע בתחבורה ציבורית טובה".
סבינה הוניגוקס, שגם היא לוקחת חלק פעיל במאבק, גרה ברחוב פרחי חן הצמוד ליער ירושלים בשכונת בית הכרם: "זה לא העניין שזה קרוב אלי לבית, זה קרוב לכל תושבי ירושלים", היא אומרת. "מדוע צריך כביש עם 4 נתיבים, גשר ומחלף באמצע יער? אני מאמינה ברצון הטוב של הרשויות, אבל יש סולם ערכים אחר. מדובר החלטות קשות. החלטות על מה משקיעים אנרגיה וכסף. זאת לא השקעה נבונה".
"צריך לחיות בהרמוניה עם הטבע ולא ביחס נוגס איתו", היא מוסיפה. "מדובר בנכס של כולם. למה להרוס אותו? יש תחנת רכבת קלה 150 מטר מהיער. אנשים יכולים להגיע למקום בקלות, בלי רכב פרטי. אפשר לטייל לראות קצת טבע. צריך לשמור על ראות ירוקות בתוך המדינה בכלל ובתוך ירושלים. בנוסף, יש חלופות טובות יותר וזולות הרבה יותר".
"אין פתרון אמיתי לצרכי התחבורה"
כמות ההתנגדויות הרבה הביאה את התושבים להקים את פורום הארגונים למען יער ירושלים הנאבק בתוואי בכביש. עו"ד פול לנגא, יו"ר הפורום, יצא נגד הרשויות: "סדר עדיפויות לקוי של עיריית ירושלים ושל משרד התחבורה צפוי להביא לפגיעה מיותרת ביער, המהווה לא רק ריאה ירוקה לתושבי הבירה ומוקד פנאי ונופש לעשרות אלפים, אלא חלק מן הנוף הירושלמי מזה עשורים רבים".
לדבריו, הפגיעה ביער אינה הכרח. "ניתן לבנות את עיקרו של כביש 16 במנהרה, ללא צורך במחלף ובכביש לגבעת שאול, תוך פגיעה מינימלית ביער" הוא אומר ומדגים, כי במסגרת ההתנגדויות, הם הציגו 7 חלופות. "אחת מהן היא מנהרה אחת מגינות סחרוב ועד לכביש בגין. חלופה זו תקצר את אורך הכביש ל-1.9 ק"מ, במקום 4.7 ק"מ. אפשרות זו תפגע פחות בסביבה וזולה יותר משמעותית. זה פתרון הגיוני ויש עוד חלופות. אך בכלל לא בטוח שיש צורך בכבישים על מנת להשיג את המטרה".
לטענת הגופים הירוקים, מדובר בחולי כללי שיש במדינה, המתבטא בהזנחת הטבע ובראיה לטווח קצר. "אנו דורשים לשנות את המשוואה של משרד התחבורה: במקום להשקיע 70% מהתקציב בפיתוח כבישים ורק 30% מהתקציב הולך לתחבורה הציבורית, הדבר צריך להיות הפוך: 70% השקה בתחבורה ציבורית ורק 30% בכבישים", טוענת רחלי תדהר-קנר, יו"ר מפלגת התנועה הירוקה שהתגייסה למאבק כחלק מקמפיין התנועה לשינוי מדיניות התחבורה בישראל.
"אני זוכרת כשפתחו את נתיבי איילון בתל אביב הצהירו שזה הפתרון לפקקים בתל אביב. לא עבר חודש וגם נתיבי איילון הפכו לפקוקים", היא מוסיפה. "כל פתיחת מחלף היא כמו צינתור, שמשחררת באופן זמני לחץ, אבל עדיין הגוף לא בריא. לא נותנים בישראל פתרון אמיתי לצרכי התחבורה".
לדבריה, צריך ייצר פתרונות חלופיים לרכב הפרטי, שיתבטאו בהשקעה בממשק שבין אמצעי התחבורה הציבורית. "במקום תהיה תחנת רכבת מול אזור תעשיה ומשם אין איך להגיע למקום העבודה - צריך שאטלים שמחכים ומתוזמנים עם הגעת הרכבת. למה אין את זה בארץ ובכל העולם זה עובד? למה להוציא 1.5 מיליארד שקל, ועוד מיליארד וחצי שקל תוספות על שינויים שיווצרו בהמשך? על כביש אך לממשלה אין כסף ליישם את מסקנות ועדת טרכטנברג?".
"הנימוק כי הכביש מקרב את הפריפריה לעיר הוא שקר, מכיוון שלרוב תושבי הפריפריה אין רכב. צריך להקים מערכת הסעה המונית שתעשה זאת. לא כבישים למכוניות פרטיות שגם הם יתקעו בפקקים", היא מוסיפה. "יש פתרונות זולים הרבה יותר שישמרו את הטבע. אם הכביש יוקם בירושלים כבר לא יהיה אוויר צלול כיין".
ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "כשתוכנית המתאר לכביש 16, תת"ל 2, עברה לשלב הערות הועדות המחוזיות והשגות הציבור מונתה חוקרת לתכנית שתשמע את השגות הציבור והן את תשובות יזם התכנית לטענות השונות. לאחר מכן, החוקרת תגבש דו"ח המלצות לועדה, אשר תחליט על אופן קידום התכנית. לתכנית הנ"ל הוגשו 32 השגות פרטניות וכן כ-3,744 דפי סטנסיל אשר הוגשו בשני נוסחים. נערכו 5 ימי שימוע אינטנסיביים, בליווי צוות היועצים של הות"ל. טרם גובש דו"ח החוקרת בנדון".
מהחברה הלאומית לדרכים נמסר בתגובה: "תוכנית כביש 16, הנדונה בימים אלה בות"ל, הינה תוכנית שמקיימת איזון נכון בין האינטרס הציבורי לייצר כניסה חדשה ונוספת לבירת ישראל, ובה בעת משמרת את הירוק ואת יער ירושלים. ואפילו משפרת את מצבו של העיר בחלק מן המקומות. תוכנית הכביש לוקחת בחשבון את קיומה של הרכבת המהירה לירושלים".