השואה והעולם הערבי - הכרה לא חד משמעית
אבו מאזן טוען שאינו מכחיש שואה ופועל להנחלתה ברשות. מאידך, בחמאס דורשים להפסיק ללמד על השואה במחנות הפליטים. גם הערבים המכירים בשואת יהודי אירופה, וגם אלו המכחישים אותה, טוענים כי ישראל מנצלת אותה להכחשת הנכבה
בחיפוש בגוגל של המילים "על-הולוקוסט אל-פלסטיני" (השואה הפלסטינית ) מתקבלות 446,000 תוצאות, ול"הולוקוסט אל-יהודי" (השואה היהודית ) בהפרש קטן מתקבלות 496,000 תוצאות. ל"אל-הולוקוסט אל-יהודי אל-מזעום" (השואה היהודית המדומה) מתקבלות 202,000 תוצאות. האם הערבים בכלל והפלסטינים בפרט מכירים בשואה? התשובה לא חד משמעית כלל.
טורים קודמים של "ערבית מדוברת ":
סוריה - תחנה סופית לאביב הערבי?
בשם המהפכה. "האחים המוסלמים" קיבלו תיאבון
ד"ר בשאר ומיסטר אסד. סוריה בפיצול אישיות
מיעוט בפאניקה. אסד והעלווים במלחמת הישרדות
עיתון הרשות הפלסטינית "אל-חיאת אל-ג'דידה" (החיים החדשים) מצא לנכון לפרסם ביום השואה (ה') כתבה בעמוד הראשי, אודות מתאסלמת יהודיה קשישה מאום אל-פחם, ששנים אחר נישואיה לגבר מוסלמי החליטה לספר לבניה ונכדיה כי היא ניצולת שואה מאושוויץ. ביוני 2010 נפגש נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן עם מנהיגים יהודים בארה"ב וטען בפניהם, כי במחקר הדוקטורט שלו לא הכחיש את השואה וכי הוא פועל להנחלת השואה בקרב הפלסטינים.
בעולם הערבי מתייחסים בהסתייגות לנושא השואה. הערבים המכירים בשואה וגם אלה המכחישים אותה, טוענים כי ישראל משתמשת בשואה לקידום מדיניותה ולהכחשת מה שהם מכנים "השואה הפלסטינית". לדוגמא, שייח ראאד סלאח טען פעמים רבות כי הוא מכיר בשואת יהודי אירופה, אך גם במה שהוא כינה "שואת ששת מיליון הפליטים הפלסטינים".
באוניברסיטת איפראן שבמרוקו התקיים באחרונה דיון ראשון מסוגו אודות השואה בשיתוף משכילים ערביים. הסימפוזיון האקדמי זכה ברחבי מרוקו לגינוי נרחב מצד גורמים פרו-פלסטיניים, שטענו כי הוא משרת את מטרות ישראל. רשת אל-ג'זירה הקטארית התייחסה באחרונה לנושא ניצולי השואה החיים בעוני מחפיר בישראל ללא הכחשת השואה עצמה. המאמר שימש כנראה להצגה שלילית של החברה הישראלית.
דרישה לא ללמוד על השואה במחנות הפליטים
בשנת 2005 התעורר ויכוח בקרב תנועת "האחים המוסלמים" במצרים, בעקבות ראיון שהעניק מנהיג התנועה דאז, מהדי עאכף, שהגדיר את השואה כ"מעשייה המשמשת את התעמולה הציונית". דובר התנועה, עיסאם אל-עריאן מיהר לפרסם הסתייגות וטען כי "לא ניתן להכחיש את השואה של היהודים או של עמים אחרים" (רמז לפלסטינים). בחמאס לא קיימת מחלוקת מעין זו. באמנת חמאס שחוברה ב-1987 מופיעים "הפרוטוקולים של זקני ציון" כמסמך היסטורי לכל דבר.
בשנת 2009 דרשה חמאס מארגון הסיוע לפליטים, אונר"א, להפסיק ללמד על השואה כחלק מתכני מערכת החינוך שלה במחנות הפליטים. דוברי התנועה דרשו להפסיק ללמד את "האגדה הציונית" וללמד במקומה את הנכבה (האסון) של העם הפלסטיני ב-1948. לחמאס הצטרפה אגודת המורים בירדן שדרשה מאונר"א להפסיק ללמד על השואה במחנות הפליטים בירדן.
ככלל, השואה אינה מופיעה בספרי לימוד בערבית בכלל ובקרב הפלסטינים בפרט, מכיוון שהיא נחשבת לחלק מ"התעמולה הציונית". לעומת זאת, בעולם הערבי נמכרים "הפרוטוקולים של זקני ציון", "מיין קאמף" של היטלר וספרים אנטישמיים אחרים בתרגום לערבית ללא כל צנזורה.
יוזמה: הסברת השואה בערבית
אין תשובה ברורה לשאלה: אם היטלר היה מנצח במזרח התיכון באמצעות רומל, האם הערבים היו משתפים פעולה עם גרמניה הנאצית? בין הערבים ניתן למצוא אנשים שהגנו על יהודים, כגון מלך מרוקו וחסידי אומות עולם בארצות המגרב ובאלבניה, אך גם משתפי פעולה, כגון המנהיג הפלסטיני חאג' אמין אל-חוסייני ותנועות נאציות בעיראק.
ניתן לטעון, כי השואה אירעה באירופה ולא בעולם הערבי. רוב רדיפות היהודים מימי הביניים ועד העת החדשה התרחשו באירופה ולא בעולם הערבי. למרות מעמדו הנחות של היהודי בקוראן, האיסלאם גילה סובלנות כלפי היהודים לאורך רוב התקופות בהיסטוריה. הקוראן מנקה את היהודים מאשמת צליבת ישו, גורם העומד בבסיס השנאה ליהודים באירופה. הח'ליף עומר, מייסד האימפריה המוסלמית, איפשר ליהודים לחדש את היישוב היהודי בירושלים במאה ה-7 לאחר כיבושה מהביזנטים. גם סלאח א-דין אחרי ניצחונו על הצלבנים במאה ה-12 איפשר ליהודים לשוב לעיר. רוב מגורשי ספרד בסוף המאה ה-15 ברחו מהכנסייה לאימפריה העות'מאנית המוסלמית.
ב"יד ושם" החלו בשנים האחרונות להשקיע בהסברה של השואה בשפה הערבית.
יוזמה זו חשובה ביותר והיא אף מהווה חלק מהמאבק ההסברתי נגד המשטר האיראני המכחיש את השואה ומאיים בפומבי על קיומה של ישראל. אולם אין בכוחה של יוזמה זו לעצור את התעמולה האנטי-יהודית והכחשת השואה בעולם הערבי. אלה עלולים להכשיר את הקרקע לשנאה גזענית גורפת נגד היהודים הדומה בהיקפה לאנטישמיות האירופית הקלאסית.
ד"ר ירון פרידמן, בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, מלמד ערבית ומרצה על האיסלאם בטכניון במחלקה ללימודים הומניסטיים, בבית הגפן ובמכללת הגליל. ספרו "העלווים - היסטוריה, דת וזהות", יצא לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן בשנת 2010