שיעור באזרחות בכנסת: הפשיזם בפתח
ישיבת ועדת החינוך בכנסת, שבה בוטל השימוש בספר האזרחות החדש, הייתה שיעור בלאומיות פנאטית. המתנגדים הושתקו ולא הייתה אפילו מראית עין של מהלך דמוקרטי
המפלגה שחרתה על דגלה את הסיסמא: "בלי נאמנות אין אזרחות" מנסה להשפיע על החינוך לאזרחות לאומנית קיצונית, בדרך כוחנית. יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ אלכס מילר מ"ישראל ביתנו", זימן בשבוע שעבר בבהילות ישיבת ועדה, באמצע פגרת הכנסת ודקה לפני שהוא מוחלף בתפקיד, כדי לפסול ספר אזרחות חדש שיצא לאור, בטענה שהוא פוגע פגיעה חמורה בעולי חבר העמים, אותם מייצג, ויש בו טעויות רבות. אם היה זה רק השיעור הגרוע ביותר באזרחות שניתן לדמיין, ניחא. אלא, שבניהול הוועדה הממלכתית במדינה דמוקרטית דומה שעברנו למימד אחר, שלקוח משיעור בלאומיות פנאטית.
כל סממני הלאומנות הפנאטית היו שם:
א. התפישה לפיה המפלגה שולטת במדינה: "ישראל ביתנו" מממשת, בקואליציה הנוכחית, את כוחה כמפלגת ציר שעל פיה יישק דבר: בתקציב, בחקיקה, במינויים ובמדיניות. כיו"ר ועדת החינוך, הפעיל ח"כ מילר דיקטטורה של הרוב כדי להשליט את דעתו ואת תפישת מפלגתו, תוך שהוא מתערב בתכנים מקצועיים שלוועדה אין את הלגיטימציה, או הידע לעסוק בהם. דומה שהחליט מראש מה צריכה להיות תוצאת הדיון ופעל לפני הדיון לקדם התוצאה: לחצים דרך השר על מנכ"לית המשרד לבטל הספר, כביכול מסיבות טכניות.
עוד בערוץ הדעות של ynet:
אסד, אני עדיין איתך / זוהיר אנדראוס
נותנים 3,000 שקל לשכור דירה והם מתבכיינים / יורם שורק
ב. התנגדות לדמוקרטיה ולליברליזם: התפישה לפיה שלטון העם מגביל את השלטון וערכי שוויון וחירות לא מאפשר לשליט לפעול בחופשיות, הניעה את המפלגה להציע ו/או לתמוך בשמונה עשרה הצעות חוק אנטי-דמוקרטיות בקדנציה הנוכחית (לצד מפלגת הליכוד המשתפת פעולה ממניעים לאומניים, והמפלגות הדתיות המשתפות פעולה ממניעים דתיים), ולנהל מאבק חזיתי בכל מהלך/תוכנית המכוונים לדמוקרטיה וליברליזם.
במסגרת זאת, מתנהל המאבק על הוראת מקצוע האזרחות בגלוי: קיים ניסיון מתמשך לשנות את ספרי הלימוד באזרחות, תוך הדגשת הערכים הלאומניים והדתיים על חשבון הערכים הדמוקרטיים. על רקע זה ניתן להבין מדוע הגיע ח"כ מילר לישיבה כשהוא חמוש בשתי החלטות: לבטל את ספר האזרחות, שנתפש ליברלי מדי ולהכשיר את פיטורי מפקח האזרחות, שנתפש כליברלי מדי. בישיבת הוועדה לא היה אף ניסיון ליצור מראית עין של מהלך דמוקרטי ויו"ר הוועדה כיוון את הדיון להוכיח קשר סיבה/תוצאה בין כשלון הספר לכשלון המפקח שאישר את הספר, כשהמטרה הבאה מסומנת לשר ולמנכ"לית.
ג. גישה טוטלית-כוחנית, מתבקשת משני הסממנים הראשונים: תזמון הישיבה לפני החלפת היו"ר ובמהלך פגרה נועד לקבוע עובדות ועכשיו. לא התקיים דיון על ספר האזרחות. הייתה הכרזה על הכרעה: התיאום המוקדם בין יו"ר הוועדה לבין מנכ"לית משרד החינוך היה מושלם: המנכ"לית, שאך לפני ששה חודשים שלחה מכתב חתום ומפורט המאשר את הוצאת הספר, הודיעה בפתח הישיבה שהספר נפסל בשל תקלה חמורה בנוהל אישור ספרי הלימוד במשרד, אך לא פסלה את הספר האחר (הנתפש כלאומני) שיצא לאחר פגמים חמורים אף יותר באישורו.
יו"ר הוועדה פעל בכוחנות גסה שאינה מוכרת אף לוותיקי המשכן: השתיק דעות מתנגדות, איפשר הסתה גזענית נגד ח"כים מהמגזר הערבי, קיים משפט בזק לעורכת הספר ולמפקח האזרחות, סירב לאפשר לנציגי דעה אחרת להשמיע דברם למרות שנרשמו כמקובל (בהם פרופ' עמנואל גוטמן, פרופ' דן אבנון והכותבת). הוא הנחה להוציאם מהאולם כשהביעו התנגדות. הדעות האחרות שאותן לא רצה ולא יכול היה להשתיק היו"ר היו של הח"כים הערבים. בכך יצר משוואה פשוטה של אנחנו ואתם: יהודים נגד ערבים, כאילו הוויכוח על אופייה הדמוקרטי של המדינה מיוצג רק על ידי הח"כים הערבים.
על מנת להסיר ספק: ברור שהשיח על אופי הוראת האזרחות (בין גישה דמוקרטית/ליברלית לבין גישה רפובליקנית/לאומנית) הוא לגיטימי, אלא שהוא צריך להתקיים כדיון ציבורי ולא סקטוריאלי, כדיון מקצועי ולא מפלגתי. ברור שספרי לימוד צריכים לעבור נוהל מסודר של אישור משרד החינוך, אלא שיש להפעיל נוהל זה על כל הספרים ולא על ספר אחד.
הנורות האדומות המתריעות מפני דחיקת הדמוקרטיה דולקות כבר כשלוש שנים. השיא החדש והשערורייתי, שנקבע בשבוע שעבר, מחייב התנגדות ציבורית מהירה, שכן הפשיזם כבר בפתח.
ד"ר ריקי טסלר, האוניברסיטה הפתוחה ומכללת ספיר
גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il