ביטוח חובה לאופנועים יוזל? תלוי למי
תעריפי ביטוח החובה לכלים דו-גלגליים יוזלו מחר (1.5), אבל רוכבים שתבעו בעבר ישלמו הרבה יותר. הנחות גדולות? רק למי שיוותר על פיצוי של 25 אלף שקל, וירכוש ביטוח עם השתתפות עצמית
תעריפי ביטוח החובה לאופנועים יוזלו (לחלק מהרוכבים) החל ממחרתיים, ה-1 במאי. זאת כחלק מחוק "תיקון פקודת ביטוח רכב מנועי" האמור להוזיל את תעריפי הביטוח בשיעור של עד 40% - כך לפי פרסומי ועדת הכלכלה של הכנסת ומשרד האוצר. אלא שבדיקה שערך "ממון" יחד עם גיורא נדל, בעלי סוכנות הביטוח "תמוז" המתמחה בביטוח אופנועים, ומי שמשמש כיועץ הביטוח של ארגוני האופנוענים וסקציית יבואני הרכב הדו-גלגלי, מגלה שהמצב בשטח רחוק מלהיות משמח עבור הרוכבים.
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- השוטרת טעתה - המדינה תשלם פיצויים
הרוב לא נהנים
חלק מהרוכבים אכן יזכה להוזלה בביטוח החובה שהתייקר משמעותית לפני כשלוש שנים, אך דווקא הקטגוריות הפופולריות ביותר (ובאופן ניכר), קטנועים ואופנועים בנפח 125 עד 250 סמ"ק, שעורי ההוזלה נמוכים משמעותית מהמובטח. עוד עולה מהבדיקה כי הנהנים העיקריים מההוזלה יהיו רוכבים בני 21 עד 40 שנה, על כלים בנפח של עד 250 סמ"ק. רוכבים מבוגרים יותרבעליכלים בעלי נפח מנוע גדול, לא ממש יהנו מהוזלה.
ואלה לא הסעיפים הבעייתים היחידים. את ההנחות הגדולות והמובטחות ניתן יהיה לקבל רקבמקרה של ביטוח הכולל השתתפות עצמית משמעותית של הרוכב. למעשה, רוכשי ביטוח מוזל יוותרו על אפשרות לתבוע מחברת הביטוח פיצוי על כאב וסבל בעקבות תאונה עד סכום של 25 אלף שקל, ויוותרו על תשלום בגין שבעה ימי השתכרות ראשונים אחרי פציעה בתאונה. תמורת הנכונות לרכישת "השתתפות עצמית ", הסכים האוצר להגדיל את שעור ההנחה הניתנת בפרמייה מ-20 ל-30 אחוזים.
לדברי גיורא נדל, "מה שקיבלנו הוא לא ממש מה שרצינו. ההוזלה אינה חלה על אופנועים גדולים, לא על רוכבים מבוגרים ולא על אופנועים שאינם מיועדים לרוכב יחיד אלא משמשים מספר רוכבים. אבל טוב ציפור ביד משתיים על העץ. אני מניח שהמאבק ימשך כדי להוזיל את תעריפי הביטוח הגבוהים".
ההבטחות של ענתבי
נדל מזכיר כי "מה שעשה ידין ענתבי (לשעבר המפקח על הביטוח ומי חתום על ייקור פרמיות הביטוח בעבר, ב.ב) הביא לירידה משמעותית במכירה של אופנועים וקטנועים חדשים. במדינה כמו שלנו, עם פקקי תנועה אדירים, רכב דו-גלגלי הוא פתרון משמעותי לבעיות כאלה, וצריך להתייחס אליו כאל פתרון חברתי-כלכלי ולא להסתכל עליו רק דרך החור בגרוש.
"הצלחנו גם לשכנע שחלק גדול מהתאונות נגרמו במעורבות עם מכוניות ובאשמתן, למרות שהנפגע העיקרי הוא רוכב הדו-גלגלי. התוצאה היא שבתאונות מעורבות כאלה, נושא הביטוח של המכונית ב-75% מהנזק ושל האופנוען רק ב-25%, במקום חלוקה שווה של 50% לכל צד כפי שהיתה בעבר.
"כשהחלה הרפורמה", מזכיר נדל, "הצהיר ענתבי כי היא תחזיר את חברות הביטוח הפרטיות לענף ביטוח החובה, ממנו הדירו את רגליהן שנים רבות בגלל תעריפים נמוכים מדי, לדעת המפקח על הביטוח. התוצאה היתה שכמעט כל האופנועים במדינה (כ-100 אלף) מבוטחים בפול, שחייב לקבל כל נהג שחברות הביטוח לא מוכנות לבטח". ואכן, שלוש חברות ביטוח הרימו את הכפפה, נכנסו לענף בקול תרועה רמה ואף הציעו תעריפים טובים מאלה של הפול: "אליהו", "איילון" ו"הראל".
אלא שהבטחות לחוד, ומציאות לחוד. חברת אליהו אינה מבטחת רוכבים שבבעלותם אופנוע בנפח גדול מ-250 סמ"ק. איילון? זו אינה מוכנה לבטח רוכבים שרוכשים פוליסות עם השתתפות עצמית, אלא רק כאלה שרוכשים ביטוח יקר ובתעריף מלא. ומה עם ההבטחה של הראל? זו לא קיבלה מעולם מבוטחים שגילם פחות מ-30, ואף הפכה סלקטיבית עוד יותר בקבלת מבוטחים חדשים, אגב, שעור ההנחה שהיא נותנת למי שרוכש ביטוח עם השתתפות עצמית, נמוך אף יותר מזה של הפול, ומגיע עד 28%. אף אחת מחברות הביטוח הפרטיות אינה מוכנה לבטח רוכבים שהיתה להם אפילו תביעה אחת נגד חברת ביטוח, או כאלה שרישיונם נשלל בשלוש השנים האחרונות.
המשמעות - הפול ממשיך וימשיך להיות המבטח העיקרי של הדו-גלגליים, וחלקו אפילו יגדל. הבטחות ענתבי וצוות יועציו? מתברר כי אלה לא בדיוק התממשו. בלשון המעטה.
ועוד על התעריפים החדשים
- הגשתם יותר מתביעה אחת נגד חברת הביטוח (הפול)? מצבכם יורע לעומת הנהוג עד היום: שתי תביעות ייקרו את הפרמיה ב-15% למשל, לעומת 5% עד כה. שלוש תביעות או יותר? הפרמייה תייקר ב-25%, לעומת 10% עד כה.
- הורשעתם בעבירת תנועה חמורה ונשלל רישיונכם? אחרי הפעם הראשונה תדרשו לשלם עוד 15%, לעומת 5% עד כה .שתי שלילות או יותר? הפרמיה תתייקר ב-25%, לעומת 10 עד כה.
- רוכבת בת 21-24 שנדרשה לשלם תוספת של 7.5% לתעריף הבסיסי, תזכה להנחה של 2.5%.
- רוכב בן 21-24 שנדרשו לשלם תוספת של 10%, לא יאלצו להוסיף דבר.
- רוכבים ורוכבות בני 25-39 יהנו מהנחה של 6% בתעריף.
- ביטוח לכל נהג יעלה 45% יותר.
- בכלי דו-גלגלי הרשום על שם עסק יתייקר הביטוח ב-40%, ולא ניתן יהיה לבטחו עם השתתפות עצמית.
- מהאחד ביולי ניתן יהיה לרכוש ביטוח בהנחה לשני רוכבים נקובים בשם (למשל בעל ואשה). התנאי - הכלי בבעלות פרטית, והחישוב יעשה לפי הנמוך מהשניים.